Tent/vouwwagen/caravan???

Onze huidige tent is te klein om straks met 2 kinderen te gaan kamperen. Ik ben nog niet zo’n vooorstander van een caravan, maar nu moeten we toch eens gaan denken wat we willen. Weer een tent, groter en met vaste luifel tov nu of misschien toch een vouwwagen? Ik ben zelf opgegroeid met kampeervakanties. Van tent naar luxere tent naar vouwcaravan (erg grappig een opvouwbare caravan, trok altijd veel bekijks!) en het laatste jaar dat ik meeging een gewone caravan.

Wat hebben jullie, waarom? Voordelen, nadelen, tips? Zou kunnen dat het volgend jaar nog eens een stacaravan wordt, maar zou toch graag weer “echt” kamperen!

Alvast bedankt!

ik zelf zou gaan voor een caravan hierbij het ik zelf het idee lekker warm voor de kleintjes en een omgeving van na mijn idee vertrouwde is voor kindjes dan een tent :? :oops: en ja misschien de luxe wc on board en geen rolletje onder de arm en als het slecht weer mocht zijn ja kan wel even door gaan voor mij meer voordelen dan die voor mij zouden gaan na een tent of vouwwagen.

Hoi,

Ik ben al jaren fan van kamperen. Na 1 keer stacaravan hebben wij sinds tijden een vouwwagen.

In onze vouwwagen hebben we lekker veel ruimte(ongeveer 8,5 bij 4,5 meter), we slapen van de grond af in de wagentent. De kinderen hebben ieder een eigen ondertentje, waar eigenlijk 2 personen in kunnen slapen.

In totaal hebben we dus eigenlijk 8 slaapplaatsen (2x2 in ondertent, 2x2 in wagentent)

Voor het comfort hebben we een chemisch toilet gekocht (zelfde als in caravan), maar je kunt dat zelf invullen natuurlijk.

Grootste voordeel voor de vouwwagen, is de ruimte die je hebt als je hem opzet, en de weinige ruimte die je nodig hebt voor stalling. Caravan betaal je altijd stalling voor, tenzij je zelf veel ruimte hebt, vouwwagen staat hier in de garage, kan worden gekanteld, dan is er weinig ruimteverlies.

Dit is voor ons de reden voor een vouwwagen te kiezen, naast het voordeel van de kosten, staplaats is altijd goedkoper als stacaravan. En plaats voor vouwwagen is meestal niet duurder dan die voor een tourcaravan.

ik ben voor een tent vind het gewoon op en top camperen wij hebben een grote met 2 slaapcabines onze kids in de ene wij in de andere en heben dan 1 voortent met grondzeil en nog een voortent zonder grondzeil.

maar can een caravan met 2 kids wel voorstellen met slecht weer zit je wel op elkaar maar wel net iets lekkerder dan in een tent

Wij hebben een vouwwagen en hebben er ontzettend veel plezier van. We hebben een heel ruime voortent, slapen allemaal van de grond en onderweg kan er ontzettend veel zooi in de vouwwagen. Verder vind ik het slapen onder een tentdoek veel fijner dan in een caravan,maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ook hebben wij een chemisch toiletje,maar ik denk dat we die niet meer meenemen. Onze ervaring is dat de toiletten op de campings waar wij zijn geweest, goed schoon waren en dat er tegenwoordig eigenlijk overal toiletpapier op de toiletten hing. (dus geen gesleep met rollen meer :mrgreen: ) En hier kan hij ook in onze eigen garage, al is een stalling voor een vouwwagen ook veel minder duur dan voor een caravan.

Zo zaten wij ook, dus dit jaar uiteindelijk gekozen voor een vouwwagen…

Vorige week weer verkocht via mp.

Echt een prachtig ding, zeer groot erg mooi maar ik vond het niet handig met twee kleintjes.

Opzetten prima, snel te doen. Dochter sliep naast mij op een van de bedden en zoonlief zijn camping bedje stond in het midden pad. Prima.

Helaas was hij elke ochtend 6.00 uur wakker en niet meer in slaap te krijgen dus mijn man liep als eerste al over de camping met twee kinderen om te wandelen zodat de rest niet wakker werd. Mijn dochter werd ook wakker van mijn zoon. Schoonmaken een grote klus dat vond ik ook en het feit dat ik geen kastruimte had. Genoeg bergruimte maar geen kasten. Ik wil ook op een camping alles netjes hebben en op de een of andere manier wilde dat absoluut niet.

