Tepelkloven... gouden tip?

Tosca drinkt geweldig, maar mijn tepels moeten toch nog even wennen weer… Na Bepanthen, melk in de open lucht op laten drogen en goed aanleggen toch nog last van tepelkloven… iemand nog een gouden tip :wink: ?!

Hoi hoi,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

Tepelkloven worden vaak veroorzaakt door niet goed aanleggen; het is aan te raden om daar echt nog eens kritisch naar te kijken en waar nodig het beleid aan te passen. Kun je aangeven waar de kloofjes precies zitten? De plek van de kloofjes kan namelijk een aanwijziging zijn van de oorzaak.

Verder kun je hier meer informatie vinden over aanleggen:

http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding_het_belang_van_goed_aanleggen.html

http://www.eurolac.net/index.php?p=8 (met mooie tekeningen van het aanhappen)

Yvonne, dank je… vooral die laatste site, die kende ik nog niet :thumbup: . Ik ga toch maar wat kritischer kijken naar het aanleggen, want vooral het puntje van mijn tepel is iedere keer de gevoelige plek na een voeding :think: . Terwijl ze goed hapt en drinkt lijkt daar toch iets niet helemaal goed te gaan. Dank je.

jasia… wat ik heb gemerkt is dat sudocreme ook goed werkt… wel heel goed afwassen voor het voeden… gewoon een dun laagje eroverheen. Zit me nu net te bedenken dat wellicht zinkzalf op dezelfde manier ook zal werken?(houdt de kloof droog waardoor hij sneller heelt… neemt natuurlijk niet de oorzaak van de kloof weg, daar zul je dan ook nog wel aan moeten werken… )

Hi Jasia, Gefeliciteerd met de geboorte van Tosca!

Nadat ik ook alles geprobeerd had én niets echt hielp heb ik uiteindelijk Purelan geprobeerd, en toen waren de kloven binnen 3 dagen een stuk verbeterd!

Gefeliciteerd!!

Je kan tarwekiemolie proberen (te koop bij De Tuinen). Dat heeft mijn kraamverzorgster destijds aangeraden. Het is op plantaardige basis dus geen probleem als je kindje er wat van binnen krijgt. Iedere keer na het voeden op je tepels smeren.

Verder vind ik Bepanthen ook heel goed.

Succes ermee!

Groetjes,

Baloe

@Jassie wrote:

Ik ga toch maar wat kritischer kijken naar het aanleggen, want vooral het puntje van mijn tepel is iedere keer de gevoelige plek na een voeding

Een mogelijke oorzaak is het indrukken van de borst om het neusje vrij te houden; ik weet niet of je dat doet? Het is in ieder geval niet nodig, omdat het neusje van je baby precies zo gevormd is dat het ademhalen ook tijdens het drinken aan de borst gemakkelijk gaat. Als je toch je baby graag iets vrijer wilt kunnen laten ademhalen, dan kun je dit bewerkstelligen door de billen van je kindje wat meer naar je toe te trekken; het neusje komt dan automatisch vrijer te liggen.

Ligt je baby op de goede hoogte? Daarmee voorkom je dat ze gaat hangen aan de borst, wat ook pijnlijke tepels kan veroorzaken.

Verder zou je eigen lichaamshouding een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Als je zittend voedt, is het belangrijk om comfortabel en goed rechtop te zitten tijdens het voeden. Wanneer je wat onderuit gezakt zit tijdens het voeden, wijst je tepel iets omhoog en komt zo tegen het gehemelte van je kindje aan te liggen. Dit gaat schuren, wat pijnlijke tepels en zelfs kloofjes van veroorzaken.

