tepel/speen verwarring en ondervoeding

Ik lees al een tijd mee hier op het borstvoedingsgedeelte en ik krijg erg veel goede tips op deze manier. Toch heb ik wat vraagjes, met name over speengebruik.

Ik lees erg vaak dat de speen/fles wordt afgeraden, zeker de eerste periode ivm tepel/speenverwarring. Nu heb ik hierover na de bevalling van Mila gesproken met een lk in het ziekenhuis en zij vertelde me dat het bestaan van tepel/speenverwarring nooit wetenschappelijk onderbouwd is. Er schijnt dus nooit uit onderzoek gebleken te zijn dat het inderdaad bestaat. Wat ze wel zei is dat kindjes die moeilijk happen aan de borst vaak ook moeite hebben met de fles en kindjes die makkelijk aan de borst drinken ook vaak geen moeite hebben met de fles.

Deze theorie kende ik nog niet :wink: maar, eerlijk gezegd, vond ik het wel plausibel klinken. Zowel Timo, als Mila, dronken/drinken goed aan de borst en hebben allebei een speen (gehad) en drinken ook goed uit de fles (Mila deze week voor het eerst geprobeerd met bv en het werkte :dance: ). Maar een neefje heeft nooit erg lekker aan de borst gedronken, maar had ook altijd moeite met de fles.

Wat vinden jullie? Hebben jullie dezelfde ervaringen of zou het onzin zijn?

Ook heb ik gelezen dat speengebruik door het uitstellen van honger zou kunnen leiden tot ondervoeding. Ik ben erg benieuwd hoe vaak dat in Nl gebeurt, aangezien ik het nog nooit gehoord heb (en toch veel mensen ken die een speen bij jonge babies gebruiken). Zouden er echt bv-kindjes ondervoed zijn hierdoor?

@Bambi wrote:

Ik lees erg vaak dat de speen/fles wordt afgeraden, zeker de eerste periode ivm tepel/speenverwarring. Nu heb ik hierover na de bevalling van Mila gesproken met een lk in het ziekenhuis en zij vertelde me dat het bestaan van tepel/speenverwarring nooit wetenschappelijk onderbouwd is. Er schijnt dus nooit uit onderzoek gebleken te zijn dat het inderdaad bestaat.

Hm, dan heeft de Stichting Zorg voor Borstvoeding (ZvB) vast nog wel huiswerk voor deze lk :wink:

http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/php/science.php#20

Ik hoop toch dat deze lk wel het één en ander heeft uitgelegd over de verschillen tussen het drinken aan de borst en het drinken uit een flesje? Feit is, dat het drinken aan de borst een heel andere techniek vereist dan het drinken uit een flesje. Op bv.com worden de verschillen duidelijk aangegeven: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/tepelspeenverwarring.html .

@Bambi wrote:
Ook heb ik gelezen dat speengebruik door het uitstellen van honger zou kunnen leiden tot ondervoeding. Ik ben erg benieuwd hoe vaak dat in Nl gebeurt, aangezien ik het nog nooit gehoord heb (en toch veel mensen ken die een speen bij jonge babies gebruiken). Zouden er echt bv-kindjes ondervoed zijn hierdoor?

Het is absoluut een risicofactor, zeker voor jonge baby’s. Stille ondervoeding is overigens niet iets wat zich direct plotseling openbaart, dat gaat vaak zeer geleidelijk en het komt meestal pas in een later stadium aan het licht. Eén van de typische symptomen is dat de baby heel erg rustig is. De ouders geven dan vaak aan dat het kind zo lief en zoet is en zo rustig, ze horen 'm eigenlijk niet. In werkelijkheid heeft het kindje dan de kracht niet om alert en aanwezig te zijn en te huilen.

Dat zei zij ook inderdaad dat kinderen die al snel werden bijgevoed met de fles minder lang borsvoeding kregen. Wat ze benadrukte was, dat niet bewezen is dat het door de tepel/speenverwarring komt (en dat kan ik, eerlijk gezegd, ook niet uit de tekst opmaken). Zij zei dat het leek dat ouders die al snel met de fles in de weer waren bijv. door bijvoeding, gewoon te makkelijk overstapten op de fles uit gemakzucht. Zij raadde overigens mensen nooit aan om met de fles bij te voeden, wel met cup of iets dergelijks, omdat mensen anders te makkelijk overstappen op fv. Oftewel, ze hield de juiste richtlijnen wel aan.

Dat het een andere techniek behoeft, borst of fles, beaamde zij, maar dat kindjes daar problemen mee hadden zou dus nooit bewezen zijn.

Ik quote, he :wink: Ik heb geen idee wat waar is en wat niet :mrgreen:

Dat van die ondervoeding kan ik me inderdaad wel voorstellen dat dat gebeurt, maar hoe vaak gebeurt dat dan? Hoe komt dat dan aan het licht?

Hier wil er eentje eten :smiley:

De LK die ik hier vorige week op bezoek had, vertelde dat ze tegenwoordig een dag of 10 aanhouden voordat een flesje of speentje geintroduceerd mag worden. En oefenen met gekolfde melk raden ze al met 4 weken aan (vroeger 6 dacht ik).

Misschien klopt jouw vuistregel wel Bambi. Noëmi dronk heel goed aan de borst, had al op dag 3 een speentje en geen enkele moeite met de fles na een paar weken. Joëlle hapt veel slechter, ik moet onzettend op het aanleggen letten, heeft geen speen (en dat wil ik ook liefst niet) en weigert tot nu toe de fles.

Ik geloof wel dat je door speengebruik eerste hongersignalen kunt missen. Maar meestal zijn ze niet meer tevreden met de speen en spugen ze hem uit als ze echt honger hebben. Voor hele jonge babies is dat misschien anders, die kunnen idd misschien onder een lage bloedsuikerspiegel gaan leiden. Geldt voor fv-kinderen toch eigenlijk hetzelfde neem ik aan? Hoewel meestal minder op verzoek gevoed wordt.

Kijk ook eens hier:

http://xray.messageboard.nl/11928/viewtopic.php?t=2125&highlight=&sid=3285b9b6b999c04943b4b9b2122d336c

:think:

Gaat hier niet op…

2 natuurtalentjes met de (.)(.)

Vanaf dag 1,nooit een probleem gehad bij beide kinderen.

Renzo pakte de speen de eerste dagen al tot 9 maanden,dronk de fles,ging die toen weigeren toen ik moest werken en pakte hem een week daarna met oefenen gewoon weer.

Celiza moest de speen niet…en heeft de fles structureel geweigerd :twisted:

@Kiddo wrote:

Kijk ook eens hier:

http://xray.messageboard.nl/11928/viewtopic.php?t=2125&highlight=&sid=3285b9b6b999c04943b4b9b2122d336c

Kiddo, erg duidelijk :thumbup: Dank je wel!