Tepelkloven

Ailyn hapt heel gretig aan, soms zo gretig dat ze verkeerd aanhapt en dan gelijk gaat zuigen. Hierdoor heb ik nu aan beide kanten kloven. Ik koppel Ailyn overigens gelijk weer af als ze verkeerd aanhapt. Bv is nu ontzettend pijnlijk en ik zie er eerlijk gezegd telkens tegenop om te voeden vanwege de pijn. Wat kan ik nog meer doen naast goed blijven aanleggen, verschillende posities en lanoline smeren? Ik las ergens iets over mother mates en dat dit ook de pijn kan verzachten. Ik heb Sean 12 mnd kunnen voeden en zou zo zonde zijn als ik straks de 6 mnd niet eens haal. :cry: Ailyn zelf doet het overigens erg goed op de bv dus wil niet stoppen, maar de pijn zorgt ervoor dat ik absoluut niet kan genieten van het geven van bv en dat is zo zonde want weet nog hoe fijn ik het vond om bv te geven.

Heb ook kloven gehad en ben een enorme fan van de mother mates :thumbup: Het verzacht de pijn na het voeden meteen en versnelt de genezing. Echt heel fijn.

Ik heb zelf nog gecombineerd met kolven maar ik zou het eerst met mother mates proberen

succes, het is echt vreselijk…

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :inlove:

@RainbowR1 wrote:

Ailyn hapt heel gretig aan, soms zo gretig dat ze verkeerd aanhapt en dan gelijk gaat zuigen. Hierdoor heb ik nu aan beide kanten kloven. Ik koppel Ailyn overigens gelijk weer af als ze verkeerd aanhapt.

Eigenlijk wil je voorkomen dat ze verkeerd aanhapt en je haar daarom weer van de borst moet halen. Je hebt idd duidelijk met een gretige baby te maken, denk je dat het zou lukken om in de zetten op de timing? Dat is best een breed begrip. Timing kan van toepassing zijn op de tijd tussen twee voedingen; als die voor het kindje te lang is, is het geduld om te oefenen met aanhappen vaak minder.

Timing kan ook betrekking hebben op het aanleggen zelf. De kunst (vooral met een gretig kindje is dat een kunst…) is, om het juiste moment van naar je toe halen af te wachten. Ze moet haar mond echt wagenwijd open hebben, waarbij haar tong iets uitsteekt en dan kun je je haar naar je toe halen en haar aan de borst leggen.

Mocht het nodig zijn om haar toch van de borst te halen, dan kun je dit het beste doen door eerst voorzichtig het vacuüm te verbreken door je pink in haar mondhoek te leggen.

@RainbowR1 wrote:
Bv is nu ontzettend pijnlijk en ik zie er eerlijk gezegd telkens tegenop om te voeden vanwege de pijn.

Dit kan ik me zo goed voorstellen, wat ellendig joh :frowning:

Door de pijn zul je de voedingen misschien het liefst willen uitstellen. Voor het genezingsproces is het echter beter om vaker (en korter) te voeden.

Na het voeden kun je een druppel moedermelk uitsmeren over je tepel. Moedermelk werkt genezend en antibacterieel. Een goede zuurstoftoevoer is belangrijk voor het genezingsproces. Laat je tepel daarom na het voeden goed aan de lucht drogen en probeer eventueel regelmatig zonder bh rond te lopen. Mocht je het toch prettiger vinden om een bh te dragen, dan is het aan te raden om zoogcompressen regelmatig te vervangen. Een tepel die lang vochtig blijft is namelijk gevoeliger voor kloofjes.

Is er sprake van een aanzienlijke beschadiging van de tepel, dan kan het wenselijk zijn om je tepels idd tussen de voedingen door te behandelen met bijvoorbeeld Lanoline. Zo kan verdamping van het wondvocht worden voorkomen, waardoor korstvorming beperkt blijft. De wond geneest dan van binnenuit, wat ook wel moist wound healing wordt genoemd. Mother Mates werken ook volgens dat principe.

@RainbowR1 wrote:
Wat kan ik nog meer doen naast goed blijven aanleggen, verschillende posities en lanoline smeren?

Wat er nu gebeurt, is dat je kindje door het verkeerd aanhappen niet voldoende borstweefsel in haar mond krijgt. Daardoor ligt de tepel teveel voorin de mond en raakt je tepel beschadigd door de druk en de wrijving van het harde gehemelte. Je dochtertje moet dus echt meer borstweefsel in haar mond nemen, zodat de tepel helemaal áchterin haar mond terecht komt. Daar zit alleen maar zacht gehemelte en daar kan de tepel niet (verder) kapot gaan en het voeden zal dan de genezing van beschadigde tepels ook niet in de weg staan.