Om kloofjes zo goed mogelijk te laten genezen is het essentieel dat je de oorzaak achterhaalt en deze wegneemt (vaak idd het aanleggen). Kloofjes kunnen erg pijnlijk zijn, waardoor je de voedingen misschien het liefst zou uitstellen. Voor het genezingsproces is het echter beter om vaker (en korter) te voeden dan minder vaak en lang. Bied de minst pijnlijke borst het eerste aan; als je baby honger is, zal de zuigkracht heftiger zijn. Eventueel kun je vlak voor het voeden je tepel wat “verdoven” door er een ijsklontje in een washandje tegenaan te houden. Verder kun je proberen in verschillende houdingen te voeden; daarmee wordt de tepel elke keer weer anders belast. Meer informatie over voedingshoudingen kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoedingshoudingen.html . Laat de tepel na het voeden goed aan de lucht drogen. Een goede zuurstofvoorziening bevordert het genezen; probeer daarom regelmatig even zonder bh rond te lopen. Eventuele zoogcompressen zou je tijdelijk even weg kunnen laten. Wil je ze toch gebruiken, zorg er dan voor dat je ze regelmatig verschoont. Tepels die constant klammig blijven, zijn erg gevoelig voor kloofjes.

@Baloe wrote:
Je kan tarwekiemolie proberen (te koop bij De Tuinen). Dat heeft mijn kraamverzorgster destijds aangeraden. Het is op plantaardige basis dus geen probleem als je kindje er wat van binnen krijgt. Iedere keer na het voeden op je tepels smeren.

Wanneer je graag iets op je tepels wilt smeren, is moedermelk de beste keuze (behalve als er sprake is van spruw!); het werkt antibacterieel en bevordert het genezingsproces. Zou je daarnaast toch nog iets anders willen gebruiken dan is het aan te raden om voor een zalf op basis van pure lanoline te kiezen. Andere middelen bevatten vaak (soms sterk allergene) ingrediënten die beter niet bij een (jonge) baby terecht kunnen komen. In tarwekiemolie zit volgens mij vitamine E, een in vet oplosbare vitamine. Dit houdt in, dat een teveel ervan wordt opgeslagen in de lichaamsvetten waardoor er een overdosis kan worden opgebouwd. Ik zou persoonlijk dus niet voor tarwekiemolie kiezen.

He gets wat naar, kloven…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zowel bij Kyan als bij Mila heel veel last van had. Aanleggen was prima, zeker bij Mila, maar ik had/heb hele gevoelige tepels en er erg snel last van. Meerdere houdingen geprobeerd maar van sommige werd het alleen maar erger. Gelukkig was het bij mij na 8 dagen over en sindsdien geen enkele last meer van.

Ik deed ook eerst melk, laten drogen, bepanthen, laten drogen, werkte super.

Hoop dat je er snel vanaf bent en volledig kan gaan genieten van het voeden van Tosca :inlove:

Bedankt voor de tips, vooral die van jou Yvonne! Na een keer kritisch gekeken te hebben met de kraam erbij lijkt het inderdaad fout te gaan bij het aanleggen. Tosca hapt goed, maar ik hou haar niet op de juiste hoogte inderdaad waardoor ze de tepel verkeerd vastpakt en ik daarbij iedere keer ‘schade’ oploop aan het puntje van de tepel. Verschillende houdingen gaat overigens prima (door de dag heen wissel ik per voeding van houding) en dat scheelt al iets. Maar bij het zittend voeden gaat het mis. Vandaag laatste dag kraam dus nog even flink oefenen :wink: ! Raar trouwens, want met Saba was dit nooit een probleem. Grappig hoe dat iedere keer anders is.

Hee super! Bij mij is het ook mis gegaan in de kraamweek, ik kon niet goed zitten en vond dus ook geen goede houding. Ik was al lang blij dat ze dronk, maar achteraf was dat natuurlijk helemaal niet goed!

Hoe staat het er nu mee, alles weer heel?

Astrid, lief dat je het vraagt :-* … jaaaa, alles weer heel! Het lag inderdaad aan het aanleggen :doh: . Stom hè, denk je dat wel onder de knie te hebben na 8 mnd. Saba voeden, maar blijkbaar moet je het toch iedere keer weer even ‘oefenen’.

Jaa… aaah… vaak gaat het ook wel beter na een week of wat…

Fijn dat ze weer heel zijn…