te veel voeding?

Lieve medemama’s,

Sinds 1,5 week ben ik begonnen met ons zoontje (5 maanden & 3 weken) bijvoeding te geven. Dit in overleg met het consultatiebureau en nadat ik al ruim een maand merkte dat hij alles wilde eten wat in zijn handbereik lag, het brood van mijn bord proberen te pakken, het glas uit mijn handen willen, etc.

Mijn voedingsschema ziet er zo uit:

07.00- 180/6

09.00-fruithap heel potje

11.00- 180/6

13.00- danoontje

15.00- 180/6

17.00- groentehap half potje

19.00- pyamapap

Nu merk ik dat het misschien te veel is… Hij drinkt niet meer alle melk op, dat is bij 30/ 50 ml niet zo een probleem… Wel als hij 100 ml laat staan en pas een half uur, 45 min. later dit opdrinkt…

Soms wil hij helemaal niet nu en dan merk ik dat ik nog wel doorzet… maar de oma’s die oppassen denken, ja dan maar een uur later en is hij weer helemaal ontregeld.

Soms slaapt hij op de gekste tijden tussendoor dat ik hem wakker zou moeten maken…

Is het dat hij moet wennen aan meer eten?

Of heb ik te korte tijden op elkaar eten?

Hij krijgt nu ook last van zijn tanden, is dit ook misschien een reden?

Overigens als hij keer een uurtje later komt schuift alles op of moet ik het wel strak aanhouden en hem wakker maken om 07.00u?

Ik hoor graag of iemand hier ook ervaring mee heeft?!

liefs,

proudmama

Lijkt me inderdaad ontzettend veel!

Het is maar bijvoeding en de hoofdvoeding blijft melk. Dus volgens mij wel belangrijk dat hij zijn fles leeg drinkt (niet die 30 ml, maar die 100 ml doel ik op). De hapjes zijn minder erg als ie die niet opeet, het is maar om eraan te wennen.

Ik ben bij mij kindje begonnen met wat pap 's ochtends en voor de rest melk (ik gaf borstvoeding dus weet de hoeveelheden niet). Wat later daar een groente hap rond lunch tijd aan toegevoegd. En dat begon echt maar met een lepetje of 3 ofzo, dus hoe jij er een heel potje fruithap inkrijgt? Een schema dat op het jouwe lijkt kwam pas veel later (zonder het dannoontje dan).

De nutrioniste zei dat ik het beste 3 uur tussen de voedingen kon laten. dat verschilt misschien per kind, de mijne at erg weinig. Maar als je zoontje zijn volgende maaltijd/fles niet opdrinkt dan lijkt het me dat de voedingen te dicht op elkaar zitten.

Verder zou ik het danoontje ook nog maar even laten; neem aan dat het van koemelk gemaakt is en daar kun je nog beter mee even wachten, en ook zit er nogal wat suiker in dat je kindje ook nog niet echt nodig heeft (krijgen ze later nog meer dan genoeg).

Maar goed, andere moeders zullen het vast weer anders gedaan hebben.

Hier ook zo’n druk ‘eetschema’:

7:00 > bv

10:00 > bv (of als ik werk afgekolfde fles van 200 cc)

10:30 > half potje fruit

14:00 > bv (of als ik werk afgekolfde fles van 200 cc)

14:30 > half potje groente

18:00 > bv

22:00 > afgekolfde fles van 200 cc

Mijn zoontje is wel een maandje jonger dan die van jou zie ik, maar hij heeft gewoon niet genoeg aan alleen maar bv, dus vandaar bijvoeding…

Nou gaat het ook ineens goed met doorslapen. Wel merk ik nu soms dat ie tegen 18:00 niet meer zoveel bij me drinkt, dus denk dat ie dan ook inderdaad wat te veel heeft gehad en geen trek meer heeft.

Trouwens, in de afgekolfde flessen bv gaat ook nog eens rijstebloem.

Vreetschuur??? :think:

Wat mij vooral opvalt is dat de tijden erg krap op elkaar zitten.

Je zegt ook dat het met slapen niet altijd goed gaat, maar als ik zie dat je tussen de voedingen telkens maar 2 uur hebt zitten, kan je vent dus geen langere slaap doen dan zeg 1,5 uur?

Ik vind 2 uur ertussen vrij krap, tenminste, continu om de 2 uur.

Zelf heb je ook niet altijd honger na elke 2 uur.

Lucas word volgende week 7 maanden en dit is zijn schema:

• 07.30 fles 200 cc
  • 10.00 fruithap (2 stuks fruit soms met liga)
  • 12.30 fles 200 cc
  • 15.00 fles 100 cc (soms met rijstwafel, liga, enz)
  • 17.00/17.30 groentehap (6 mnd potje), daarna een toetje (danoontje van opvolgmelk)
  • 19.00 fles 235 cc met rijstebloem

Ik zie dat mijn ruimte ook niet zo héél groot is, maar ik heb 1 eetmoment minder.

Ik heb wel vrij grote porties maar Lucas is een vreetzak. :wink:

Ik begrijp het danoontje ertussen ook niet zo goed.

Sowieso probeer ik het eetschema het meest te laten lijken op hoe dat normaal is bij ons zelf, en ik eet om 13.00 ook geen toetje dus geef ik dat Lucas ook niet.

Ik probeer de fles van 07.30 en 12.30 op den duur te vervangen door een broodmaaltijd, en dan ziet zijn eetschema er afgezien van de avondpap nagenoeg hetzelfde uit als die van ons.

Vraagt jouw zoontje zelf om de voeding? Ik zou nl. zelf kiezen om de fruithap wat later te doen (als dat in het slaapschema past natuurlijk) en dan de fles rond 12 uur. Dan rond 3 uur groente en danoontje na elkaar en eventueel nog wat melk. En dan rond 19.00 uur de laatste voeding.

Ik vind het ook lastig hoor. Wij zijn nu ruim 1 maand bezig met bijvoeding, maar het past eigenlijk niet in zijn ritme :wink: Daarom heb ik ervoor gekozen om het zo te doen:

8.00 uur 210+7

11.30 uur 210+7

15.00 uur groentehap + fruithap

17.30 uur soepstengel of broodkorstje ofzo

19.00 uur 210+7+rb

Volgende week beginnen we met de boterham om 11.30 uur. Ben benieuwd :mrgreen: