Te vroeg wakker 'smorgens, iemand tips?

Noelle is dagelijks rond 6.00 wakker, niet alleen als een van ons moet werken en ze dus wakker zou kunnen worden van een van ons maar elke dag ook uit dr eigen. 'savonds gaat ze om 19.00 naar bed. Tussen 16.00 en 17.00 heeft ze een dipje. Gaat ze op de bank zitten/liggen en als ik dus niet oplet valt ze in slaap, ze is echt moe. In mijn ogen is ze gewoon te vroeg wakker 'smorgens om dan die lange dag vol te houden. 'smiddags wil ze niet naar bed. Heb al uitgelegd dat ze niet kan slapen op dit tijdstip (ze hangt alweer op de bank) en dat ze dan straks niet kan slapen. Als ze wil slapen moet ze met Nout tegelijk naar bed 'smiddags maar dat wil ze niet en ga dr ook geen drama van maken.

Iemand een tip hiervoor? Wellicht is het weer een fase die we door moeten maken…

Thomas zit ook in die fase…niet willen slapen 's middags, vanaf een uur of 16u hangerig, rond 19u naar bed en rond 6u wakker.

Erg herkenbaar dus!

Als hij erg moe is, wordt hij 's ochtends al jengelig en dan leg ik hem wel in bed rond 13u.

Dat vindt hij niet leuk, meestal komt hij er nog wel een paar keer uit, maar uiteindelijk geeft hij zich over en slaapt een paar uur, om weer opgewekt wakker te worden.

Dit gebeurd de laatste tijd 1x per week.



Hij is er vroeg mee, vergeleken met Jesse…die had dit rond de 3,5 / 4 jaar, net zoals jouw dochter.

Geen tips…het is hun ritme, helaas kunnen papa’s en mama’s daar weinig aan doen.



Hier een jochie van bijna 16 maanden, die 's middags 2 uurtjes slaapt,er om half 9 ingaat en om half 6 's ochtends wakker is :wall:

Ik heb elke illusie opgegeven dat ik iets kan veranderen aan het ritme van mijn kinderen. Ik werd er al voor gewaarschuwd toen lasse nog 1 a 2 was en op onmenseljke tijden wakker werd, en ik denk nog steeds van ze hadden wel gelijk.

Bij Pete hebben we dit ook het laatste half jaar voor zijn 4e verjaardag gehad. Als hij voor 07.00 wakker was dan mocht hij nog bij mij in bed kruipen en sliep hij vaak nog een uurtje.



Op die leeftijd zouden ze toch wel 12 uur slaap kunnen gebruiken, dus ik zou toch proberen om iets te verzinnen dat ze nog iets langer blijft liggen.



Is het wel donker genoeg op haar kamer? Pete heeft alleen rolgordijnen en wordt dus vaak wakker van het ochtendlicht. Luc en Stan hebben rolluiken en hebben daar geen last van en slapen vaak tot 07.30 uur.



Misschien een Kidsleep (ofzo) of een wandlampje op een stopcontact met timer, zodat ze weer wanneer ze pas uit bed mag?



Toen Pete naar school ging, moest hij er ineens 5 ochtenden vroeg uit en school vergde aardig wat energie, sindsdien slaapt hij 's ochtends vaak tot 07.30 als er geen wekker staat.



Groetjes Saskia

Onze dochter was ook vaak tussen 5.30-6.00u wakker.

Wat ons betreft wat te vroeg.



Wij hebben 2 weken geleden, naast de donkere overgordijnen ook nog een verduisterend rolgordijn gemonteerd op de kamer van onze dochter.



En nu is het meestal 7.00/ 7.15u :dance:

En gister zelfs 7.45u :dance:



Hopelijk heb je iets aan deze tip.

Geen idee of daglicht een rol speelt bij je dochter op de kamer.

Hier hebben we metalen rolluiken aan de buitenkant en nog gordijnen binnen…het is dus stikkedonker als ze gaan slapen…geen verschil.



Een uurtje later naar bed: geen verschil…ik geef het ook op :mrgreen:

hier speelt licht geen rol… we hebben gewoon vroege vogels!! tja… lastig… de oudster kruipt tegenwoordig tussenin en met een spelletje op onze telefoon vermaakt ze zich. de jongste gaat lekker lezen in zijn eigen bed. Heb helemaal geen zin in strijd op de vroege morgen, dus zolang ik vind dat ze nog niet zelfstandig beneden kunnen zijn ed… of zelf op hun kamer mogen spelen op een geschikte tijd… doen we het maar op deze manier

hier is het zo dat papa om 6 uur opstaat en mama om 6.15uur… Dan is Mies al wakker (3 jaar en 10 maanden) maar dan zeggen wij dus heel consequent elke dag weer… nee, jij mag er nog niet uit, je blijft liggen en bent nog even stil tot mama jou om 7 uur komt halen. En dat is hij zo gewend, dat hij er in het weekend zonder iets zeggen ook pas uitgaat als wij hem vertellen dat het kan. (dan vaak 7.15 a 7.30, das voor ons al uitslapen) Het is gewoon hun ritme en als ze groter worden, kun je best afspraken maken lijkt me?

Hier ook een dochter die al om zes uur wakker is.

Als ze er voor zessen uit komt stop ik haar weer terug, na die tijd heeft echt geen zin meer.

