TE veel fruit??

ok… ben lekker op dreef dit weekend… kan je een baby/kind van 7 maand ook TE veel fruit geven??? Ik maak namelijk in de regel een vers papje van wat verschillende soorten, maar Daan drinkt ook niks anders dan vers sap… Dus zojuist weer een mengsel gemaakt van :

*1 banaan

*1 gele kiwi

*1 groene kiwi

*1/2 mango

*1 perzik

*1 appel

Dat goed gepureerd, een deel als hapje en de rest door de fijne zeef, en met een beetje biologisch appelsap(troebel) in een flesje gedaan voor te drinken… Maar ik vraag me nu dus af… is dit eigenlijk niet een beetje TE veel… of kun je van vers fruit nooit te veel geven???

Het is dat daan niet heel veel meer drinkt dan vers sap… maar om dan het fruithapje eraf te halen… ???

Het grootste nadeel dat ik kan bedenken van het geven van voortdurend veel vers sap op een dag is dat het slecht is voor de tandjes. Fruit is namelijk elke keer een zuuraanval op het glazuur.

Ik probeer dan ook de fruithap 1x per dag te laten plaatsvinden. Verder krijgt ze geen fruitsapjes erbij.

Een ander nadeel is als je zoveel verschillende fruitsoorten door elkaar mengt dat ze niet de afzonderlijke smaken leren kennen en waarderen.

die afzonderlijke smaakjes heeft ie al wel gehad hoor, in het begin… om te kijken of hij ergens een reactie op gaf… en dat was alleen op aardbei. Daarna pas ben ik smaakjes gaan mengen.

Voor wat betreft de zuuraanval… Hij krijgt over het algemeen het fruitsapje naar behoeven nog na zijn fruithap, dus het is wel dezelfde ‘aanval’ zeg maar.

maar niemand verder iets over de hoeveelheid?

:think: geen diarree ?

Over de hoeveelheid…

hoeveel is het als het hebt gepureerd???

voor annemeindert pureerde (en kookte) ik in het begin massas fruit, maar daar bleef niets van over… verwerkte zo 4 a 5 eenheden fruit in zijn fruithapjes…

dus ik denk als je daar eens naar kijkt, dat het wel mee valt :wink:

fruit is natuurlijk wel heel erg lekker he!

maar dat ie niets anders wil drinken…

is diksap niets voor je? heb je ook goeie biologische varianten van bij de reform…

steeds het zelfde is wel saai he… en zo veel smaak… beetje waterige diksap lijkt me een goeie afwisseling…

dat drinkt ie dus niet, heb ik ook al geprobeerd… zelfs een klein beetje water bij het fruitpapje om het drinkbaarder te maken merkt ie al, en dan hoeft ie het gewoon niet meer!

Als ik het pureer blijft er natuurlijk weinig over, een flesje sap en een bakje om te happen, maar dan blijft het toch evengoed zo veel fruit???

enneuh guus… nee geen diarree!!

maar ja, hij heeft toch wel iets nodig naast fruitsap?? gewoon water?

zou toch es bij het cb na vragen…

heeft ie niet 600ml vocht nodig? of krijgt ie er nog een boel melk naast?

hoe drinkt hij, uit ‘jouw’ beker of eigen flesje?

bij annemeindert werkt het om uit speciale bekers te mogen drinken, bijvoorbeeld uit de koffie beker, daar drinkt hij echt alles uit, gewoon saai water, thee e.d. maar omdat het uit mijn beker is, is het wel spannend en mooi…

misschien dat je dr zo wat diksap in krijgt?

dr zijn ook andere smaken he, reform heeft ook aardbij/ bessen/ arbicoos e.d. naast de standaard appel (ookal zit er overigens 90% appel in de andere smaken diksap :stuck_out_tongue: )

zolang ie wat drinkt is er niet zo veel aan de hand toch? maar het is niet handig… voor onderwerg/ op bezoek e.d. zou het handig zijn als ie iets anders kan drinken…

ja precies… maar dat doet ie dus niet… water… nope, diksap, nope… het enige wat hij tot nu toe dronk was appelsap, maar dat vind ik punt een te zoet, te chemisch en van te veel appelsap gaat ie aan de dunne… Verder drinkt ie nog ruim 700cc melk hoor… maar het enige wat er hier dus in gaat is vers sap…

Van het cb kreeg ik als mogelijke tip nog rooibosthee… ga ik vanmiddag halen(ik drink alleen thee met smaakjes :oops: wel rooibos, maar met mango-smaak enzo) en dan ga ik dat proberen… lukt dat niet, hou ik het maar bij fruitsap en af en toe appelsap… hij moet toch iets… :wall:

maar goed, als die melk later minder word, dan krijgt ie wel normale dorst en leert ie vanzelf wel andere dingen drinken toch??

sap dringt ie voor de lekker ipv voor de dorst… althans zo klinkt het mij dan hoor…

maar ook speciale bekers doen de truc niet???

we hebben bij anne meindert eigenlijk alle nieuwe dingen aangeleerd door ze heel bijzonder te maken, dus warm eten met een vorkje, toen dat gelepeld niet meer wou, of op een eigen stoeltje mogen zitten tijdens het eten, en thee luste hij echt niet, maar als het uit onze mok mocht, dan opeens wel…

-als dingen vanzelf niet gaan ga je zoeken naar andere manieren en er is altijd wel iets wat werkt, alleen soms duurt het een maand voor je erachter bent wat wel werkt… maar ja, een paar weken later werkt het weer niet en moet je weer wat nieuws verzinnen :mrgreen: -