Tepelhoedjes problemen... Iemand tips?

Dag dames.

Sinds 4 weken zijn wij de gelukkige ouders van een mooie dochter, Lieve :inlove: . Ze is met een KZ geboren, maar ondanks dat is de BV eigenlijk direct als een tierelier op gang gekomen gelukkig. Echter wil madam NIET eten zonder tepelhoedje… Ik heb alles geprobeerd, blijf aanbieden zonder, maar nee… ze kan de borst niet pakken op de een of andere manier. Ik merk dat ze haar tongetje 9 van de 10 keer omhoog steekt en zo de tepel eruit werkt. Door het hoedje wordt ze gedwomgen natuurlijk om hem omlaag te doen. Ik heb geen ingetrokken tepels ofzo, ook geen heel kleine borsten, ik snap er niets van. Midas er helemaal geen moeite mee, maar ja, dat zegt uiteraard niets :mrgreen:

Ik heb echter het idee dat de kleine meid absoluut niet bevredigd wordt in haar zuigbehoefte door die tepelhoed. Ze valt ook heel snel in slaap, volgens mij zuigt ze zich in slaap. (kan dat trouwens ? ) Vervolgens heeft ze s’nachts de neiging om uuuuuuuuuren achter elkaar te drinken. Dat breekt me lekker op en liggend voeden werkt voor geen meter, die tepelhoed valt er steeds af. Zou het kunnen dat ze s’nachts een inhaalslag maakt ofzo? (Ze drinkt om de 3/4 uur overdag) . Misschien zeg ik heel gekke dingen, maar ik ben een beetje aan het bedenken wat dit nu kan zijn…

Ik heb geen last van het hoedje trouwens, mijn tepels kunnen er goed tegen. Jee, wat een boel vragen opeens nu ik eenmaal aan het typen ben merk ik.

De hamvraag is eigenlijk… KAN het zijn dat de kleine meid moe wordt van het hoedje en daardoor niet lang genoeg drinkt en daardoor s’nachts een inhaalslag maakt?

En de 2e vraag… hoe kom ik van het tepelhoedje af? Iemand goede tips?

Of ze wel genoeg voeding binnenkrijgt ben ik niet bang voor als ik eerlijk ben, ze was vandaag een kilo boven haar geboortegewicht :shock: :lol:

Alvast bedankt!

Mijn eerste gedachte is: haal er een lactatiekundige bij. Die kan je er vast bij helpen. Hoe ben je erop gekomen om een hoedje te gaan gebruiken? Ik heb niet echt tips voor je. Ik heb wel een hoedje gebruikt om m’n tepels een beetje te ontlasten voor een tijdje, maar ben er zo snel mogelijk mee gestopt omdat ik merkte dat ze m’n borsten niet goed leeg kon drinken. Als dat bij jou ook zo is, zou het inderdaad kunnen dat ze een inhaalslag maakt 's nachts.

Toen ze na 3 dagen nog niet wilde “happen” heb ik het samen met de verpleging in het ziekenhuis geprobeerd. En warempel, ze pakte de tepelhoed wel. Vandaar… Ik heb namelijk ook het idee at ze mijn bosten niet helemaal leegdrinkt, die link had ik ook al gelegd.

De lactatiekundige is misschien zo een gek idee nog niet :think: Ik vind ze echter nogal erg duur, vandaar dat ik hoopte dat iemand er ervaring mee had :oops:

Ik heb bij daan na een paar dagen ook een tepelhoedje gebruikt, ivm kloven die niet over wilden gaan… na een tijdje wilde ik die natuurlijk weer afbouwen dus ben ik de voeding begonnen met een tepelhoed, en op het moment dat zijn eerste dorst gelest was, afgekoppeld en hoedje ertussenuit. meteen weer opnieuw aangelegd… Dat ging goed en na verloop van tijd kon ik het tepelhoedje achterwege laten… Ik had echter wel een ingetrokken tepel aan die borst…

Een LK is misschien een goed idee, kijk ff in je herziene ziekenfondspolis, kan zijn dat een LK er nu wel door vergoed wordt…

zoals mv2kids schrijft zo deed ik het ook…tepel was dan mooi groot door het zuigen en hij kon zo zonder hoedje verder :thumbup:

zeker voor het leegdrinken van de borst erg belangrijk.

gefliciteerd met je meid :inlove:

Het “gevaar” van een tepelhoedje is, dat het jou en je kindje gemakkelijk wordt gemaakt.

Ik heb met al mij kids (4) in het begin altijd heel veel moeite gehad met aanleggen, mede omdat mijn tepels ook ingetrokken waren. Dat vergt heel veel geduld en vaardigheid om het kindje te laten drinken.

Maar ik heb nooit geen tepelhoedjes of wat ook gebruikt, om dit soort dingen te voorkomen.(een kraamverzorgster wilde mij die dingen ook laten gebruiken met 1 van mijn kids, maar wilde het zelf niet, gelukkig )

Gewoon geduldig doorzetten zonder is de beste remedie. Ja, ik heb ook met het zweet op mijn voorhoofd wel eens gezegd na 3 kwartier proberen,en een stijve nek, ik wil niet meer, ik kan niet meer. Maar heb toch wel weer doorgezet, omdat ik met de anderen wist dat het uiteindelijk toch wel goed kwam.

Gewoon die tepelhoedjes de deur uit, bel af, telefoon uit, en gewoon rustig en zonder stress proberen proberen en proberen, geduld en nog eens geduld…da’s mijn advies :lol:

Het kan juist zijn dat ze overdag niet vaak genoeg aangelegd wordt, doordat het heel makkelijk gaat met het tepelhoedje, ze zo veel binnen krijgt, dat ze in no-time verzadigd is…leg je haar vaker aan, kan ze ook meer oefenen, en krijgt ze meer binnen, zodat ze snachts niet zoveel meer komt. Hopelijk kom je dan weer enigsinds aan je nachtrust toe !

Heeeeeeeeeel veel succes !

Hoi!

Als je voedt met een tepelhoedje, bestaat de kans dat je borst niet goed geleegd wordt. Hiervoor kun je nakolven. Omdat je dochter met tepelhoedje minder snel melk binnenkrijgt drinkt ze zo lang.

Sowieso is het verstandig om een tepelhoedje alleen onder begeleiding van een LK te gebruiken.

De vorm van het tepelhoedje lijkt een beetje op een flessenspeen. Hierdoor kan een soort zuigverwarring ontstaan en het kan goed zijn dat ze daarom de tepel niet meer wil pakken. Een LK kan je helpen met oefeningen en aanleggen zodat je ervanaf komt.

Veel ziektekostenverzekeraars vergoeden lactatiekundige hulp.

Je zou het ook zelf kunnen proberen, door aan te leggen met tepelhoedje en als ze een paar slokken heeft gedronken, af te koppelen en meteen aan te leggen zonder tepelhoedje. Als ze slaperig zijn werkt dit het beste. (zo heb ik zelf de tepelhoedjes ook weer de deur uit gekregen)

Kijk voor meer info over goed aanleggen ook eens hier:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als_je_aanlegt.html