Te veel zuivel schadelijk?

Kian krijgt nu nog tussen de 500 en 650 ml melk binnen en ook nog zo’n 100 ml yoghurt. Het voorschrift is 300 ml vanaf 1 jaar.

Ik hoor zoveel wisselende verhalen over de zuivelhoeveelheid vanaf 1 jaar. Is te veel zuivel nu echt schadelijk?

Volgens het CB zou het te belastend voor de niertjes zijn om vanaf een jaar veel meer dan 300ml te geven. Ik geef nu dan ook alleen nog maar een zuiveltoetje en een fles voor het slapen gaan.

Volgens ons CB (waar ik woensdag ben geweest) kon het geen kwaad. Blijf het raar vinden.

Ja, ze zouden ook eens allemaal hetzelfde advies geven :roll: . Ik geef minimaal 300 ml (toetje en laatste fles), maar soms ook nog extra melk of pap 's ochtends.

Nou, hèhè, ik ben ook wakker. Denk ik er net aan dat ik de laatste keer op het CB een placemat heb meegekregen met eettips voor 1 tot 4 jaar en daar staat op:

Uw kind heeft ongeveer 300 ml melkproducten nodig. Overmatig gebruik van melkproducten betekent overmatig gebruik van eiwitten, wat belastend kan zijn voor de nieren. Teveel aan melkproducten remt bovendien de eetlust.

Nu nog weten wat overmatig is :think: .

Raar trouwens dat ze bij jou zeggen dat het geen kwaad kan, terwijl jij toch ook naar het Groene Kruis gaat? Dan mag je toch op zijn minst dezelfde adviezen verwachten.

Ik heb er hier nog nooit wat over gehoord eigenlijk…

Sebastiaan krijgt ongeveer 450ml groeimelk en soms nog een pakje vanille melk 's middags met een peer o.i.d. erdoor.

Groetjes,

Heleen

Ik dacht altijd dat het was omdat ze anders een te eenzijdig dieet kregen omdat ze door de zuivel geen trek hadden in fruit, groenten en vezels.

Maar als de andere voedingstoffen ook keurig worden ingenomen (bestaat de schijf van vijf nog?), dan lijkt het me niet schadelijk als leek zijnde.

het zoontje van mijn vriendin heeft tot zijn 5e jaar geweigerd enig ander vast voedsel te eten dan wat fruit en brood. Zijn voornaamste voedingsbron bestond echter uit melk nr. 3, en dat was natuurlijk meer dan 300 cc. Tot nu toe zie ik geen schade aan hem maar goed mss komt dat later?

natas

ik geef 2x 160 ml halfvolle melk en nog iets als yoghurt ofzo, een klein bakje

ik zoek wel alternatieven voor drinken. hij drinkt nu diksap of roosvice. water/thee gaat er echt niet in :?

Renee, daar schrik ik wel van. Dat mogen ze wel zeggen. Belastend voor de nieren, klinkt eng. We proberen inderdaad om hem overdag wat meer water te geven ipv melk, maar melk drinkt hij gewoon beter.

Maar inderdaad, wanneer is het belastend?

soms zou het wel fijn zijn om niet zo veel te weten (zoals vroeger toen wisten ze het ook niet).

Ik neem aan dat je het hebt over poedermelk ? Als je het hebt over koeienmelk, dan ben ik van mening dat teveel schadelijk is. Eigenlijk is koeienmelk helemaal niet gezond. Men beweert dat het goed is voor het calcium maar eigenlijk werkt het botontkalking in de hand. Er zijn al legio onderzoeken geweest dat koeienmelk eigenlijk niet voor de mens bedoelt/geschikt is.

Immers, het is zuigelingenmelk van een ander ras wat je aan het drinken bent ? Er zijn al bewijzen dat het niks bijdraagt aan je gezondheid. Integendeel zelfs.

Maar goed, Eva krijgt het ook in de thee hoor en ik maakte ook haar papflessen met volle melk, dat is beter nog dan halfvol. Maar ik deed dat omdat ik niet beter wist. In Nederland wordt je ermee groot gebracht, dat is gewoon een feit.

Maar neem nou bijvoorbeeld de Aziaten, die zijn voor 80 % lactose intolerant (koemelkallergie), die kunnen geen melk verdragen en bij dit percentage komt nauwlijks botontkalking voor.

Melk is niet gezond.

http://www.nomilk.com en lees de diverse onderzoeken en praktijkvoorbeelden.

Ik snap het. Hoe kan ik Kian minder melk laten drinken en meer ander vocht?

Het is wel belastend voor de niertjes, maar dat was het voor 1 jaar ook al. Daarom mag je niet meer dan 1 liter KV geven. En dan zouden die niertjes nar 1 jaar opeens minder melk kunnen hebben dan daarvoor? Klinkt raar…

Lara wil geen gewone melk, die krijgt nog steeds #3 opvolgmelk. Twee flesjes per dag, in totaal 300 - 360 cc. Als ze ziek is meer, want dan eet ze geen vast voedsel. Het flesje 's ochtends mag er wel af wat mij betreft, want die drinkt ze in plaats van brood, maar dat zie ik voorlopig niet lukken. Ben al blij dat ik de fles rond de lunch meestal niet meer hoef te geven. De avondfles hou ik erin zolang ze hem drinkt. Ik ben alleen wel van plan om over te gaan op gewone melk, t.z.t.

ik heb het uitgezocht…google de google op medische sites

het is vooral koeienmelk ( en dus is opvolgmelk net iets anders :wink: ) en vooral VLEES waarvan de eiwitten te belastend zijn voor de nieren.

idd het werkt botontkalking in de hand ipv dat het goed is als calcium bron.