Dus volgend jaar weer een stacaravan voor ons en dat jaar daarop zullen we wel zien. Hoop dan toch wel weer te kunnen camperen.

Wij hebben een kleine caravan. Een kant stapelbed, andere kant 2 persoonsbed op te klappen naar rondzit. (heel basic dus geen toilet of ander sanitair, alleen een keukenblokje en een ijskastje en dat vind ik al luxe)

Ik vind het ideaal. Ik laat de bedden gewoon opgemaakt en we ‘leven’ voornamelijk buiten en in de voortent. Lekker veel kastruimte en alles lekker ordelijk, ja zelfs op vakantie moet dat netjes zijn. :mrgreen:

Kinderen hebben heerlijk hun eigen rustige plekkie en ik vind het in de caravan een stuk minder klam 's ochtends als in een tent.

Stallingskosten zijn hier ongeveer 200 euro voor een jaar en dan staat de caravan binnen in een loods.

tent natuurlijk 8) :mrgreen:

als je eenmaal een tentkampeerder bent, wil je volgens mij niks anders meer…tenmiste, dan spreek ik voor mezelf :wink:

wij hebben een De Waard, een albatros. Super tent, echt geweldig. Al zou ik in deze periode, met kleine kinderen, ook best een vergrote zilvermeeuw willen. Onze kinderen slapen namelijk samen in 1 cabine en dat gaat niet zo goed met inslapen :angel: dus liggen wij tegenwoordig tussen de kinderen in met ons luchtbed. Er hangt een gordijn tussen de twee cabines en dat hebben we nu opgerold, ons luchtbed in het midden en aan elke zijde een kind. Werkt prima, maar als ze groter worden gaan ze weer fijn bij elkaar.

ik vind de tent super, veel ruimte, staat als een huis en neemt thuis niet veel plek in beslag.

TENT!

En wel deze

:mrgreen:

Die hebben wij, is echt een toptent, staat als een huis. Hij kost wel wat maar dan heb je ook echt kwaliteit. Deze is voor 4 personen. Persoonlijk zouden wij er graag eentje voor 6 willen. Ik kan je wel wat meer over deze tent vertellen maar dat mag hier geloof ik niet he? Stuur me maar pb als je meer weten wil. En als je evt interesse hebt kunnen we ook kijken of je hem misschien van ons over kan nemen.

Wij hebben een rapido export sinds kort. Een klapcaravan van ongeveer 25-30 jaar oud. Echt in kei goede staat en erg leuk. Het fijne is dat je er altijd mee mag rijden, geen eigen kenteken, makkelijk te stallen, en toch op de camping een volwaardige caravan. Ik ben er in elk geval erg blij mee, en we houden van zulk soort oude dingen :inlove:

De foto s zijn niet die van onze caravan, maar om een idee te krijgen. Je zou er als ie compleet is met 6 personen in kunnen slapen en nog een campingbedje in kunnen zetten en nog voldoende ruimte hebben :smiley:

O ja, we hebben er ook een luifel bij met zijwanden en aan de voor en achterkant zit een deur. Aan beide kanten is het mogelijk een tent en aan de tent nog een luifel te zetten, dus nog super uit te breiden ook :thumbup: :lol:

Tent! Ik kampeer al mijn hele leven, heerlijk!

Wat fijn zoveel reacties!

De luxe van een caravan hoeft voor mij niet persé. Het nadeel ervan lijkt me ook als je binnen wil zitten je dan eerst je bed weer af moet breken in de meeste kleinere caravans. Een eind rijden met zo’n ding lijkt me ook niks, plus de stallingskosten. Wel handig is natuurlijk weer een hoop ruimte en alles netjes opgeborgen…

Fijn aan een vouwwagen lijkt me weer het van de grond af slapen en ook extra bagageruimte.

Voor in Nederland kamperen zijn die twee misschien wel fijner, maar in buitenland een tent ook prima denk ik dan.

Haha, ik ben ook wel een echte tentkampeerder nog hoor! Vind t heerlijk, maar wel afwisselend met soms een jaartje appartementje en vliegreis :wink:

Femmie, naar die tent hebben wij ook al eens gekeken volgens mij. Wel zouden wij dan idd voor 6 pers gaan denk ik. Ik wil binnen voldoende leefruimte voor als het slechter weer is. Zoiets hebben wij nu ook, alleen een losse luifel, die alleen met stokken kan staan als de tent open is. Dus hebben wij een traingel luifel erbij, zodat we altijd afdak hebben, ook met tent dicht, maar die is niet zo praktisch. Deze vind ik wel mooi omdat ik ook geen luifel wil die aan de zijkant dicht is. Hoe heet deze tent?

mama van anne, das dus zo’n ding wat we vroeger thuis een paar jaar gehad hebben, was onze overgang van tent naar caravan. Ik vond het wel iets hebben! Voordelen van caravan, maar toch ook van vouwwagen en idd dat oude sfeertje!!

