Te veel?

Ons dochtertje is bijna 7,5 maanden oud en ik vraag me af of wat ze eet/drinkt niet te veel is en/of wat ik zou kunnen/moeten veranderen.

Wat ze op dit moment ongeveer op een dag eet en drinkt:

7.00u/8.00u 180cc water + 6 schepjes Nutrilon

10.00u fruithap (6+ maanden potje) - wil haar daar nu wat diksap bij gaan geven

11.00u/12.00u een halve boterham en minstens 150cc water + 5 schepjes Nutrilon of pap van 120cc water + 4 schepjes Nutrilon + 3,5 scheppen Bambix en 120cc water + 4 schepjes Nutrilon of 180cc water + 6 schepjes Nutrilon

15.00u/16.00u 180cc water + 6 schepjes Nutrilon

18.00u/19.00u avondeten (6+ maanden potje)

19.00u/20.00u minstens 210cc water + 7 schepjes Nutrilon

En dan komt ze 's nachts ook nog regelmatig voor een fles.

Lijkt me dat ze vooral nogal veel melk krijgt. Na het fruit en de groente wil ze eigenlijk ook altijd nog melk (wat ze dus niet altijd krijgt). Meer pap geven heb ik geprobeerd (rijstebloem dan), maar dan wordt haar ontlasting erg dik, dus daar ben ik weer mee gestopt… Is het handig om met het CB te overleggen over voeding voor hongerige baby’s? Of valt er qua bijvoeding nog iets te veranderen? Of moet ik er vanuit gaan dat het vanzelf weer over gaat? Ze heeft bv. ook een hele tijd heel slecht gedronken/gegeten en nu dus het tegenovergestelde. Minder geven is ook niet echt een optie, want dan is het brullen en niet slapen ed. Iemand advies?

Ik had met mijn dochter ook dat ze zoveel melk nog kreeg, met 7 maanden. (bv dan, ipv flesje, dus misschien niet helemaal hetzelfde)

Had ongeveer hetzelfde schema. Ik heb standaard om half 11 's avonds ook nog een voeding.

Omdat ik het ook veel melk vond ben ik de voeding van 15:00uur over gaan slaan. Ik heb toen fruit gegeven & thee of diksap, om te overbruggen naar het avondeten.

's ochtend heb ik ipv fruit toen een rijstewafeltje gegeven.

Dat ging goed, de voeding van 3 uur ging er toen snel vanaf!

Ons schema is nu:

05:00 bv (helaas zo vroeg :roll: )

09:30 boterham

11:00 rijstewafel/soepstengel

13:00 papfles (150cc kant en klare ontbijtpap)

15:00 fruit + thee/diksap

17:00 warm eten + yoghurt

19:30 bv

23:00 bv

Ik vind ook dat ze erg veel melk krijgt hoor, op deze leeftijd heb je maar 4 flessen max van opvolgmelk.

Ik zou het zo doen:

7.00u/8.00u 180cc water + 6 schepjes Nutrilon+Bambix (gewone geen rijstebloem dus, dat vult alleen en heeft geen voedingswaarde)

10.00u fruithap (6+ maanden potje) - wil haar daar nu wat diksap bij gaan geven :thumbup:

11.00u/12.00u een hele boterham en 200ml opvolgmelk

15.00u/16.00u 180cc water + 6 schepjes Nutrilon of snack zoals rijstewafel +sap/thee

18.00u/19.00u avondeten (6+ maanden potje) +toetje

19.00u/20.00u minstens 210cc water + 7 schepjes Nutrilon '0f 180 water, 6 scheppen en pap, misschien kom je zo van die nachtfles af.

Zo zit je rond de 3 á 4 flessen en kom je wat lekkerder uit zonder te overvoeden.

Wellicht kun je zelfs snachts alleen wat water geven en is het puur gewenning dat ze nog komt?

Mell: bv is inderdaad anders hoor, dat mag je kindje echt zo vaak hebben als ze wil!

Bij fv word nogal eens sap/water/thee gegeven omdat daar dus een max aan zit, jij hoeft dat dus niet :-*

Ik weet dat het max. vier flessen is, vandaar ook mijn vraag. :))

Ik heb een paar vraagjes mbt jouw schema:

Zou ze van meer Bambix niet verstopt raken? Van rijstebloem gebeurde dat namelijk wel…?

Ik zit een beetje met het toetje…gewone yoghurt wil ik liever nog niet geven en in de Danoontjes met opvolgmelk zit suiker en dat vind ik helemaal onzin. Zijn er nog andere dingen die je als toetje zou kunnen gebruiken? Misschien ook fruit?

En qua snack: ik heb van de week een rijstewafeltje geprobeerd, maar ze heeft echt nog geen flauw idee wat ze daar mee aan moest. Maar dat is natuurlijk wennen. :slight_smile:

Nou gewone Bambix (vanaf 6 maanden dus) is granenpap he en dat verstopt echt niet hoor.

En waarom wil je geen gewone yoghurt geven? Hartstikke goed juist, zeker met wat vers fruit erdoor of gewoon puur.

En het hoeft niet persé een rijstwafel te zijn, een Cracotte of soepstengel vinden de kleintjes ook erg lekker :-*

@ Mellie; idd, ik hoef eigenlijk geen sap te geven. Maar omdat het kolven me zo tegen begon te staan (en daardoor ook niet meer zo goed lukt) ben ik de voedingen overdag gaan afbouwen, en 1 fles gaan geven. Door sap/thee bij te geven, en smiddags fruit te geven, lukt het nu om alleen sochtends en savonds bv te geven.

xx

Ik heb geen idee, ze heeft er zonder Bambix ed al last van. Maar ik kan het op z’n minst proberen, dan merken we vanzelf wel hoe het gaat. :slight_smile:

Gewone yoghurt en andere melkproducten zijn voor een kind wat aanleg heeft voor allergieën helemaal niet goed. :wink: :slight_smile:

Zo’n cracotte wordt volgens mij zachter als ie vochtig wordt…misschien ga ik dat wel proberen (alleen even kijken of er geen zout en/of suiker in zit). :thumbup:

Dank je wel voor het meedenken!

Gewone melk inderdaad niet maar yoghurt is zuur en daardoor kan dat dus wel.

Wat voor opvolgmelk geef je dan? :angel:

Ik zou 'smiddags 1 boterham gaan geven ipv 0,5 en rond 3 uur soepstengel o.i.d… Na de avondmaaltijd zou ik een toetje geven, bijv. fruit als je geen yoghurt wil geven

@Mellie wrote:

Gewone melk inderdaad niet maar yoghurt is zuur en daardoor kan dat dus wel.

Wat voor opvolgmelk geef je dan? :angel:

Op het CB gaven ze aan ook dat het ook beter was om met yoghurt nog even te wachten.

Ik geef Nutrilon standaard, is in de kraamperiode fout gegaan (ik lag in bed en was in de veronderstelling dat ze hypo-allergeen kreeg…). Een deel is dus al fout gegaan, maar volgens mij is het ook dan nog steeds beter met bepaalde dingen wat langer te wachten.

Ik heb haar vandaag tussen de middag weer brood gegeven, maar een hele boterham lukt nog niet, over een halve doet ze al een uur oid. Maar dat kan ik natuurlijk opbouwen. :slight_smile: Dingen als een soepstengel wacht ik liever nog even mee, ik vind het zo hard en ben zo bang dat ze er in stikt. :oops: Ik ga nu eerst het brood opbouwen en na het avondeten wat fruit geven als toetje en tussendoor wat water of diksap geven en dan zien we daarna weer verder. :slight_smile:

Ze heeft net een 6+ potje op en fruit toe. Ze had best nog wat gelust, maar even afwachten of ze misschien toch niet in slaap valt. En anders geef ik haar nog wel wat water, misschien dat ze dan genoeg heeft.

Morgenochtend ga ik haar Bambix geven, ben benieuwd of ze daar wat langer mee vooruit kan…en hoe het uitpakt qua ontlasting.

Ik vroeg het van de opvolgmelk meer omdat als je kindje een lactose intollerantie zou hebben dat het dan inderdaad niet kon van de yoghurt.

Maar dat mag je dus vanaf 7 maanden geven he, vraag het anders nog maar eens aan het cb of zoek het eens op.

(ik heb altijd mijn eigen voordeel gehaald uit websites, groeiboekjes en cb, nooit eenduidig de een of de ander gevolgd)

Fijn dat het potje er in ging meis, geef je haar straks nog een fles voor het naar bed gaan?

En qya ontlasting niet bang zijn hoor zolang het niet de rijstebloem is.

Heb je die van 6 maanden al gehaald? Met de granen er in?

Ik heb het bij het zes maanden bezoek gevraagd op het CB en zij (de arts) raadde in eerste instantie aan om tenminste tot 1 jaar te wachten. Toen ik aangaf dat ik geen Danoontjes ed wilde geven ivm de suiker, maar wel iets van een toetje wilde geven, zei ze dat het op zich ook wel eerder kon, maar hoe langer we zouden wachten hoe beter het was. In het voedingsschema wat ik van het CB heb gehad (tot een jaar) staat naast groente, fruit en brood alleen bv en kv (en pap) genoemd. En ik kom op internet en in boeken tegen dat je bij een aanleg voor allergieën het beste zo lang mogelijk kunt wachten met oa gewone melkproducten. Vandaar dat ik het dus liever nog niet geef. :slight_smile: En er is een alternatief: fruit. Dus geef ik haar dat, ze krijgt toch zat melk binnen. :wink:

Ze is helaas niet gaan slapen, ook niet na 100cc water… Ze ligt nu afwisselend te spelen en te jengelen/huilen in bed.

Uiterlijk rond een uur of 22.00u (als ze toch nog in slaapt valt krijgt ze het rond 22.00u, anders waarschijnlijk eerder) krijgt ze nog een fles/pap (dat is dan de vierde, sinds 4.00u vanmorgen) en dan hopen dat ze de nacht doorslaapt. :pray: Ik heb Bambix vanaf zes maanden, heeft ze ook al een paar keer gehad en die ga ik haar straks ook geven. :slight_smile:

Jengeltje zit toch nu al aan de pap, want ze bleef maar jengelen/huilen en wilde niet slapen ed (ze is al sinds 15.00u wakker oid). Hopelijk heeft ze zo wel haar buik vol en gaat ze zo wel slapen. We zien wel of en zo ja, hoe laat ze vannacht komt.

Oh je hebt geen avondfles gegeven maar water? Ik bedoelde water in de nacht om zo s’nachts die fles af te leren.

Wat een gepuzzel he :mrgreen:

Maar lekker verwarrend die cb’s dan, in het groeiboekje van Nina staan heel andere dingen (wel yoghurt en géén danoontje idd) en wij hebben zowel bij haar als bij Ryan ongeveer het voedselintroductieschema van bv.com aangehouden die ook rekening houd met het triggeren van allergieën.

Maar je komt er wel hoor, het is sowieso kijken wat voor jullie het lekkerste werkt en hoe zij in een ritme gaat rollen.

Passen meten, passen meten en schema’s omgooien :-*

Ik bedoelde dat ik haar na de groente en het fruit nog wat water gegeven had, dus niet water als avondfles. De laatste fles (met melk dus) zou ze rond 22.00u krijgen. Als ze die om 19.00u al krijgt, dan slaapt ze zeker weten niet door, dus vandaar. :slight_smile:

Ze heeft nu nog pap van 200cc melk op en nog wat water en ze lijkt nog steeds honger te hebben… :think:

Hee meis, hoe gaat het nu?

Zou het helpen ipv 180+6 —> 210+7 te geven? :think:

Mijn zoontje is bijna 6mnd en krijgt sinds kort:

7:00-9:00 BV (Hij wordt meestal tussen 8:00-9:00uur wakker)

12:00 210+7 + 1 Liga biscuit

16:00 Fruithapje

17:00 180+6

21:30-22:00 210+7

Ik lees dat jullie meestal de fruithapje voor de middag geven, hier lukt dat nog niet, hij gaat meestal weer slapen na zijn eerste voeding. Ik weet trouwens niet hoeveel hij drinkt bij BV, het duurt max. 7 a 10 min!

Ik ben nog niet begonnen met pap/BAMBIX. Rijstebloem heb ik niet echt gebruikt :snooty:

Water wil mijn zoontje absoluut niet drinken, hij spuugt het direct weer uit :shock: dus ik wil naast zijn fruithapje met diksap beginnen.

Nee joh, water aan blijven bieden, het is echt een kwestie van wennen hoor.

Mellie, ik had je reactie nog niet gelezen, sorry. :oops:

Ze heeft tot afgelopen weekend op 4/5 flessen (wisselend hoeveel pap) en fruit en groente gezeten. Zaterdag is ze ziek geworden en kwam alles eruit. Zondag en maandag wilde ze vrijwel niets eten en drinken. Nu wil ze wel weer wat, maar we bouwen het langszaam weer op en dikkere dingen gaan nog steeds niet ivm hoesten. Ze heeft vandaagc tot nog toe twee flessen en een klein potje fruit op.

@NWmama: Hier zou meer in de fles niet werken, denk ik, omdat ze dan waarschijnlijk 4x meer drinkt. Dan kan ze beter 4x wat minder drinken. :slight_smile:

Ik zou inderdaad water aan blijven bieden. Misschien in het begin met wat melkpoeder (bv. 90cc water en 1 schepje poeder) en dan het melkpoeder afbouwen, zodat hij langzaam aan de ‘smaak’ van water went.