(het lijft heeft vele calcium nodig uit eigen voorraad om de eiwitten af te breken en op te nemen, veel meer dan dat er binnen komt gaat eruit)

Tom eet ook niks, drinkt zich suf aan opvolgmelk want alles op waterbasis moet ie niet (diksap, ranja, thee you name it :sick:)

maar gelukkig zijn de eiwitten in opvolgmelk dus zo bewerkt dat ze niet schadelijk zijn.

(verse) koemelk, vlees en andere zuivel is dus schadelijk als je er teveel van neemt.

en JA wat het voedingscentrum voorschrijft is al teveel :naughty:

Het voedingscentrum suckt sowieso. Maar ja, ze worden mede gefinancieerd door het Nederlandse Zuivel Organisatie, dus wat wil je dan…

Hoe weet je dat, van die bewerking heksje? want kinderen met koemelkallergie kunnen ook geen opvolgmelk verdragen toch?

Ik zeg niet dat het niet waar is wat me opvalt is dat er overal op het forum regelmatig wordt geschreven dat melk niet goed zou zijn. Voor het eerst zie ik hier een verwijzing staan, heb het nog niet gelezen hoor maar ga dat wel doen.

Maar eigenlijk heb ik het idee dat het net als met vlees is… sommige mensen geloven gewoon dat het niet goed is en dat is ieders goed recht,maar ik blijf mijn kop dan wel in het zand steken want ik geloof dat zuivel onmisbaar is, en ik vind het lekker, net als dat ik vlees en melk lekker vind en eigenlijk horen beide produkten voor mij persoonlijk en ook voor mijn kind tot een evenwichtig voedingspatroon… maar ja lekker ik vind paaseitjes ook lekker (en eet ze stiekem ook een beetje…)(alleen mijn kind krijgt ze echt niet!)

Alleen denk ik dan toch dat melk en vlees(wij eten alleen wild en rundvlees van koe uit de wei hier in de buurt) gezonder is dan chocolade maar dat het is zoals met al die dingen… TE is niet goed en het cb zal niet voor niets een verwijzing hebben van ongeveer 300 ml zuivelprodukten dus ik probeer me daar aan te houden, soms wat meer, soms wat minder.

afijn beetje wazig verhaal geworden wat ik bedoel te zeggen is dat men ook wel gelooft wat men wilt geloven en op dat gebied spreken verschillende onderzoeken elkaar ook nog tegen. Dus als ik voorstander van GEEN MELK ben dan vind ik een onderzoek met nadelen, ben ik voorstander van melk dan vind ik een onderzoek met voordelen…

zo een beetje duidelijk???

Weet je wat mij verbaast dat mensen zich soms drukker maken over het niet geven van zuivel en vlees en dan wel een voedingspatroon hebben waarvan ik denk :shock: (en dan voor de kids he: 1 x in de week friet, 1 x kant en klaar pizza, 1x pannekoeken met suikerstroop… en tussendoor wicky’s drinken en lange vingers eten… echt ik ken ze… :doh: )

natas

vlees wordt toch echt als een grote veroorzaker van allerlei kankers gezien natas…

maar ja lange vingers weer van diabetes :roll: :mrgreen:

het is ook nooit goed :wink:

Heksje, ontzettend bedankt voor het googelen. Ik was nog niet zo ver gekomen (heb wel gegoogled maar kwam heel veel info tegen, help waar te beginnen).

De anderen ook heel erg bedankt voor jullie reacties. Hoe onzeker kun je soms zijn als moeder?

Ik ga zo veel mogelijk ander dingen aanbieden en hopelijk gaat Kian vanzelf een fles er vanaf gooien. Ik doe al een half schepje minder poeder in de fles per keer en probeer het zo af te bouwen (tenminste die 's middags en 's nachts).

@lena3 wrote:

Hoe weet je dat, van die bewerking heksje? want kinderen met koemelkallergie kunnen ook geen opvolgmelk verdragen toch?

als het goed is drinken die kindje hypo-allergene opvolg melk…die bestaat toch gewoon :think: nan2 enzo ?

igg kinderen met een echte koemelk allergie krijgen speciale NOG meer verknipte eiwitten melk…daar zijn vrij veel speciale produkten voor…ook voor oudere kindjes.

en over die berwerking: kaas, yochurt en andere zuivel die enigszins bewerkt is is al veel minder schadelijk voor de nieren dan zo melk uit het pak.

dat zit hem in het proces.

ja kan dus wel kaas meer gebruiken ipv een glas melk extra.

melk uit het pak is echt, samen met vlees een probleem.

ik zal nutricia eens bellen

:angel:

IK HEB GEBELD :mrgreen:

300 ml is minimaal aan zuivel nodig :thumbup:

500 ml is ook nog geen probleem

meer dan 500 ml wordt afgeraden om een evenwichtige gevarieerde voeding niet in de weg te staan

maar desnoods een liter is ook geen probleem :dance: omdat in opvolgmelk MINDER eiwitten zitten dan in gewone melk :thumbup:

de eiwitten zijn idd niet! hypo-allergeen.

teveel eiwitten als belastend voor de nieren wist ze wel, maar volgens haar was dat nog erg omstreden medisch gezien,

en met water drinken hief dat effect zich al snel weer op :wink: las ik op een topsporters site die dus loeiveel eiwitten innemen …

:angel: