te weinig slapen...

onze oudste van 7,5 is altijd al een kind geweest dat veel slaap nodig had… tot de dag dat hij naar school ging sliep hij in de middag nog en het hele jaar in groep 1 eigenlijk nog op de korte dagen in de middagen geslapen en soms nog een dag in het weekend.



Uitslapen was er nooit bij, maar sinds hij zindelijk is wordt het steeds dramatischer… oké ik snap dat als je naar de wc moet je dan ook moet… en dat mag natuurlijk.



Maar hij gaat daarna dus niet meer slapen… en soms is hij dus al rond 5 uur/ half 6 WAKKER!

Hij kan/gaat niet meer slapen en is dus bekaf… en dat eigenlijk alle dagen, want 1 dagje dan tot 7 uur slapen is niet genoeg om het bij te trekken (gemiddeld zal hij rond 6.15/6.30 uur wakker zijn).



Had hij er nou genoeg aan dat hij zo weinig sliep dan vond ik het allemaal best, zolang hij maar rustig tot 7 uur zou wachten voor hij gaat aankleden ed.

Maar hij heeft er dus duidelijk niet genoeg aan.



Tegen de tijd dat hij in de middag uit school komt is hij op… chagrijnig, grote mond, extreeeeeem kort lontje… hij ligt nu dus ook te slapen…



We hebben al geprobeerd hem later op bed te leggen, juist eerder op bed te leggen etc etc maar niks helpt.



Zo langzamerhand wordt het hier in huis echt heel erg ongezellig. In zijn vermoeide onredelijkheid ziet hij ook niet wat hij doet en wat dat voor zijn broertjes betekent (want ook voor hun wordt de sfeer er niet beter op natuurlijk). Straks als hij wakker wordt dan weet hij het wel hoor… maar een kind van 7 elke dag nog laten slapen naar schooltijd is in mijn ogen niet echt een (wenselijke) oplossing…



Wie oh wie heeft DE tip om hem aan zijn slaapuren te laten komen? (op i net vind ik wel dat een kind van 7 gemiddeld 10,5 uur slaapt en daar zal hij misschien net aan aan komen, maar hij heeft er dus duidelijk niet genoeg en gemiddeld zegt me in deze zo weinig… ook volwassenen hebben niet aan evenveel uren genoeg).

Maak je hem wel wakker om te plassen voor jij gaat slapen?

Misschien is dat anders een oplossing.

nee daar zijn we al een hele tijd geleden mee gestopt… maar is allicht het proberen waard :thumbup: (want ik wil weer een gezellig uitgeslapen kind, dat lijkt met hem alweer zoooo lang geleden helaas :frowning: ).

Ik zou het dan zeker proberen, als hij echt van het plassen wakker wordt zou je zeggen dat dat niet meer gebeurd (of niet zo vroeg) als hij tussendoor nog een keer geweest is :slight_smile:

Onuitgeslapen kinders zijn idd niet de gezelligste…

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht: s avonds nog een keer laten plassen. De eerste dagen wordt hij dan gewoontegetrouw waarschijnlijk toch om 6 uur of zo wakker, maar na een week of zo zal hij dan hopelijk langer door beginnen te slapen.