Er zijn verscheidene manieren die kunnen helpen om ervoor te zorgen dat een baby voldoende borstweefsel in haar mond krijgt:
  • Je kindje heeft in de aanlegpositie haar neus tegenover jouw tepel. Je kunt vervolgens met de muis van je hand of met je pols lichte druk uitoefenen op haar rug, ter hoogte van haar schouderbladen. Haar hoofd zal dan automatisch wat meer naar achteren gaan, wat nemen van een grote hap gemakkelijker maakt.
  • Het toepassen van de C-greep (of de U-greep, afhankelijk van de voedingshouding). De borst wordt dan enigszins afgeplat aangeboden.
  • De Nipple Flip ook wel vouw- en fliptechniek genoemd (of Flipple).

Op de Pinterestpagina van het Moedermelknetwerk zijn de volgende filmpjes verzameld:

The Flipple Technique

De Nipple Flip

Hopelijk kun je hier iets mee? Sterkte en beterschap, hopelijk knapt het snel weer op zodat het voeden ook voor jou weer fijn wordt :hug:

Dank Yvonne! Ik probeer idd altijd op het juiste moment te timen maar met zo’n gretige baby is dat heel erg lastig.

Ik smeer idd m’n tepels + tepelhof met lanoline in en dat verzacht een heel klein beetje, maar het blijft verrekte pijn doen dus was op zoek naar wat anders en kwam zodoende op mother mates.

Marlous fijn dat je positieve ervaringen hebt met mothers mates! Ik ga ze denk ik dan ook maar bestellen. En nu maar hopen dat het snel over is en ik eindelijk kan genieten van het voeden ipv met gekromde tenen de pijn uitzitten.

Rainbow gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Maar wat onwijs lastig en pijnlijk dat je nu kampt met kloofjes. Die gekromde tenen oh zo herkenbaar! Hier ook mother mates laten halen door mijn man en echt dat heeft me wat pijn gescheeld. :thumbup: De C-greep heeft me hier ook geholpen, paracetamol ook (half uur voor een voeding heb ik op het hoogtepunt van de pijn echt moeten doen want ik zag ook op tegen de voedingen dit hielp me die drempel over!). Dus als je denkt dat dat je kan helpen niet schromen om paracetamol te nemen. :-* Na een voeding je tepel insmeren met een druppel melk en aan de lucht laten drogen helpt het helingsproces ook nog extra. Hopelijk kun je gauw komen posten dat je het ergste achter de rug hebt. Ik had niet gigantisch veel kloven al is iedere kloof er 1 teveel want de pijn is bij vlagen niet te harden maar was oh zo blij dat ik na ongeveer een dag of 2/2,5 het ergste achter de rug had. Heel consequent de Mother Mates gebruikt, melk erop na de voeding, GEEN zoogcompressen (wel zachte voedingsBH) gebruikt in de tijd en de lekkage voor lief genomen omdat de melk het helingsproces hielp en goddank had ik nog kraamzorg dus de extra was was iig voor mij of mijn man geen extra belasting.

Met m’n linkerborst is de pijn een stuk minder geworden maar bij de rechter oest schiet ik nog steeds tegen het plafond van de pijn. Gister mother mates besteld en hopelijk werkt het ook bij mij heel goed.

Weer een nieuwe dag… Hoe gaat het nu met je?

Het lijkt al iets beter te gaan. Ik merk dat ze steeds beter aanhapt (nog steeds wel erg gretig). Gisteren liet ze los en bedacht zich toen, voordat ik kon ingrijpen had ze perfect weer aangehapt :thumbup: Tepels blijven erg gevoelig maar het lijkt de goede kant op te gaan (doen niet meer continu pijn, bijv wanneer ik niet voed). Ik heb weer hoop en het is nog even op m’n tanden bijten als ik voed, maar heb nu alle vertrouwen dat het goed komt! :smiley:

Wat goed! :clap:

Heb helaas weer last van kloven aan beide borsten :wall:

Al die tijd ging het goed, maar nu is Ailyn soms meer aan het spelen tijdens het drinken (hoofd opeens naar achteren gooien terwijl ze borst nog in haar mond heeft). Ik houd haar hoofdje nu tegen als ze weer naar achteren wil gaan en mijn pink staat in de aanslag om vaccuum te verbreken. Loop enorm te balen, want zo wil ik mijn bv niet eindigen. Zit te twijfelen of ik weer mother mates zal kopen of niet. Vorige keer hielp het wel goed maar vond het niet echt goedkoop.