Teken Vraagje...





Jana tekent graag en vooral tekent ze graag gezichtjes die gaan haar goed af.







Toestraks was ze op een dubbel vel aan t tekenen en ze raakte gefrustreerd, ze draaide het blaadje om en kwam naar me toe, toen vroeg ze of ik met haar een pinguin wou tekenen.



Dus ik tekende die met haar…





Toen was het goed en liep ze terug naar de andere kant van de tafel en ging verder met tekenen.

Ik had t vel met de door mij getekende pinguin nog in mijn hand en dacht draai het om en teken daar iets voor haar wat ze in kan kleuren.



Ik draaide het om en zag dit…





Ik heb dus effe heel vreemd zitten kijken, natuurlijk wel mega trots want ze had gewoon zelf een pinguin getekend. Maar was daar niet tevreden mee :shock: Ze heeft een pinguin trouwens pas 1 a 2 keer gezien in een dierenboek wat hier thuis ligt.



Nu hebben ze op t CB al gezegd dat ze voor haar leeftijd erg ver voor lag met taal, ontwikkeling en motoriek. Ze was ook erg intelligent want ze deed daar dingen die een kindje van 3 pas zou hoeven te kunnen doen.



Ben natuurlijk wel heel trots op haar,maar maak me af en toe best zorgen dat ze met zich zelf in de knoop gaat raken omdat ze zo voor zou liggen.

:shock: ze is 2!!



knap hoor!!

Lieve Tam;



Ik heb altijd geweten dat Jana voor ligt qua ontwikkeling dan bijvoorbeeld op Noortje. Ik dacht altijd dat Noortje gewoon wat trager was als ik jou verhalen hoorde maar nu begin ik toch stilletjes aan te denken dat er meer achter dat meisje van je schuilt. :think:



Ik bedoel maar de zinnetjes die zegt: ‘mama hoe laat is het nou?’ :shock: Daar zakt mijn mond dus van open en nu deze tekeningen. Het lijkt me echt dat ze tja misschien iets van hoogbegaafdheid in haar heeft? Ze is in ieder geval supersnel met ontwikkelen. :wink:

Dat is erg knap voor een net 2 jarige. Meestal is het op die leeftijd nog krassen.

Hou haar maar goed in de gaten…

Wow… Dies idd vlot!



kan je ook niet tegen haar op een trotse manier zeggen dat ze het ontzettend goed gedaan heeft? Of is ze onzeker over bepaalde dingen?

jemig… zelfs gezichtjes…



Fietst ze al?



Hier namelijk een dochter die ook met 2 al gezichten en dieren tekende… we hebben hier ook een goed in verhouding getekent paard aan de muur hangen die aniek tekende met 28 maanden…



Ze is nu in groep 3 ook de enige die echt al netjes schrijft en heeeel mooi kan tekenen.

Klok kijken doet ze ook al vrij lang.

Maar grof motorisch, dus goed hinkelen, klimmen op klimrekken, fietsen en dat soort dingen… dat kan ze pas NET…



Daar ligt haar talent dus niet.



Puzzelen kon ze ook al erg jong heel goed. Die legde puzzels van 80 stukjes toen ze nog geen 4 was…

Ik ging eens kijken… dacht dat het over een kind van een jaar of 4 zou gaan… 2!!! :shock: Knap hoor!



Is ze alleen met tekenen, taal en dergelijke ver voor? Of ook bezig met rekendingen, levensbeschouwelijke dingen, dingen buiten de wereld van een kind van 2? En hoe is haar sociale ontwikkeling? En bijv puzzelen enz?

Dat voorbeeld van die klok hoeft niet persé ergens naar te wijzen denk ik, die van mij vraagt dat ook :wink:



Ik zou proberen mee te gaan in wat ze wil, niet overstimuleren, positief blijven en vooral zulke zaken noteren. Ik heb laatst studiedag hoogbegaafdheid gehad en moest toch wel even daaraan denken, daar hadden ze het ook over tekeningen enzo. Toch zijn er heel veel dingen samen die op hoogebegaafdheid zouden wijzen. Mocht je zelf meer handreikingen willen, orthopedagogen enzo kunnen spelenderwijs testen afnemen. Als je een vermoeden van meer of hoogbegaafdheid hebt is het fijn om er vroeg bij te zijn.

Testen zou ik persoonlijk nog niet gaan doen, goed om optijd aan de bel te trekken als dat nodig is, maar ze is pas 2 vind ik te vroeg in dit geval om al te gaan testen…

Vragen over de tijd, doet onze jongste ook…nu is die met praten en begrip ook wel wat voor qua leeftijd volgens mij…maar zo tekenen dat doet ze niet erg knap hoor van je meisje! Wees vooral trots en hou het in de gaten, heb het er op het cb nog eens over. Zit ze ook op de psz ? Wat zeggen ze daar ?

Ik zou zelf ook niet snel iets gaan laten testen, maar naar het schijnt hebben ouders van ki met zulke resultaten ook veel zorgen en na zulke testen krijgen ze meer duidelijkheid en handreikingen, vandaar dat ik dat noemde. Ik kan me wel voorstellen dat je dat dan misschien zou willen.



Ik weet niet hoe vroeg er testen zouden zijn trouwens.

WOW! Ik heb in mijn kleuterklassen kinderen gezien die minder goed tekende dan jouw tekentalentje!



Ze heeft talent zou ik zo zeggen!



Maar als jij die tekening van jouw pinguin zo uit de hand schudde dan denk ik dat talent in de familie zit, want dat doe ik jou niet na!

@wieniex wrote:

Ik zou zelf ook niet snel iets gaan laten testen, maar naar het schijnt hebben ouders van ki met zulke resultaten ook veel zorgen en na zulke testen krijgen ze meer duidelijkheid en handreikingen, vandaar dat ik dat noemde. Ik kan me wel voorstellen dat je dat dan misschien zou willen.



Ik weet niet hoe vroeg er testen zouden zijn trouwens.




Volgens mij kunnen ze vanaf 2 of 2,5 jaar kinderen testen.

Ze ligt naar mijn idee en volgens het CB vooral ver voor met fijne en grove motoriek en taal ( spraak).



Ze vraagt de laatste tijd constant “leren schrijven” Maar dan heb ik liever dat ze wat kriebeld.



Ook vraagt ze achter alles waarom, dat iets zo is. Vooral bij het waarom moet ik af en toe goed opletten wat ik antwoord vind ik.



Wat puzzelen betreft gaat t ook goed vind ik, want van die houten legpuzzels die voor 3 jarigen zijn die legt ze binnen een keer bekijken gewoon weer terug.



De vormen stoof was met 1,5 al een groot succes dat ze de 5 vormen door de goede opening heen duwde, en dat was al raar volgens velen.



Tekenen doen ik en haar vader beide goed, net als Savannah, zij tekend ook alles zo uit de hand. Dus dat zou aangelegd kunnen zijn.



Maar ze heeft t bijvoorbeeld ook met een boek hier thuis waar uilen in staan, ze is gek op uilen, en begon te vragenbij elke uil, wat voor uil het was. Dat is haar een of twee keer gezegd en nu pakt ze het boek op schoot en ze heeft gewoon onthouden wat voor uilen het zijn. Ze noemt ze dan ook bij de juiste naam op. Ziet ze een uil op tv weet ze ook om welke soort het gaat. En af en toe doet ze uitspraken waarvan mijn moind ver open gaat staan.



De nummers 1 t/m 5 herkend ze van zien en weet ze ook te noemen.



Ze hebben me wel gezegd dat begaafdheid ook erfelijk is, nu ben ik zelf begaafd volgens de iq testen die ik heb gehad, de eerste keer een aantal jaar terug scoorde ik 136, dit jaar scoorde ik 126.

En het vreemde is ik merk er niks van dat ik begaafd ben haha.



Mensen zeggen tegen mij het is toch leuk zo een super slim kind te hebben, maar ik wil vooral ook dat ze nu een kind van 2 is en geniet van dingen die kinderen van 2 horen te doen. Trots op haar zal ik toch altijd zijn, net als bij Savannah :inlove:



@Tamara30 wrote:

Ze ligt naar mijn idee en volgens het CB vooral ver voor met fijne en grove motoriek en taal ( spraak).



Ze vraagt de laatste tijd constant “leren schrijven” Maar dan heb ik liever dat ze wat kriebeld.



Ook vraagt ze achter alles waarom, dat iets zo is. Vooral bij het waarom moet ik af en toe goed opletten wat ik antwoord vind ik.



Wat puzzelen betreft gaat t ook goed vind ik, want van die houten legpuzzels die voor 3 jarigen zijn die legt ze binnen een keer bekijken gewoon weer terug.



De vormen stoof was met 1,5 al een groot succes dat ze de 5 vormen door de goede opening heen duwde, en dat was al raar volgens velen.



Tekenen doen ik en haar vader beide goed, net als Savannah, zij tekend ook alles zo uit de hand. Dus dat zou aangelegd kunnen zijn.



Maar ze heeft t bijvoorbeeld ook met een boek hier thuis waar uilen in staan, ze is gek op uilen, en begon te vragenbij elke uil, wat voor uil het was. Dat is haar een of twee keer gezegd en nu pakt ze het boek op schoot en ze heeft gewoon onthouden wat voor uilen het zijn. Ze noemt ze dan ook bij de juiste naam op. Ziet ze een uil op tv weet ze ook om welke soort het gaat. En af en toe doet ze uitspraken waarvan mijn moind ver open gaat staan.



De nummers 1 t/m 5 herkend ze van zien en weet ze ook te noemen.



Ze hebben me wel gezegd dat begaafdheid ook erfelijk is, nu ben ik zelf begaafd volgens de iq testen die ik heb gehad, de eerste keer een aantal jaar terug scoorde ik 136, dit jaar scoorde ik 126.

En het vreemde is ik merk er niks van dat ik begaafd ben haha.



Mensen zeggen tegen mij het is toch leuk zo een super slim kind te hebben, maar ik wil vooral ook dat ze nu een kind van 2 is en geniet van dingen die kinderen van 2 horen te doen. Trots op haar zal ik toch altijd zijn, net als bij Savannah :inlove:





Als ik dit lees, loopt je dochtertje zeker voor hoor, maar zou me er nog niet teveel zorgen over maken. Ik zie dat ze een oudere zus heeft, dan zijn veel vragen natuurlijk te verklaren…

Zoals ik wil leren schrijven wordt hier ook door de jongste gezegd, die zei toevallig net toen ze mij achter de pc zag zitten te tikken ‘‘ik wil letters leren’’.Ik verklaar dit doordat de oudste hier nu op het moment heel erg mee bezig is en de jongste dit dus meekrijgt. Ook veel vragen als waarom en wat gaan we nu doen hoor ik hier. En ‘‘wat is dat en dat, wat doet die meneer’’ ik denk dat het ene kind sneller met die vragen begint dan een ander en het zeker er mee te maken heeft of ze ouders broertjes en of zusjes hebben.