Te weinig melk ofzo???

Lars wil bijna van begin af aan al heel vaak aan de borst. In het begin kwam meneer overdag wel om het uur en tegen een uur of 17.00 wou hij dan constant aan de borst. Tegenwoordig komt meneer om de anderhalf a twee uur overdag met soms een uitschieter van drie uur en dan tegen 17.00 uur wil hij steeds aan de borst met soms een half uurtje rust. Nu ben ik gister begonnen om hem tegen 17.00 uur een flesje met kunstvoeding te geven en voor het slapen gaan ook een flesje met kunstvoeding. Hij heeft tegen 16.30 uur een flesje van 100cc kunstvoeding gehad en is tot nu toe nog steeds stil. Hij beweegt zijn mondje af en toe al wat maar slaapt nog steeds. Ik denk dat ik misschien te weinig melk produceer en dat hij daarom zo vaak komt overdag. Iemand een idee of ik gelijk heb en hoe ik dan de productie omhoog kan schroeven? Ik ben s’ochtends na zijn voeding al aan het kolven maar krijg er ook niet meer uit dan 60cc per kolfsessie. S’middags kolf ik niet meer omdat hij dan de hele tijd wil drinken.



Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen, want ik zou het verschrikkelijk vinden om te moeten stoppen.

Als je na een voeding nog 60 cc klft, dan vraag ik me af of hij wel goed kan drinken. Misschien een te kort tongriempj?

Ik zou een consult met een lactatiekundige gaan regelen, dan kan die meekijken en misschien uitzoeken wat het probleem is.

Idd even goed kijken of laten kijken of hij effectief drinkt.

Op zich is het ook wel normaal drinkgedrag voor een pasgeboren kindje hoor, 's avonds clusteren is ook gewoon. Door dat te vervangen voor een flesje stimuleer je je productie iig niet, maar loopt het juist terug. heel veel aanleggen als je de productie omhoog wilt krijgen

Hij ligt ook veel aan de borst. Dat flesje kv was om te zien of hij nog hetzelfde gedrag vertoonde of niet en om mij wat rust te geven want al die weken een baby aan de borst vanaf circa 17.00 uur tot aan 23.30 uur, soms korter soms langer, breekt me wel op nu.

Wekenlang zoveel clusteren is echt wat teveel van iets moois en goeds. Een afspraak maken met een LK is echt de beste zet, tongriempje en lipriempje laten tjekken wie weet is het dat en anders kunnen ze meekijken hoe het gaat met aanleggen en drinken. Er zijn echt combi’s kindjes en mama die ondanks verkeerd aanleggen GEEN kloofjes en allerhande rottigheid hebben maar waarbij het drinken dus niet effectief genoeg is.

Zoonlief 1 kon ik echt op de kop aanleggen, totaaaal verkeerd laten aanhappen zonder ook maar 1 kloofje… :o

Hier inderdaad geen last van kloofjes ofzo. Ook geen stuwing door het vele aanleggen en de paar keer kolven op een dag. Hij komt gelukkig wel goed aan maar ja zo vaak aanleggen en laten drinken dan moet je ook wel aankomen lijkt me.

Geen stuwing? Hier volgt er wel stuwing als er geclusterd wordt. En nee niet in de zin zoals in de kraamweek hoor, maar ik merk wel dat mijn borsten voller voelen. Heb je dat ook niet? Zo vaak als je kleine man drinkt zou je toch haast wel een wat voller gevoel verwachten. :think:

Drink je zelf genoeg overigens? Ik merk hier dat op drukke dagen juist dat drinken erbij inschiet. Schijn niet erg snel het gevoel te hebben dat ik dorst heb (of das makkelijker te negeren dan honger? :think: ) en dus hoppa weer vergeten te drinken. :wall:

Ik merk alleen in de nachten dat mijn borsten iets gespannen zijn maar dan zitten er ook drie uren tussen de voedingen. Verder voelen mijn borsten overdag slap/leeg.



Drinken heb ik altijd erg slecht gedaan maar heb nu wel altijd dorst als ik voed dus drink wel meer dan ik deed. Geen idee of ik de 2 liter haal. Zoubje denken dat het daar aan ligt, dat ik te weinig vocht binnen krijg en dus te weinig melk maak? Ik moet maar eens bijhouden hoeveel ik op een dag drink.

Nee je maakt dan gerust nog genoeg melk aan, net als in de buik, beeb krijgt veelal wat hij nodig heeft. Maar JIJ krijgt een tekort en dat maakt wel dat het bv minder snel toeschiet, dat beebjes frusti raken, en als het lang genoeg duurt dan wordt evt de productie wel wat minder en krijg je een soort fulltime clusterende beeb. Zo houdt hij zelf de melk op peil waarna jij de gevolgen merkt. Ik weet niet wat je het liefste drinkt maar als je bv sap of ranja drinkt; een fles of kan waarvan je de inhoud kent klaarzetten en aan het eind van de dag zie je of je het op hebt. Daar mag je ook nog je koffie en thee etc bij op tellen. :thumbup:

En ja ik kom vaak ternauwernood aan de anderhalve liter… :shifty: :wall: best slecht want die 2 liter op een dag red ik vaker niet dan wel.

Na iedere voeding/kolfbeurt drink ik “verplicht” een half litertje water. Gewoon uit n flesje. Zet ik van te voren al klaar… Hoe gaat t nu BM?

Water vind ik echt vies dus dat drink ik niet. Ik drink vaak thee of sisi no bubbles. Vind het een goeie tip om een fles te vullen en dan zien of ik het haal om het leeg te drinken. Weet wel zeker dat ik er vandaag niet aan ben gekomen aangezien we op visite zijn geweest.



Fluffie ik vind het behoorlijk druk vooral met Eva erbij. Ik ben eerst live bv aan het geven, dan krijgt hij een flesje en dan nog kolven. Volgens ml zit er wel meer tijd tussen het voeden nu hij er ook een flesje bijkrijgt maar ik merk er niks van. Misschien moeten we het eens opschrijven zodat we het daadwerkelijk kunnen zien. Verder wou meneer vanavond niet de ontdooide, opgewarmde melk hebben dus heeft hij weer kv gehad. Wordt ik dan ook weer niet blij van maar goed. Verder spuugt hij vanavond weer behoorlijk veel en tja als je de voeding er uit gooit heb je weer honger he. Dus had net een flesje kv gegeven en is hij in slaap gesukkeld maar nu weer wakker en wil weer eten. Dus even de rest van het flesje geven en dan hopelijk slapen. Vind het wel frustrerend en zou het erg jammer vinden maar als het zo doorgaat stap ik over op flesvoeding :cry: Wil toch proberen om de lk nog af te wavhten maar ben echt wel wanhopig.

Oh ik hoor/lees echt vaker dat kindjes opgewarme MM weigeren. Heeft iets te maken met dat de smaak toch anders wordt. En ja kan me zoooo voorstellen dat het kolven bv dan enorm gaat tegenstaan. Je weet dat het even in de koelkast goed blijft zodat je het niet hoeft in te vriezen en je zo mss de flesjes per dag kunt geven ipv KV? Mss kom je er zo iig achter of het aan het invriezen ligt?

Zelf vind ik water ook niet lekker maar drink ik bv wel graag mijn drinken verdund met licht bruisend mineraalwater. En in de zomer (euhm wanneer was dat ook alweer? :angel: ) dus wel bruisend mineraalwater met iets van een sapje erdoor. Erg lekker en makkelijk vooraf klaar te maken bv de SISI no bubbels half om half met mineraalwater klaarzetten en zien hoever je komt? En echt voor je helemaal over gaat op de KV (fles is zoooo anders drinken voor beebjes dan borst) toch een contact met een LK aan wagen? En ja het kost even een lieve duit maar aan de andere kant dikke kans dat je dat weer bespaard op voeding aanschaffen. :-*

Ik heb maandag een lk gemaild en zag vanavond dat ik een reactie had gekregen van haar. Ze was jammer genoeg op akantie en kon niet eerder dan zondag komen. Ze kon me ook doorverwijzen als dat te lang duurde. Heb haar dus even teruggemaild dat ik wel wanhopig ben haha. Ik ga in ieder geval vandaag een fles drinken vullen en kijken of ik het opkrijg.

Misschien toch proberen dat hij ook z’n fles leeg krijgt binnen n half uur? Je geeft aan dat hij tijdens de fles in slaap sukkelt… en later nog de rest krijgt. Misschien is hij te moe om goed te drinken? En jij krijgt helemaal geen rust wat voor jou lichaam niet goed is. Als Nynke aan de borst in slaap sukkelde, porde ik haar net zo lang totdat ze weer ging drinken. Kietelen onder de kin, beetje druk zetten op je borst… Tja, weet t ook niet… :frowning:

Dat heb ik dan allemaal al geprobeerd. Als onze jonen in slaap valt dan is hij met geen mogelijkheid meer wakker te krijgen. Vandaag een dagje thuis weer dus dat wordt weer live voeden kolven en bijvoeden. Hopelijk schroeft het de productie weer een beetje op.

Ik kan me voorstellen dat het vake drinken je onzeker kan maken. Om te kunnen vaststellen of er daadwerkelijk sprake is van te weinig melk, is er eigenlijk veel meer achtergrondinformatie nodig, zoals:

  • Geboortegewicht, laagste gewicht na het geboortegewicht en op de hoeveelste dag je zoontje zijn geboortegewicht weer had bereikt
  • Het groeiverloop vanaf dat punt (je kunt op bv.com online de WHO-groeicurve invullen en bijhouden: klik
  • Het aantal voedingen per etmaal
  • De hoeveelheid plasluiers en de kleur en geur van de urine
  • De hoeveelheid poepluiers en de kleur en constistentie van de ontlasting
  • Tevredenheid en alertheid



    Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om je situatie hier samen met jou helemaal door te lichten. Wat je wel kunt doen, is contact opnemen met één van mijn collega’s van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. Ook tijdens de feestdagen zijn deze vrijwilligersorganisaties gewoon bereikbaar voor informatie en vragen over of problemen met borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen/mailen en er zijn geen kosten aan verbonden (als je belt, betaal je alleen je eigen gesprekskosten). Dus neem gerust contact op, daar zijn we voor :slight_smile:

    Voor contactgegevens kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl.



    Niet langer blijven tobben hoor, gewoon even bellen :hug:

Yvonne bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels al met een lk gemaild. Jammer genoeg heeft ze op dit moment vakantie maar ze wil nog wel telefonisch contact met me opnemen en als ze terug is langskomen of als ik dat wil doorverwezen worden naar een vervanger van haar. Ik heb bij haar aangegeven dat ik wel wil wachten tot ze terug is van vakantie.