Tellen

Ik heb hier een klein jongetje dat al tot 30 kon tellen, gisteren wekte hij mijn verbazing door te vragen wat er na 39 kwam en telde dus op gegeven moment zó door naar 100 :shock:

Vandaag zaten we aan tafel en meneer begon terug te tellen van 30 naar 10…mijn bek viel wederom open van verbazing.

Leuke vraagjes voor de juf dus morgen maar herkent iemand dit?

Hij is net twee maanden 4 en wij hebben dit dus niet met hem geoefend.

Ik kan me zo voorstellen dat er in groep 1 wel geteld word maar gaat dat tot zover door? En terugtellen ook?

het is wel heeeeeeeeeel knap dat hij dat al kan !!! :clap: :clap:

Ja! Herkenning hier! Ik heb er ook zo een die al heel lang veel en vaak met cijfertjes bezig is. Ondertussen is hij al echt bezig met hoofdrekenen. Ach, hij vindt het geweldig en zijn juf op school doet haar best zijn “rekentaakjes” wat af te stemmen op zijn niveau al lukt dat niet altijd even goed…

Thuis vallen wij ook regelmatig spreekwoordelijk van onze stoel als we merken wat hij eigenlijk al kan uit zijn hoofd. We doen er zelf verder niet veel mee hoor. Ja, als hij wat wil weten leggen we het hem uit natuurlijk, maar ik ga hem niet “doodgooien” met sommetjes enzo. Maar Basten is wel heel creatief in het zelf bedenken van berekeningen die hij kan maken (bijvoorbeeld in hoeveel happen hij zijn bord leeg kan eten en hoeveel happen hij nog moet nemen tot hij op de helft is).

Ook als we onderweg zijn met de auto en hij het eigenlijk zat is, vraagt hij regelmatig hoeveel seconden het nog duurt voordat we thuis zijn. Een keer zijn wij zo “stom” geweest om te zeggen dat dat nog 600 seconden duurde. Echt…hij heeft er een tijdje over gedaan, maar hij heeft daadwerkelijk op de achterbank, hardop, tot 600 zitten tellen (en we hebben hem bijna niet hoeven helpen).

Bij ons op school gaan ze in groep 1 overigens niet verder dan tot 10 tellen, zowel voor- als achteruit.

Overigens is Basten 5 en gaat aan het eind van dit schooljaar naar groep 3.

daphne kon dat ook ineens vorig jaar, maar nu niet meer, de interesses liggen nu weer op een ander vlak…

oh ja meid

hier ok zo’n kleine hoor… Hij was amper 2 en kon al tot 20 tellen

mel,

Wat goed van Ryan!

Yannick wordt bijna 4, en die kan soms tot vijftig, soms iets minder ver.

Maar terugtellen kan ie alleen van 10 tot 0.

Ik vind het van Ryan nog knapper, die krijgt het niet dagelijks van iemand groter te horen, Milou vertelt alles aan haar broertje, dus Yannick weet al dat je ik heb niet met een p schrijft :slight_smile: