Elke ochtend hetzelfde verhaal: Rond kwart over 7 krijgt Hailey 2 boterhammen voor haar neus die ze gewoon nog niet op heeft als ze om kwart over 8 naar school moet. :roll:
Het maakt niet uit of we nou aan tafel zitten of voor de tv, ze vind altijd wel iets waar ze zichzelf mee af kan leiden.
Telkens moet ik haar er aan herinneren dat ze een hap van haar boterham moet nemen.
De rest van de dag gaat het goed met eten alleen het ontbijt is dus drama en dat is nou net de belangrijkste start van de dag die ze dus niet mag missen 8)
Iemand ervaringen en/of tips?
Hoewel Peter echt wel 2 boterhammen eet, moet ik ze niet beide tegelijk voor zijn neus zetten… dat ziet er uit als veel en dat staat hem tegen.
1 tegelijk dus… de ander laat ik dan gesmeerd en wel in de keuken liggen.
Aniek eet nagenoeg niets, die ontbijt al 2 jaar met 1 beschuitje en thats it.
Mies eet 1 boterham en dan eet hij nog een beschuitje als we weer terug zijn van school.
Ik zou dus niet 2 boterhammen tegelijk aanbieden, kan zijn dat dit teveel van haar vraagt en tegenstaat.
Ik zou ook niet meteen 2 boterhammen neerleggen. Anne eet er 1 in de ochtend, als ze m snel opheeft en ze heeft nog zin vraagt ze zelf om meer. En idd iets anders aanbieden dan brood kan ook helpen, maar ik zou e rniet over in zitten dat er geen 2 boterhammen in gaan, 1 kan al goed genoeg zijn hoor.
Of een bordje pap, wat fruit met een beschuit, knackebrod, muesli of yoghurt met fruit. Een beetje variatie vinden wij zowiezo wel fijn.
En ik zou haar geen uur aan tafel laten zitten, na 20 min de boel weghalen en zeggen dat het nu echt klaar is.
Moet ze 2 boterhammen eten? Ik vind 1 boterham voor de ochtend genoeg. Soms wil de oudste er 2, dan mag dat.
Als de dames helemaal klaar zijn, dus brood ophebben, schoenen aan en haren gedaan dan mogen ze tv kijken totdat we weg moeten…meestal is er nog 10 min. over.
Soms is er één eerder klaar, nou…dan gaat de ander echt wel eten :mrgreen:
Ik hoef alleen maar te zeggen…goh…hebben we geen tijd meer om tv te kijken vandaag en dan gaat het ineens rap.
Hoe geef je het haar? Als een dubbele boterham of in stukjes?
Vaak eten ze sneller als het stukjes zijn.
Misschien beginnen met een halve boterham, kleine stukjes, verschillend beleg. Onze zoon vindt het geweldig als hij een compliment krijgt dat zijn bord of beker leeg is. En wil daarna nog wel 1.
Hier mag hij ook altyd kiezen. Brood, kracker, rijstewafel, ontbijtkoek meestal kiest hij gewoon brood. Maar ook ik zou niet direct 2 neerzetten dat lijkt ook wel veel meteen :mrgreen:
Misschien wat afwisseling in het ontbijt wie weet werkt het
Succes
I.S. doet precies hetzelfde… 's ochtends niet vooruit te branden met ontbijt. Ik heb haar nu 1 boterham ipv 2 gegeven en nu eet ze wel snel. Komt denk ik omdat ze opziet om 2 boterhammen te eten.
Ik zou haar geen uur aan tafel laten zitten. Ik zou dit inkorten naar bijv. een half uur. Tussendoor 1 of 2 keer waarschuwen (’‘nog 5 minuten om je brood op te eten, daarna haal ik het weg’’) Wat ik dan nog wel lastig vond, was om het restant dan ook echt weg te halen, als ze nog niet zoveel gegeten hebben. Maar na een paar ochtend tòch strikt volhouden weten ze nu echt wel dat mamma het meent.
Ik heb ook 2 langzame eters en het werkt hier wel. Drinken moet hier overigens wel altijd op.
En niet iedere kindje is gek op brood hè, er zijn ook kindjes die veel gekker zijn op warm eten. Onze jongste is daar een goed voorbeeld van, die heeft 's ochtends meestal genoeg aan 3/4 boterham.
Toen ze nog niet naar school ging at ze altijd zonder moeite 2 boterhammen (bedenk me nu dat ze toen ook later uit bed kwam) dus vandaar dat ik deze ook altijd ben blijven geven.
Ik vind de afwisseling wel een hele goede tip.
Mijn man heeft vandaag peperkoek (vind ze :drool: ) en drinkontbijt gehaald dus kijken hoe dat gaat morgenvroeg 8)
De belofte dat de tv aan mag werkt hier helaas niet, dan maar geen tv zegt ze dan.
Het is ook dat ze al vrij licht is wb gewicht dus daarom wil ik ook graag dat ze voldoende eet.
Hoewel ze tussen de middag in 3 kwartier rustig 4 boterhammen weg kan werken :mrgreen:
@Lune wrote:
En ik zou haar geen uur aan tafel laten zitten, na 20 min de boel weghalen en zeggen dat het nu echt klaar is.
's Avonds redeneren wij ook zo maar 's ochtends wil ik toch echt dat ze met een goede bodem naar school gaat.
In elk geval bedankt voor de tips!
Dave is 's ochtends ook neit vooruit te branden…
hij eet nu of een eierkoek of een bolletje 's ochtends
en naar school krijgt hij een bolletje mee ( dat eten ze rond 10u)
daar heeft hij genoeg aan…
Jade eet 's ochtends ook niet zo vlot, zij krijgt drinkontbijt ( brinta, bananensmaak) dit tikt ze zo weg…
Tja mijn vriend eet door de weeks helemaal niet en ik krijg ook met moeite 1 sneetje weg… dus dan is het moeilijk om te zeggen dat zij het wel moeten als wij zo’n goed voorbeeld geven he :roll: :mrgreen:
Herkenbaar! De oudste is hetzelfde. Wat meestal werkt is kleine stukjes (m’n man doet dubbele boterhammen en dan in "pizza"puntjes zoals hij en zoonlief dat dan noemen). Verschillende soorten beleg. Ik doe vaak nog wat dingetjes erbij op het bord (ook klein): stukje ontbijtkoek, stukje rijstwafel, stukje kaas, stukje banaan (niet allemaal tegelijk haha), half gekookt ei. Stukje worst, plakje ham.
En als hij terugkomt van de psz gaan er makkelijk 2 boterhammen in (grote dubbele). M’n man kan ook geen ontbijt binnenkrijgen.
En al eens iets anders ipv 2 boterhammen geprobeerd?
Ik ben ook geen ontbijter. Maar omdat ik de start van de dag ook belangrijk vind neem ik iets wat makkelijker wegglijd. Yoghurt met muesli, drinkontbijt, wat fruit of een crackertje…
Mijn zoontje is net zo… een paar happen brood en meneer wil niet meer. Zet ik er een appeltje naast, dan gaat dat appeltje op.