tepels kapot…
Hoi meiden…
Ik geef nu 6 weken BV en de laatste dagen is er toch ergens iets misgegaan, waarschijnlijk met het kolven, want heb nu beide tepels kapot. Er zitten kleine bloeduitstortingkjes op, het lijken kleine wondjes…En het doet zoooo zeer
Ik kan mijn meisje nu echt niet aanleggen, veel te pijnlijk, maar merk dat het kolven ook heel snel minder wordt nu, komt dit doordat ik pijn heb… ik voel mijn toeschietreflex ook nog nauwelijks…
Wie heeft tips om hier zo snel mogelijk vanaf te komen… ben heel bang dat dit het einde van de Bv gaat zijn…
Even een korte reactie:
- tepelhoedjes
- bepanthen
- na voeden met beetje melk er op laten drogen in lucht
paar zoogcompressen nat maken en in de vriezer leggen, en voor het aanleggen even er op leggen, zei mijn kraam dan verdoofde het
want met kloven doet het aanhappen zeer maar daarna mag/kan het niet meer zeer doen !
:hug: ik heb de eerste paar dagen gehad en doet echt zeer
:-*
@loesje101 wrote:
Ik geef nu 6 weken BV en de laatste dagen is er toch ergens iets misgegaan, waarschijnlijk met het kolven, want heb nu beide tepels kapot. Er zitten kleine bloeduitstortingkjes op, het lijken kleine wondjes…En het doet zoooo zeer
Heh, wat ellendig joh :hug:
Zoals jij het omschrijft, doet het me in eerste instantie niet aan kloofjes denken, maar aan bloedblaren, klopt dat? Bloedblaren kunnen idd venijnig pijnlijk zijn, met name omdat er druk op staat. Als de blaar kapot is, valt die druk en daarmee ook de ergste pijn weg. Vervolgens blijft er een open wondje over wat verder moet genezen. Als het idd om een bloedblaar gaat, kun je overwegen om deze door te prikken of het te laten doen door je huisarts (als je er niet zeker van bent of het om kloofjes gaat of om bloedblaren, is het denk ik verstandig om sowieso je huisarts te raadplegen). Maak eerst de huid week met een nat, warm compres en prik dan met een steriele naald de blaar voorzichtig door. Omdat je daarna een open wondje overhoudt, is het belangrijk om extra alert te zijn op hygiëne.
Met het wondje wat overblijft kun je je dochtertje gerust weer aanleggen. Mits het aanleggen goed verloopt (zeker nu er sprake is van een wondje is extra zorgvuldigheid aan te raden), zal het voeden het genezingsproces niet in de weg staan.
Wat je eventueel kunt doen is de voeding (tijdelijk) beginnen met de minst aangedane borst. Ook kan het helpen om te voeden in een andere houding, zodat je tepel op een andere manier wordt ‘belast’. Na het voeden kun je een druppel moedermelk uitsmeren over je tepel (bij spruw is het af te raden om dit te doen). Dit werkt antibacterieel en genezend. Laat je tepels vervolgens aan de lucht drogen en probeer het gebruik van zoogcompressen zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer je wel zoogcompressen gebruikt, verschoon deze dan regelmatig; een klamme huid is extra gevoelig voor wondjes. Als je dat prettig vindt, kun je tussen de voedingen door eventueel een geschikte creme op je tepels doen, liefst op basis van pure lanoline (zoals Purelan of Lansenoh).
Daarnaast is het denk ik goed om de oorzaak van je probleem aan te pakken en dus kritisch naar het kolven te kijken. Kolven mag namelijk net als het voeden geen pijn doen en zeker geen wondjes opleveren. Met de informatie in dit artikel kun je vast verder: bv.com-afkolven van mm. En hier een overzicht van tips om het kolven te vergemakkelijken: bv.com-hoe kolf ik genoeg melk. In dit artikel wordt Syntocinon neusspray genoemd als hulpje voor het opwekken van een toeschietreflex. Syntocinon is alleen op recept verkrijgbaar. Je zou kunnen overwegen om deze neusspray bij je huisarts aan te vragen?
Eind vorig jaar heb ik zelf ook een bloedblaartje gehad op mijn tepel. Aanraking met een vinger gaf al een venijnige pijn. Ik heb 'm toen onder de douche kapot geknepen (was niet echt een pretje :shifty:) en kon vervolgens zonder klachten rustig verder met voeden. Het wondje was in no time genezen.
Kun je hiermee uit de voeten? In ieder geval sterkte en beterschap gewenst!
ik heb het ook gehad ik zeg tepelhoedje dan kan je gewoon voeden en later afbouwen :-*
Hoi allemaal!
@Yvonne… ik denk nu dat het idd bloedblaartjes waren! En geen kloofjes!!
Inderdaad een soort blaasjes, die op een gegeven moment wondjes zijn geworden!
Ik heb een paar dagen flink pijn gehad, maar ben door gegaan met kolven en soms aanleggen! Een paar keer bepanthen gebruikt, en even goed naar alle tips gekeken, en vooral de zoogcompressen even laten liggen en 2 dagen zonder bh gelopen :oops: (kon het gewoon niet aan mijn tepels hebben!!) … maar langzaam ging het beter!
De wondjes zijn nu langzaam aan het genezen, zijn nu nog donkerrode puntjes… en het aanleggen is niet meer pijnlijk!
Ben zo blij dat ik even op mijn tanden heb gebeten want ik kan weer voeden!!! :dance: :dance: :dance:
Thanx meiden
Wat goed loesje ! :dance: :dance: :dance: