Tekort aan melk, bestaat dat wel?

Hoi iedereen,



Ik heb een vraagje. Ik hoor heel vaak zeggen dat mensen over gaan op kunstvoeding, of gaan bijvoeden omdat ze een tekort hebben aan melk. Maar nu vraag ik mij af, bestaat dat wel???



Ik bedoel, ik dacht dat borstvoeding werkte op vraag en aanbod. Zodra de baby meer melk nodig heeft, moet je meer aanleggen waardoor er meer melk geproduceerd wordt. En als je het zo bekijkt dan kan je dus nooit een tekort aan melk hebben omdat vraag en aanbod op elkaar afgestemd wordt. Lijkt mij…



Bij het CB hebben ze dan de tip om bij te gaan voeden, maar als ik het goed begrepen heb, maakt dat het hele vraag en aanbod principe stuk, omdat je je baby niet gaat aanleggen wanneer deze veradigd is waardoor er geen BV wordt aangemaakt…



Ben ik gek of bestaat een tekort aan melk dan dus niet???

Volgens mij kan het wel bestaan. Als jezelf bijvoorbeeld niet genoeg drinkt kan dat invloed hebben op de productie.

Er zijn ook vrouwen met te weinig klierweefsel.

Ik denk dat het wel bestaat…maar ik ben er van overtuigt dat bijvoeden het alleen maal erger maakt…

Er zijn echt wel foefjes bij het teruglopen van je voeding maar je moet wel je best doen ervoor en niet te nerveus worden…

Ik heb nog nooit huilen oid aan mijn voeding toegerekend ik ben er altijd vanuit gegaan dat die goed is :shifty:

Ik denk dat er zoveel kwa bv tussen je oren zit ook,en vind het soms jammer dat vrouwen een huilende beeb of een beeb die 's avonds wil clusteren dan toerekend aan het teruglopen of onvoidoende voeding in mijn beleving is dat namelijk zelden het geval :shifty:

Maar dat is mijn koppie hoor :mrgreen: die werkt ff anders 8)



Je moet wél erg goed voor jezelf zorgen!!

Dusr nee te zeggen,ga lekker mee slapen met je beeb en vooral EET en DRINK goed!!!

Volkorenspullen en minstens 2 a 3 liter vocht en het komt wel goed met die bv in mijn beleving :angel:

@Liefje wrote:

Volgens mij kan het wel bestaan. Als jezelf bijvoorbeeld niet genoeg drinkt kan dat invloed hebben op de productie.




ik dacht dat dà t nu net nooit bewezen is. Bij mij heeft het geen invloed maar ik hoor vaak van anderen bij hen weer wel.



ik ben pas ziek geweest (erge buikgriep) en mijn productie is serieus gekelderd daardoor. Dus heb ik nu wel even ‘te weinig’ melk. Plus dat lotte erg afgeleid is de laatste tijd door het minste en dus stopt met drinken, ligt rond te koekeloeren en na een uur weer honger heeft.

zelf niet genoeg drinken is echt wel een serieus ‘‘probleem’’ hoor volgens mij voor je produtie :think:

en te weinig rust :shifty: als ik hier de hele dag loop is het savonds echt stukken minder :roll:

ik heb eens van een lactatiedeskundige het advies gekregen om net zo vaak te drinken als je dorst hebt. je hoeft geen bepaald aantal liters binnen te gieten, gewoon zorgen dat je geen dorst hebt.

Denk dat je als je Bv geeft zowiezo misschien al wel meer dorst hebt.

Dat is wat zij zei natuurlijk…

okee…



Ik had zelf namelijk laatst ook het idee dat mijn dochtertje niet genoeg melk kreeg. Ze wilde namelijk steeds meer en meer drinken. Ze lag echt al een uur te drinken ofzo en als ik haar ‘loskoppelde’ ging ze huilen… Maar ik moet zelf ook meer drinken (zo moeilijk, denk er nooit aan!).



Ze heeft soms sowieso wel het gevoel dat ik een speen ben (kennen jullie dat? Ze heeft geen speen!) maar ze was nu echt de hele tijd aan het drinken (voltanken).



Maar omdat ik persé BV wil en moet geven (allergieën in de familie) wil ik niet dat bij mij de BV terug zou gaan lopen en aangezien ik dat het meest als reden om te stoppen hoor!



Groetjes, Wicky

drink tip: zet sochtends een 1.5 liter fles met water op het aanrecht ( gewoon zo’n frisfles die leeg is gegaan)



en als je de lampen uit doet om naar bed te gaan, moet de fles leeg zijn :thumbup:



zo drink je altijd genoeg :dance:

iK HEB GLAZEN GEKOCHT BIJ DE IKEA (oeps caps) die zijn 65cl :mrgreen:

Minstens 3 glaasjes per dag dus hierzo :lol:

Mijn man noemt ze vaasjes 8) schat wil je nog een vaasje water? :lol:

Ik drinkt dat en rooibosthee,maar ik ben sowieso een natnek,voor mijn bv maar ook voor de toiletgang,anders kan ik dus echt niet poepen :oops:

8)

Wicky, het bestaat wel, maar er wordt vaker mee ‘gesmeten’ dan de bedoeling is. Als een kindje ongeveer 6 weken is, lijkt het minder tevreden na een voeding. Bovendien wil hij/zij steeds vaker drinken. Moeders dénken dan: ik heb te weinig voeding, laat ik een flesje bijgeven. Maar jij zei het goed: je moet op zulke dagen juist géén flesje geven, maar meer aanleggen. Je lichaam gaat dan automatisch meer melk aan maken, waardoor je kindje na een tijdje weer tevreden aan de borst is. Dit wordt regeldagen genoemd, maar regelweek kan ook :shifty: Vaker aanleggen (zo vaak als beeb wil, mama is de speen :mrgreen: ), meer rust en meer drinken, zo kom je deze dagen wel door.

Het verschijnsel ‘niet genoeg melk’ kwam vroeger vaker voor, maar dat kwam dan omdat men op de klok voedde en niet op verzoek. Het is idd een vraag en aanbod-principe, maar als je de signalen dat je kindje niet genoeg krijgt negeert, maak je dus ook niet meer aan…



Wat betreft dorst en drinken:

ik heb eens van een lactatiedeskundige het advies gekregen om net zo vaak te drinken als je dorst hebt. je hoeft geen bepaald aantal liters binnen te gieten, gewoon zorgen dat je geen dorst hebt.
Denk dat je als je Bv geeft zowiezo misschien al wel meer dorst hebt.
Dat is wat zij zei natuurlijk....


Wist je dat als je dorst krijgt, je al voor 2% uitgedroogt bent?
Dus het is zeker zaak om te drinken voordat je dorst hebt...
1,5 liter is eigenlijk niet genoeg als je bv geeft. Het is het absolute minimum als je een klein persoon bent... maar als je wat groter bent, veel koffie of zwarte thee drinkt, veel suiker eet, rookt of als je bv geeft... heb je echt een stuk meer nodig; eerder 2,5 liter!

Aaaa zo veel? Lang leve de venkelthee dan maar! In de zomer is het veel makkelijker om veel te drinken (water water water).



Maar koffie telt niet als drinken want dat onttrekt juist vocht uit je lichaam!

Je kan volgens mij beter rooibosthee drinken…heb over venkel wel eens gehoord dat dat de darmen stil legt ipv verzacht :think:

Echt? Nou haar darmen doen het prima! Haha. Gelukkig! Ze heeft alleen nooit krampjes! (Gelukkig). Maar misschien eens afwisselen met een andere kan geen kwaad…



Rooibosthee? Ook nog andere goede theetjes? Ik heb bij rooibosthee op de een of andere manier zo sterk de associatie met sigaretten, jeggie! Ik vind rooibosthee zo vies!!!

Wat leuk trouwens, jullie woonplaatsen… In Haarlem (zuidwest) woonde ik 18 jaar en in Zeist woont mijn vader…





[spoil](Nu vraag je je af, wat heeft dat met BV te maken???)[/spoil][/spoiler]

Ja joh…bij die pure ook?

Misschien lepeltje honing erin doen?

Kamille is ook altijd goed geloof ik…

Ik dronk wel venkel ook hoor,vaak als ik iets pittiger vhad gegeten of shoarma ofzo om het te verzachten :shifty: geen idee of het werkte maar beide kids hier ook zelden tot nooit krampjes gehad :thumbup:

@Wicky wrote:

Wat leuk trouwens, jullie woonplaatsen… In Haarlem (zuidwest) woonde ik 18 jaar en in Zeist woont mijn vader…





(Nu vraag je je af, wat heeft dat met BV te maken???)
:mrgreen:

Heey, dat kan jij beter dan ik, haha.



Wat doe ik verkeerd?