Ik neig toch nog steeds het meest naar een tent…denk dat caravan voor mij nog echt afvalt :think: Ik denk nog even door…

@wieniex wrote:

Wat fijn zoveel reacties!

mama van anne, das dus zo’n ding wat we vroeger thuis een paar jaar gehad hebben, was onze overgang van tent naar caravan. Ik vond het wel iets hebben! Voordelen van caravan, maar toch ook van vouwwagen en idd dat oude sfeertje!!

.

Hhahaa, zo reageren de mensen die hem idd van vroeger kennen. En zo van: bestaan die nog :lol: . Of je komt mensen tegen die zoiets nog nooit gezien hebben en hun ogen uitkijken wat we allemaal uitvouwen :shock: :mrgreen:

Ik wilde dit jaar ook weer kamperen. Ik dacht aan een tent. Mijn man weigerde dit, omdat na een lange reis dan nog eerst de tent opgezet moet worden, voor de kids kunnen liggen. En dan voornamelijk 1 persoon opzetten, omdat de ander met de kids bezig is. Dat vond hij echt niets.

Voordeel van de caravan vond hij dat je gewoon maar de pootjes heoft uit te draaien en de kids kunnen slapen. Dus ook handig bij maar 1 overnachting op een camping.

Uiteindelij zijn we 2 weken met de caravan geweest en 1 week met de camper. Het is allebei super bevallen.

Het rijden met de caravan viel erg mee. Ik had het langzamer/saaier verwacht.

Hier ook de kampeerladder beklommen, begonnen met tent, vouwwagen, daarna ook de vouwcaravan :mrgreen: super ding, daarna kleine caravan, nu grote caravan :dance:

Ik zou als ik jou was eerst voor een vouwwagen gaan. :thumbup:

tent :thumbup:

Wij hebben deze, zespersoons, katoen, vaste kuip, erg fijn :dance:

Ik heb ook een geboren kampeerder. Met mijn ouders heel vroeger een tent, maar ik kan me eigenlijk alleen de vouwwagen herinneren, die talloze vakanties is meegegaan. Toen mijn ouders de vouwwagen inruilden voor een kleine caravan, was ik woest, want ik wilde geen “zigeuner” zijn (was een jaar of 13)! Uiteindelijk zag ik de voordelen van de caravan wel in en ik sliep zelf toch in een bijzettentje.

Met mijn man zijn we begonnen in een trekkerstentje. Toen Lotte kwam, hebben we eerst een oude vouwwagen als proef gekocht en nu hebben we een goede vouwwagen. Dit jaar voor het eerst ver weg geweest: Kroatie. Hier ging in met mijn ouders ook altijd heen en die zetten die vouwwagen onderweg altijd half op, zodat we konden slapen. Mijn man zag dat niet zitten en zodoende hebben we in hotels en Zimmer Frei overnacht. Zelf had ik liever een camping gehad. Als raskampeerder roep ik nu het hardst dat ik de vouwwagen in wil ruilen voor een caravan, omdat:

Onze vouwwagen veel tijd kost om op te zetten

Een tentdoek moet altijd droog ingepakt worden en anders moet je thuis weer plek vinden om hem te drogen

Op doorreis ben je zo gesetteld op een camping

Onderweg bij regen kan je pauzeren in de caravan

Ik ben me er van bewust dat een caravan ook (eerder genoemde) nadelen heeft, maar voor mij wegen die niet op tegen de voordelen. Maar goed, we hebben de vouwwagen pas, dus het zal nog wel even duren voor hij ingeruild wordt.

Groetjes en succes met de keuze!

Viratine

Kamperen heerlijk !!

Wij hadden eerst een 4 persoons tent…

maar die werdt te slecht en zijn toen overgestapt naar een vouwwagen

Idiaal echt :thumbup:

We hebben er nu 1 met een kunststof deksel die dus veel vocht buiten houdt (idiaal voor mij ivm rugproblemen)

Hellaas staat ie nu wel te koop omdat me mannetje graag een caravan wil

waardoor we ook in de weekenden eens wat makkelijker weg kunnen