Technasium

Hallo dames,



Is hier iemand op het forum bekend met het fenomeen Technasium?

Hier in de buurt gaan ze er volgend jaar mee van start en het is misschien iets voor onze zoon.

Hoe zijn jullie ervaringen met zo’n soort school?

Kost het ze veel extra tijd naast de gewone vakken?

Sluiten de opdrachten een beetje aan bij hun belevingswereld?

Hoe zijn de reacties van de stage adressen op technasium leerlingen?

Zijn jullie veel extra geld kwijt aan evt gereedschappen of andere aanverwante artikelen?



Nou ja, veel vragen dus. in januari is er wel een open dag, maar dat duurt natuurlijk nog wel even. :wink:

Nee, helaas hier niet in de buurt. Voor mijn twee oudsten zou het wel wat geweest zijn. Die gaan nu naar het atheneum. Gymnasiuim had voor hen geen zin omdat ze de extacte kan uit gaan. Met talen hebben ze niet zo veel.

Kantjeboord, ik was benieuwd of je uiteindelijk voor het technasium hebt gekozen. Mijn oudste zit nu in groep 7, maar is heel enthousiast over het concept. Dus zou graag ervaringen horen!

Kira, onze zoon is inderdaad naar het technasium gegaan. In de brugklas krijgt iedereen dat vak. Dat overigens O&O heet. ( onderzoeken en ontwerpen)

Maar…In de praktijk bleek het vies tegen te vallen. We hadden dus min of meer een technische opleiding verwacht, dat is het in de verste verte niet. In tegendeel, mijn dochter die naar de gewone Havo is gegaan heeft meer aan techniek gedaan als haar broer op deze school!



Het concept is meer dat de leerlingen een probleem voorgeschoteld krijgen en daar moeten ze een oplossing voor zoeken.



De allereerste opdracht die ze kregen was bijvoorbeeld, “stel een 3-gangenmenu samen voor een x aantal mensen waarbij er één iemand tussen zit die vegetarisch is en één iemand met een koemelk allergie.”



Dat was dus al de eerste teleurstelling waar hij mee te maken kreeg.



Daarna kregen ze een opdracht met een vragenlijst en foto toestel naar een basisschool te gaan en daar de verkeers circulatie te bekijken. En daar een goede oplossing voor vinden, dat in een plan verwerken en presenteren aan iemand van die basisschool.



Op zich een leuke opdracht natuurlijk, een verkeerscirculatieplan maken, maar voldeed voor mijn zoon ook niet aan de verwachtingen.



als laatste opdracht zijn ze naar Artis gegaan en kregen daar de opdracht om een nieuw verblijf voor de pinguins te bedenken. daarbij moesten ze vragen stellen aan de oppasser en kregen ze ook het één en ander te horen over de beesten. Op school werden de plannen uitgewerkt en werd er een maquette gemaakt. Daar kregen ze trouwens ook uitleg over, hoe ze dat moesten doen.



Op zich heel leuk, en ik zou misschien zelf het vak wel hebben gekozen als het vroeger had bestaan. maar voor mijn zoon voldoet het niet aan de verwachtingen. Van zijn klas van ongeveer 26 kinderen zijn er ook maar 2 die het volgend jaar als vak kiezen.



Hij gaat nu naar een gewone school vlak bij in onze buurt.



Erg jammer, anders had hij het uur fietsen er wel voor over gehad. Hij wacht nu tot hij straks naar de HTS kan. (Als die dan nog bestaat. :wink: )



Dus ik zou zeggen, laat je heel goed voorlichten wat het nu precies inhoudt. Misschien is het voor jou kinderen wel wat.

Oh ja, het jaar van mijn zoon was trouwens ook het allereerste jaar. Ze waren dus ook wel een beetje “proefkonijn”, dat kan ook meegespeeld hebben.

Bedankt voor je reactie. Hier is het ook een relatief nieuw project, en het klinkt zo leuk. Nou had ik al wat meer twijfels, maar mijn zoon hoort alleen extra technische vakken (en minder muziek en tekenen :wink: )

Er zit nog een andere middelbare school, iets verder weg, en die is een stuk kleinschaliger. Eigenlijk zou ik liever hebben dat hij daar naar toe gaat, maar als het technasium echt meer toe zou kunnen voegen had ik misschien wat makkelijker mee kunnen denken in zijn keuze.

Ben dus weer een stukje wijzer en gelukkig heb ik nog een jaar om beide scholen heeel kritisch te gaan bekijken!!

@kantjeboord wrote:

Erg jammer, anders had hij het uur fietsen er wel voor over gehad. Hij wacht nu tot hij straks naar de HTS kan. (Als die dan nog bestaat. :wink: )


Die bestaat niet meer, en ingenieur kan hij ook niet meer worden. Ik heb nl mijn technische opleiding op het hbo gevolgt en werd daarmee Bachelor of Enginering (en twee jaar eerder werd je dan nog "gewoon" ingenieur)

Wat veranderd alles toch snel tijger! Zo ook de interesse van mijn zoon. Hij wil nu banketbakker worden! :mrgreen:

Mag hij dan zijn werkstukken mee naar huis nemen?

@tijger86 wrote:

Mag hij dan zijn werkstukken mee naar huis nemen?




Ik hoop het! :lol: Hij moet nu eerst de MAVO afmaken en dan naar een MBO opleiding die opleidt tot banketbakker.

Voorlopig oefent hij regelmatig thuis, Appeltaart, appelflappen en opgerolde aarbeiencake smaakten heerlijk, Alleen de mokkataart is laatst mislukt. Creme smaakte prima, alleen de cake zeg maar was iets mee mis gegaan, erg hard. :silenced:

Ik hoop dat hij werk kan vinden als hij is afgestudeerd. Mijn broer (is nu 25 jaar) is ook opgeleid tot banketbakker, maar hij kon alleen in de ‘broodfabrieken’ aan het werk. Vreselijke werktijden, vreselijke werkdruk vooral rond kerst, veel eentonig werk (kerststollen, oliebollen en brood) en vreselijke bazen en een rot CAO.



Hij heeft jaren geprobeerd werk te vinden als banketbakker, maar er is gewoon te weinig verloop… hij heeft zich nu omgeschoold voor in de horeca. Weet niet of je zoon al begonnen is, maar het is misschien iets om mee te nemen in de overweging. Mijn broer werd erg ongelukkig van het maar moeten blijven inwonen bij mijn ouders, omdat hij zelf de kost niet kon verdienen met zijn opleiding…

Het is zeker iets om in overweging te nemen, bedankt voor je tip!

Ik ken ook een banketbakker die in een broodfabriek werkt.

3-ploegendiensten, ook nachtdiensten.

Banketbakken doet hij nu in zijn vrije tijd soms.