Mijn man gaat er om kwart voor 6 al uit, dus Noortje kruipt dan lekker nog even bij mij. Soms valt ze nog weer in slaap. Soms ligt ze heel fantasievol te kletsen en ben ik ook echt wakker, haha.



Nu het zo vroeg licht is kan ik het wel hebben, maar 's winters als het nog echt donker is heb ik het wel lastig hoor, zo vroeg.



Onze oudste is een enorme uitslaper, ik hoop dat de andere twee daar nog eens een voorbeeld aan nemen.



Tot die tijd, heb ik besloten, maak ik me er maar niet al te druk over. Het is echt niet te veranderen.

Oke dat vroege opstaan is soms vervelend maar ja het hoort er nou eenmaal bij met kids he… Het vervelende vind ik dat ze dus eind van de middag heel moe wordt en soms in slaap valt, ze houdt het niet echt vol zo’n lange dag. Das natuurlijk niet erg handig als ze 'savonds naar bed gaat, dan vertikt ze het dus om te gaan slapen.

Wij hebben hier ook 1 die altijd erg vroeg wakker is…

Toen ze niet meer wou slapen tussen de middag, deed ik haar vaak wel een uurtje op bed met wat speelgoed, zodat ze wel even een rustig uurtje had (en soms wel langer…) En dan kon ze het wel beter volhouden…

Maar ik legde haar dan wel rustig al om 6 uur op bed 'savonds hoor…dat maakte meestal geen verschil met hoe laat ze wakker werd 'smorgens.

Tegenwoordig is ze rond 7 uur wakker…Ze kan nu ook klokkijken, dus als ze eerder wakker is als half 7, dan mag ze niet uit bed, is het na half 7 dan mag ze boekjes lezen of zachtjes spelen op haar kamer…

Dit gaat prima.

Ze is inmiddels 5,5 jaar en gaat 's avonds nog steeds rond 7 uur op bed, anders houd ze het niet echt vol, zeker als ze gewoon naar school moet…



Hier hielp het trouwens ook niet of het nou donker of licht was hoor, zomer en winter is ze net zo vroeg wakker…

@jet1981 wrote:

Oke dat vroege opstaan is soms vervelend maar ja het hoort er nou eenmaal bij met kids he… Het vervelende vind ik dat ze dus eind van de middag heel moe wordt en soms in slaap valt, ze houdt het niet echt vol zo’n lange dag. Das natuurlijk niet erg handig als ze 'savonds naar bed gaat, dan vertikt ze het dus om te gaan slapen.


Misschien toch naar boven brengen als de ander gaat slapen? Zeggen dat ze niet hoeft te slapen, maar dat ze even in bed mag spelen? Vaak is het voldoende als ze even een uurtje minder prikkels krijgen.

Of op de bank neerleggen en dan de tv aanzetten. Meestal vallen de ogen dan vanzelf wel even dicht.

Hier ook een vroege vogel. Kan er denk ik weinig aan doen hoor.

Omdat hij zo vroeg wakker is gaat hij om half 7 ook alweer naar bed. Later naar bed brengen heb ik ook al geprobeert maar hij was net zo vroeg wakker altijd tussen 5.30 en 6.00.

Terug brengen op bed helpt niks want hij komt 10 min later gewoon weer en tussen ons in is ook niks want hij vraagt dan om de min mag ik naar beneden :?

De oudste sliep op die leeftijd wel heel lang en die deed ook nog graag een middagslaapje maar tegenwoordig is die ook al rond 6u wakker.



Als S echt heel moe is overdag dan zeg ik dat hij op de bank moet gaan liggen en gooi een deken over hem heen zet de tv aan soms valt hij in slaap.

Gelukkig herkenbaar dus :smiley: We zitten er hier ook mee. Hij heeft wel een schemerlampje met tijdklok, die springt om 7 uur aan, dan pas mag hij uit bed, maar als we er zelf niet voor 7 uur uitmoeten, dan blijkt hij soms al voor 7 uur gewoon naar beneden te zijn gegaan, en zit hij al uitgebreid in zijn uppie te ontbijten. Traphekje krijgt hij gewoon open, dus helpt ook niet. Consequent weer naar boven sturen helpt wel wat.

Hij gaat 's avonds tegen half 8 naar bed, soms wat eerder. En is soms de hele dag moe. Ik ben pas zelfs met hem naar de dokter gegaan, hij at amper, lag de halve dag op de bank, maar niks aan de hand. Nu het weer wat meer droog is buiten en hij veel buiten speelt gaat het opeens beter overdag, lekker actief, lekker buiten spelen. Maar elke morgen vroeg wakker. Het is toch bijna pikdonker op zijn kamer. We blijven maar consequent aan dat 7 uur vasthouden, hopelijk pikt hij het een keer op, en valt hij nog eens in slaap nadat hij wakker is geworden, maar zolang hij overdag maar niet zo moe is vind ik het ook niet zo’n probleem

Hier ook vroege kids…

We hebben alles al geprobeerd (Momo wekker, sticker systeem, donker kamertje, speelgoed/boekje op zijn kamer, etc.) helaas werkt NIETS!

Hier is het zo dat als Tycho wakker is hij zich niet kan gedragen. Hij gaat lopen bonken tegen de deur/muur, gaat heel hard zingen/schreeuwen, staat continu in de vensterbanken en tegen de ramen aan te bonken…

Als Tycho wakker is moet iedereen wakker :evil:

Niks aan te doen helaas…