temperatuur meten

Wanneer kan je het beste je kindje temperaturen wanneer het koorts heeft?

Ik weet dat je het niet net na het eten moet doen, en verder?

Ik heb het net bij Ilse gedaaan toen ze net wakker was en toen had ze 40,1

Vanmorgen was het nog 38.6 uit bed.

Gelukkig is ze nog redelijk te spreken en drinkt ze nog.

Temperaturen is niet aan tijd gebonden. 40.1 is behoorlijk koorts. Even goed in de gaten houden of ze niet suf wordt en genoeg drinkt. Als je het niet vertrouwd ha of huisarsenpost bellen.

als je hebt getempd en je geeft een paracetamol is het wel van belang dat je na een halfuurtje weer de temp op neemt om te kijken of de koortd daarwerkelijk zakt.

wel even goed in de gaten houden en anders idd de ha of hap bellen als het te lang aan houd boven de 40 graden.

Minimaal een half uur wachten nadat je uk uit bed gekomen is en actief is. In slaap en nog even daarna is je temp altijd lager/wisselend, vandaar. Daarom sta ik best te kijken dat ze 40.1 nét uit bed had :think:

Verder maakt het tijdstip niet veel uit, al stijgt het vaak wel tegen het eind van de (mid)dag.

Niet na het bad. En verder maakt het idd neit zoveel uit, 's avonds is het wel vaak net wat hoger.

Vanavond voor ze naar bed ging was het 38.3, daalt dus gelukkig wel wat

Morgen ochtend maar weer kijken

Verder merk ik weinig aan haar want ze eet en drinkt als normaal.

de assistente van de ha vertelde me laatst dat de paracetamol maar maximaal voor 0.5 graad temperatuursdaling zal zorgen. je geeft het meer om de mogelijke ongemakken als pijn en zo te verzachten.

Ik heb er nog nooit echt van gehoord, niet na het eten tempen, die kleintjes krijgen nog niet zo’n warm eten dat ze er een hogere temp van krijgen… Juist net uit bed meten en ze hebben koorts, weet je dat het menens is, dan zal hij een half uurtje later, zonder para, nog hoger zijn… Idd temp stijgt aan het eind vna de dag…

Goed laten drinken is het devies, en lekker laten slapen, goed rust geven… eten komt wel weer als ze zich beter voelen! Verder niet te warm instoppen of aankleden, dat zal de koorts verhogen(ook al zegt de volksmond, bij koorts lekker warm onder de wol, maar eigenlijk kun je dus beter je kindje proberen af te koelen)

@mv2kids wrote:

de assistente van de ha vertelde me laatst dat de paracetamol maar maximaal voor 0.5 graad temperatuursdaling zal zorgen. je geeft het meer om de mogelijke ongemakken als pijn en zo te verzachten.

Dat werd hier ook door de ha bevestigd en heel vaak brengt paracetamol helemaal geen verlaging te weeg.

dat is ook helemaal niet de bedoeling he… koorts of verhoging is er niet voor niks… dat doet het lijf juist om de bacterieen te lijf te kunnen… ga je die koorts bestrijden, kan het lichaam zich dus onvoldoende verweren…

Je kunt extreem hoge koorts dan ook het beste temperen door te koelen, weinig kleertjes aan, geen dikke dekens, af en toe een koud lapje(af en toe reageert het lichaam iets te heftig met koorts en loopt het te hoog op, waardoor het schadelijk kan worden) en bij heel erg extreme koorts een lauw badje… Het is alleen zaak om de koorts te doen zakken als er stuipen komen, maar daar krijg je van de ha dan ook speciale medicatie voor…