Teak donker maken

Wij hebben alle teakhouten meubelen in huis in koloniale of notenhouten kleur behalve de tv-kast en computerkast, deze zijn (nog) naturel.

Deze wil ik zonder te beitsen donker maken, het liefst met olie.



Maar waar vind ik donkere olie ? Ik kan er geen wijs uit worden.



Iemand ervaring hiermee ?

bij de bouwmarkt heb je olie, ik heb daar ook antraciet kleurige olie gekocht voor mijn tafel buiten.

Ik zag laatst iets…oh vergeef me geen flauw idee meer waar het was :oops: maar dat was iig een olie om hout te behandelen maar daar zat inkt bij in! Zo ongeveer alle kleuren van de regenboog…dus ongetwijfeld dat het ook donkerder kan. En als je meubels onbehandeld zijn zou dat moeten lukken denk ik. Misschien eerst ietsjes opschuren oid maar daar staat dan vast wel iets over op de gebruiksaanwijzing. Argh zit echt diep te denken of het een bouwmarkt oid was. :wall: Oooooh ik weet het alweer!! Intratuin was het geloof ik!! :lol:

Oke! Helaas zit Intratuin hier niet maar ik zal eens bij Tuinland kijken.

Maar is het dan olie voor tuinmeubels ? Zit daar dan nog verschil in ?

Ik zou het je niet durven zeggen… :think: dat kunnen ze je daar vast vertellen! Anders is de enige andere optie ws beitsen op kleur en dan als je je meubels heeeul erg lang mooi wilt houden parketlak erover.

een winkel waar ze alles verkopen voor boten…

Teak hout ligt bijna altijd op grotere boten…



Dus even op google zoeken, of bij een haven…



als je het niet kan vinden PB mij maar even…

Of bij een zaak die houten vloeren verkoopt, daar hebben wij onze olie voor onze teakhouten tafel ook gekocht.



Groetjes,

LaBruja

Karin, ik kreeg toevallig van mijn hulp een folder omdat ik dezelfde vraag had,… zal ik die even bij je langs brengen? (als ik hem kan vinden hoor)

er staan producten is die dat erg mooi kunnen doen, dan kun je altijd nog even oordelen!

Als het maar niet van vloerenlifestyle is, want daar zet ik geen voet meer over de drempel. Lompe boeren daar.



Maar bedankt voor je aanbod :thumbup: Als je wat producten via google kunt nagaan mag ook hoor, maar langswaaien kan ook altijd, de koffie is hier altijd heel snel klaar :wink:

Mijn man werkt met teakvloeren in boten en zegt hier: in de teakolie zetten. De teakolie zogt ervoor dat het donkerder wordt. Je moet het wel 2 a 3 keer doen. Hij had het erover dat je het goed nat moet maken met de olie.

Maar Lenie, ik kan me niet voorstellen dat teak koloniaal bruin kan worden met blanke teakolie. :think: De olie is niet gekleurd want deze kan ik namelijk nergens vinden.





Boten/haven oid hebben we hier in Drenthe niet echt :slight_smile:

Ik heb onze onbehandelde eettafel zelf donkerbruin gemaakt.

Ik heb het gedaan met ebben zwarte olie en daarover heen een blanke wax.

Onze tafel is geen teakhout, maar ik denk wel dat het daarmee ook lukt.



ik had de olie bij een houthandel vandaan.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik heb een site gevonden waar ik vorig jaar ook al eens op heb gekeken maar toen hadden ze nog niet zoveel kleuren.

Nu wel!

Weet alleen nog niet welke kleur ik het mooist vind bij onze meubelen.:slight_smile:

Mijn schoonzus had een teakhoutentafel en die heeft ze, niet lachen, ingesmeerd met OLIJFOLIE!!



Ik zag het meteen, tafel had een heel mooi diepere kleur gekregen.



Heb helaas geen voor of na foto’s voor je, maar het was een super resultaat en blijft ook mooi…

en eerst op de onderkant van het tafelblad (of achterkant van de kast) proberen, als het niet mooi wordt kun je nog iets anders proberen.

gewone meubel-olie van bijv pledge heb je misschien wel in huis… onopvallend proberen.



gr Louwina

@Karin2 wrote:

Maar Lenie, ik kan me niet voorstellen dat teak koloniaal bruin kan worden met blanke teakolie. :think: De olie is niet gekleurd want deze kan ik namelijk nergens vinden.





Boten/haven oid hebben we hier in Drenthe niet echt :slight_smile:




Wij gebruiken ook teakolie voor onze tafel, hij wordt er steeds wat meer donkerder van, gewoon bij aldi gekocht,vaak wordt het ook winkels als kwantum e.d verkocht waar ze ook maar die teak tuinmeubelen verkopen, dan verkopen ze die olie ook wel, bij gamma hadden ze het ook staan zag ik,

je kan ook beits gebruiken, en dan de kleur kiezen die het dichts bij de andere meubelen past, dat hele donkere is er ook wel in beits…



succes…

Met gewone olie krijg je het toch niet donkerbruin/koloniaal Heleen ? :think:

ik heb de buitenmeubelen ook in de gewone olie staan maar dat wordt wel donker maar niet koloniaalbruin…



En ik wil persé niet beitsen. Alle vorige meubels waren in palissander en wenge kleur gebeitst, idd heel donker maar ik vind olie mooier :wink:



Vandaag langs een houthandel geweest maar deze had helaas geen olie.

Misschien morgen even in de stad kijken.

Het plaatje wat je geplaatst hebt daar staat koloniaal bij, maar als ik dat vergelijk met mijn meubels die dus koloniaal gemaakt zijn. Zijn ze bij mij donkerder dan op het plaatje.

Je moet eens bij een meubelmaker langs gaan, die doen niets anders of antiquair.

De kleur die ik wil hebben zit tussen zwart extra en koloniaal in. Donkerbruin met minimaal gloedje rood.