Tefal Actifry

Ik zag tijdens het programma ‘help mijn kind is te dik’ dat ze de tefal actifry gebruiken. Nu ben ik daar eens naar gaan zoeken op internet over het wat en hoe en het lijkt me wel wat. Ze zijn alleen wel flink prijzig, dus ik zou graag eerst wat ervaringen horen. Op marktplaats staan er namelijk best veel, dus gebruiken mensen hem gewoon weinig, of te snel gekocht zonder na te denken of is het gewoon niks eigenlijk?



Om het even samen te vatten: zijn er hier mensen die een Actifry hebben en hoe bevalt deze?

hoi ik weet dat kristalkindje er een heeft en ze is er erg enthousiast over…vast dat ze hier nog even komt reageren

Ik heb laatst samen met nog een moeder op school gekookt voor de kinderen en zij had ook een actifry mee. Wat een geweldig ding! Ik heb er zelf nog geen, maar zij was er ook heel enthousiast over. Ze gebruikt 'm elke dag. Ze doet er zelfs afbakbroodjes voor de oven in (dan zonder dat draaiding natuurlijk). Op school hadden we er stukjes kipfilet in, deksel dicht, aanzetten en geen omkijken meer naar :thumbup: Nou ja, je moet het wel in de gaten houden want deze had geen timer erop volgens mij.

ik heb er inderdaad eentje, en ik ben er al jaren zeer enthousiast over

wij frituren niet meer eigenlijk…ik maak frietjes in de actifry, het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je dingen als kroketten er niet in kunt maken , de draaiarm zou er soep van maken haha



maar ik ben absoluut al jaren zeer tevreden over mn actifry, het scheelt giga veel vet , en de patatjes smaken heel lekker



een actifry heeft wel een timer hoor,…maar ik houd het zelf ook altijd evenin de gaten. kipfiletstukjes uit de actifry zijn inderdaad heerlijk en t is zoooo makkelijk,…je kunt er ook prima een roerbak schotel in doen…dat wordt ook heel lekker

wij nemen hem zelf mee als we op vakantie gaan… :lol:

Wij hebben ook al jaren geen friteuse meer, dus kroketten enzo maken we hier toch al jaren niet :slight_smile: Mij lijkt het inderdaad zo handig dat je er hele maaltijden mee kunt maken, groente, vlees, aardappels.



Gebruik je vaak alleen deze of voor gewone aardappels wel los koken? En kan alles gewoon bij elkaar, groente, vlees, aardappels? Met eerst erin wat het langste moet uiteraard.

Ik lees ook weer mee :mrgreen:



heb laatst toch maar een nieuwe frietpan gekocht…



puur voor de kroketjes en bitterballetjes waar ik aan verslaafd ben :angel:

@Noekie wrote:

Wij hebben ook al jaren geen friteuse meer, dus kroketten enzo maken we hier toch al jaren niet :slight_smile: Mij lijkt het inderdaad zo handig dat je er hele maaltijden mee kunt maken, groente, vlees, aardappels.



Gebruik je vaak alleen deze of voor gewone aardappels wel los koken? En kan alles gewoon bij elkaar, groente, vlees, aardappels? Met eerst erin wat het langste moet uiteraard.




ik maak er ook wel roerbakmaaltijden in, er zit wel een boekje bij hoe dat moet

er kunnen rauwe aardappelen in, maar net als bij alles hoe groter de stukken hoe langer t duurt, dus wel in blokjes of schijfjes snijden dan

wat ik dus meestal doe is dan van die pakjes met voorgekookte aardappelschijfjes kopen

je doet er gewoon t eerst in wat t langst moet

ik doe meestal eerst t vlees garen, dat haal ik er uit als t gaar is, en dan doe ik de aardappels, die kunnen samen weer terug als ook de aardappels gaar zijn en dan doe je de groenten er nog even bj, die zijn t snelst klaar meestal( hangt ook wel weer van de groente af natuurlijk)



frietjes kun je op verschillende manieren doen

1 , je koopt gewoon diepvriesfriet en doet er dan GEEN of zeer weinig olie bij, die dingen zijn namelijk al best vet doordat ze voorgefrituurd worden.

2 je koopt verse voorgebakken friet, zelfde verhaal als boven ( de voorgebakken vlaamse friet van appie hein doet t errug lekker in de actifry

3 je maakt zelf friet van aardppeltjes, dat is t minst vet

wel wat bewerkelijker, je moet dan immers rauwe aardappeltjes tot frietjes snijden, en dan moet je ze eigenlijk wel even afspoelen, droogdeppen en dan pas in de actifry doen anders worden ze plakkerig

maar t smaakt wel heerlijk daar doe je dan een maatlepel olie naar keuze bij

Hier ook een actifry en er erg tevreden over (al is onze eerste inmiddels naar zijn grootje, waarschijnlijk toch te zwaar beladen :? We hebben nu net het nieuwere model en die is nog ietsje fijner) Omdat mijn man en ik beide aanleg voor overgewicht hebben (en dus de kans is dat kinderen van ons dat ook hebben) willen we absoluut geen friteuse in huis. Met de actifry kunnen we toch frietjes maken, ik maak ze altijd ‘from scratch’ dus aardappelen schillen, snijden, afspoelen deppen en de actifry doet dan de rest. Kost wel ff tijd want het is niet zoals met een friteuse met een paar minuten klaar, maar als dat ding eenmaal draait hoef je, behalve soms ff kijken, niks meer te doen, en het is nog lekkerder ook :mrgreen:



Kan niet meer zonder geloof ik, we waren echt van slag toen de oude kapot was :wink:



Je kunt er behalve friet echt vanalles in maken (behalve dus kroketten/bitterballen/ ander zacht gepaneerd spul, dat wordt gruis) we hebben er zelfs een keer experimenteel chipjes in gemaakt, ging best goed :mrgreen:

Hoeveel patat kan er in zo’n Actifry?

Op de site van Tefal zie ik alleen bij de ‘family’ versie staan dat er 1,5 kilo in kan, maar niet bij de gewone versie.



Mijn man en ik hebben al 5 jaar geen frituurpan in huis, we zijn toen beide gezonder gaan eten (voor o.a. afvallen) en namen alleen wat patat als we uit eten gingen.



Het laatste jaar eten we weer af en toe patat, maar dan uit de oven. We halen Aviko SuperCrunch Oven Frites en die smaken prima en zijn redelijk krokant, maar er past ongeveer 500 gram op de bakplaat en dat begint een beetje te weinig te worden voro 2 volwassen en 3 kinderen.



Misschien is zo’n Actifry dan wel wat voor ons…

Er past 1 kilo in de gewone volgens mij. Wij maken nu allerlei aardappel dingen in de oven. Pommes duchess, af en toe ovenfriet, maar het liefst gewoon aardappels met schil in stukjes snijden en dan half uurtje in de oven :slight_smile:



Maar eens met vriend bespreken. Die vind alles altijd onzin en te duur… dusja :roll:

@sassie1980 wrote:

Hoeveel patat kan er in zo’n Actifry?

Op de site van Tefal zie ik alleen bij de ‘family’ versie staan dat er 1,5 kilo in kan, maar niet bij de gewone versie.



Mijn man en ik hebben al 5 jaar geen frituurpan in huis, we zijn toen beide gezonder gaan eten (voor o.a. afvallen) en namen alleen wat patat als we uit eten gingen.



Het laatste jaar eten we weer af en toe patat, maar dan uit de oven. We halen Aviko SuperCrunch Oven Frites en die smaken prima en zijn redelijk krokant, maar er past ongeveer 500 gram op de bakplaat en dat begint een beetje te weinig te worden voro 2 volwassen en 3 kinderen.



Misschien is zo’n Actifry dan wel wat voor ons…


ik heb dus de family

hiervoor had ik de gewone…daar kan 1 kilo patat in

met zn vijfjes en soms vriendjes en vriendinnetjes was dat soms wat magertjes

Ik quote mezelf even uit een eerder topic 8):



@Mex wrote:

Wij hebben een Actifry en zijn er heel blij mee! Er kunnen inderdaad geen kroketten in, maar wel heel veel andere dingen. Wij gebruiken 'm niet alleen voor patatjes, maar ook voor kipkluifjes, nasi of allerlei andere eenpansgerechten (bijv. kipfilet, champignons, uitje, witte wijn, creme fraiche, beetje dragon, mjammm…). Op de site van Tefal Gezond & Lekker staan veel recepten en verder op internet is ook genoeg inspiratie te vinden.



De patat vind ik lekker, hou dan ook wel van een beetje droog krokant en niet van dat hele vettige. Wij schillen meestal zelf en dan scheelt het voor de smaak een heel stuk welke aardappelsoort je kiest. Tijdens het bereiden kun je bijvoorbeeld kruiden toevoegen, ook erg lekker.




Blij mee dus :thumbup:

Ik heb er ook een, en vind het een fijn ding, gebruik hem niet dagelijks hoor en ook niet alleen voor de friet, daar gebruiken we vaker de frietpan voor, ivm gepaneerde dingen.



Het heeft een aantal voordelen, als je bijvoorbeeld weinig tijd hebt om te koken, of in tussen andere dingen wilt doen, gooi je alle ingrediënten er in (recepten boekje zit er bij) tijd instellen en wachten maar. Ideaal! :thumbup:

O ja nog wel even een nadeel van het bakken van friet…

Over het algemeen duurt het 40 minuten voordat het klaar is, als je er daarna nog snacks in doet, duurt het ook weer 15 minuten voor het klaar is, niet echt ideaal dus als je even ‘snel’ friet wilt bakken.



Ik zou hem dus alleen aanschaffen als je er ook andere dingen mee wilt klaar maken.

Maar je hoeft weer niet voor te verwarmen zoals bij een frituurpan…



Kipnuggets of dat soort dingen gooien we er trouwens gewoon bij :thumbup:

ooit heb ik ook al eens een topic geopend over de dit ding, en toen toch maar niet aangeschaft, vind het best veel geld… maar ik twijfel nog steeds, misschien toch maar voor mijn verjaardag vragen…

vooral omdat je er zoveel meer mee kan dan alleen patat bakken.

(en ondanks 2 a 3 keer patat per maand lukt het me prima om af te vallen, als ik de rest van het menu en de dag er maar op aanpas.)



en om de keus nog moeilijker te maken, Philips heeft ook zoiets, maar dan zonder draai-arm…



gr L

Nou, ik heb hem voor mijn verjaardag gevraagd :smiley: Dus hopelijk heb ik er een volgende maand!

mijn man heeft het er ook al geregeld over.

dus hier nog 1 die twijfelt of het iets is of niet…



kon je maar even uit proberen of de frietjes nog lekker zijn hé…

Ik eet nu altijd ovenfriet en dat smaakt me ook prima, dus ik denk dat de friet prima is. Vergeleken met patat uit de friteuse zal het wel wat anders smaken denk ik.



Ik wil er allerlei verschillende dingen mee gaan maken, allerlei nieuwe dingen uitproberen :slight_smile: