"te" veel aankomen

Mijn kleine meid is nu bijna 3 weken. Vandaag bij het cb geweest om te wegen. In 8 dagen tijd is ze 340 gram aangekomen :shock: . Ze drinkt dus goed aan de borst, zo’n 8x per dag. Ze komt om de 2 a 3 uur. Tussen de voedingen wil ze alleen op schoot slapen, leg ik haar even in bed/ box dan is ze binnen 15 min. vaak weer wakker.

Heb nu het advies gekregen om te gaan inbakeren, heb de paco nog van mijn zoontje. Was een huilbaby. Fleur presteert het om in de wieg beneden aan te beginnen, en boven in de wieg te eindigen.

Wat kan k volgens jullie het beste doen?

Wat betreft het aankomen :thumbup: :thumbup: Een borstvoedingsbaby kan niet teveel aankomen dus ze doet het gewoon hartstikke trots!

:clap: voor jezelf!

Wat betreft het slapen, zorg dat er vast ritme is voor het slapen gaan, vertel haar dat ze moet gaan slapen als je samen naar boven loopt, praat zachtjes, baker haar in en doe een muziekje aan. Herhaal dit elke keer voordat ze gaat slapen. 10 min laten huilen en dan weer kijken, liefst niet oppakken.

Als het echt te erg werd gaf ik ze soms nog wel even een slokje om te kalmeren, maar ingebakerd en op hun kamer, niet praten maar gewoon even om tot rust te komen.

Kinderen kunnen het soms heel lang volhouden ben ik achter maar het is even een kwestie van je weg erin vinden.

Succes!! :-*

T kwam de eerste weken zelfs 400 gram aan per week. Prima hoor!

Wij hebben T de eerste weken laten slapen in een knoopdraagdoek (rechtop tegen ons aan met opgetrokken beentjes). Daar sliep hij wel lang in. Inmiddels slaapt hij ook 3/4 uur per keer in een stilstaande wandelwagen. Zolang de wagen beweegt houdt hij het uren vol. :wink:

borstvoedingskindjes kunnen nooit teveel eten. Daarnaast is het bekend dat kleine baby’s in het begin best veel groeien en rond de 4 maanden een stuk minder…dus niks om je zorgen te maken.

Mijn meisje kwam in een maand tijd een kilo aan :shock: schrok ervan, maar toen ik me er in ging verdiepen kon dit geen kwaad. Met 4 maanden groeide ze lang niet zo hard…hooguit 400 gram per maand ofzo…dus je geeft gewoon lekkere slagroom aan je moppie :inlove: :clap:

over het slapen, dat hadden wij ook. Vond het heel moeilijk om er ritme in te vinden, wat gemmama zegt deden wij op den duur ook.

En natuurlijk is je ukkie nog zo klein dat je ze niet kan verwennen…dus lekker tegen je aanhouden als ze dan beter slapen…ik mis die tijd best wel hoor :slight_smile:

Ik hoor steeds meer kanttekeningen bij jong inbakeren. Ik zou het zelf niet zo snel doen. Je kunt even de linkjes lezen die hier genoemd worden over BV en inbakeren: http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/inbakeren.html

Bedankt voor jullie antwoorden en link. Rekken is erg lastig, dus toch maar gezwicht vanavond.

Ik had haar vanmiddag even ingebakerd, maar vooral krijsen en dan uitgeput in slaap vallen. Mijn moederhart brak, dus denk niet dat het hem dat gaat zijn.

@juudje wrote:

Rekken is erg lastig, dus toch maar gezwicht vanavond.

Wat maakt dat je wil rekken?

niet gaan rekken hoor! Dat advies kreeg ik ook…gewoon borstvoeding op verzoek aan blijven bieden, ze regelen het vanzelf wel. Mijn kraamverzorgster wilde ook perse dat er 4 uur tussen zat en het cb ook…ik wist niet beter dus probeerde het ook. Maar dat is gewoon niet normaal voor je kleintje…

Gewoon op verzoek bieden…je moet maar denken dat als jij drinken pakt overdag, je dit toch ook niet rekt tot je bijna om gaat van de honger/dorst??

Dus volg je moederinstinct :-*

Niet om je te ontmoedigen maar mijn mannetjes kwamen wekenlang om de 2 uur, dag en nacht. Schijnt doodnormaal te zijn, maar tevens ook doodvermoeiend. Het koste me verschrikkelijk veel energie maar het was de moeite waard.

Wat je nog zou kunnen doen is proberen of ze in de puckababy wil slapen, Silvijn lag bij ons ook ingebakerd, Rody sliep in de ‘puck’.

Hebben ze net wat meer bewegingsvrijheid maar voelen ze nog wel begrenzing.

Zet hem op meid! Je bent goed op weg! :thumbup:

heb gene tips, wil je alleen ff zeggen dat ik zooo trots op je ben!! :inlove:

liefs mede nov mama 2008

sosm wegen ze ook wel eens verkeerd…

is hier met 2 van de 3 kids gebeurd, dan gaan ze opeens erg vooruit, of niet

Ik ben het echt totaal niet eens met het advies wat Gemmama geeft.

Ze is nog zo ontzettend klein, ik zie echt geen enkele reden om af te dwingen haar op haar kamer helemaal alleen te laten slapen. Het is heel normaal dat zo’n kleintje lekker dicht bij mama wil zijn.

Ik liet ze weleens vijf minuutjes ofzo huilen, maar zeker nooit echt gillen/krijsen, alleen een zeurderig-ik-val-bijna-in-slaaphuiltje.

Maar een slaaptraining die Gemmama beschrijft is bedoeld voor grote baby’s die slaapproblemen hebben, absoluut niet voor zulke kleintjes.

Wat je ipv inbakeren zou kunnen proberen is stevig instoppen, lekker een coconnetje maken van het dekentje, strak langs de beentjes. Sommige kindjes vinden dat heel prettig. En de draagdoek, kan ze lekker slapen terwijl jij je handen vrij hebt.

Met rekken bedoel ik dat er minimaal 2 uur tussen moet zitten. Dit meer voor mijn eigen tepels.

Donderdag en vrijdag was ik alleen thuis met mijn twee kids en dan is het wel onhandig dat Fleur niet ‘alleen’ wil slapen. De andere dagen heb ik alleen Fleur thuis of is mijn man ook thuis, dan is het minder erg dat ze veel op schoot wil. Donderdag en vrijdag waren lange dagen. Mijn zoontje is nog klein en heeft ook aandacht nodig, ik was blij dat op vrijdagmiddag beide lagen te slapen en ik ook even mijn ogen dicht kon doen.

Tussen de voedingen door is Fleur overdag veel wakker en wil alleen op schoot en het liefst met een speen. Hier ben ik geen voorstander van, maar ook hier is het sabbelen op mijn tepels niet echt prettig.

Over die verschillen met wegen heb ik ook meegemaakt. Laatste keer met kraamverzorgster was ze 100 gram boven haar gevoortegewicht, dat was vrijdags en de maandag erop kwam het cb langs, zat ze weer op het geboortegewicht. Terwijl ze er super uitzag, en poep en plasluiers prima waren. Week later bij cb dus 340 aangekomen. ben benieuwd dinsdag.

Super dat het zo goed gaat met de bv!! :thumbup: Gewoon lekker zo doorgaan!

Qua slapen, ze is pas 3 weken! Ze is 9 maanden gewend contact met jou te hebben en altijd gewiegd te worden. Eenmaal geboren moet een baby opeens alleen in een bed kunnen slapen… :eh: Ik zou haar lekker bij je houden. Misschien is een draagdoek iets voor je?

Hier begint kleine man nu pas af en toe zelfstandig in te slapen. Daarvoor altijd in slaap gevallen door wiegen of aan de borst.

@Gemmama wrote:

Wat betreft het slapen, zorg dat er vast ritme is voor het slapen gaan, vertel haar dat ze moet gaan slapen als je samen naar boven loopt, praat zachtjes, baker haar in en doe een muziekje aan. Herhaal dit elke keer voordat ze gaat slapen. 10 min laten huilen en dan weer kijken, liefst niet oppakken.

Als het echt te erg werd gaf ik ze soms nog wel even een slokje om te kalmeren, maar ingebakerd en op hun kamer, niet praten maar gewoon even om tot rust te komen.

Kinderen kunnen het soms heel lang volhouden ben ik achter maar het is even een kwestie van je weg erin vinden.

Het gaat over een baby van 3 weken…

Deze manier zou niet mijn keuze zijn…

Och lieverd, even een :hug:

Lev was een maand oud toen hij voor het eerst naar het cb ging. Daar vertelde de arts mij dat Lev teveel in gewicht aankwam. Toen boog ik me voorover, trok mijn shirt open en zei, borsten, jullie mogen Lev niet zoveel meer aan laten komen hoor!

De arts keek ongeveer zo :shock: :o naar mij.

Nee hoor, het is algemeen bekend (en dat heb ik ook tegen de arts gezegd) dat kindjes op bv tot 4 maanden harder en sneller groeien dan kindjes die kunstvoeding krijgen. Vanaf 4 maanden kunnen kindjes op bv minder hard gaan groeien en kindjes met kunstvoeding sneller.

Bij Lev dus precies hetzelfde, met 4 maanden begon hij minder te groeien en dus moest hij volgens de arts bijvoeding krijgen :wall: . Kreeg dus wéér commentaar van het CB. Toen wees ik de arts erop dat zij de lijn gebruiken voor kunstvoeding gevoede kindjes en niet die voor de bv gevoede kindjes. Toen keek de arts ongeveer zo :oops: :silenced:

Heb daarna geen commentaar meer gehad over zijn gewicht :lol:

Wat betreft het rekken. Niet doen, daar verpest je alleen je borstvoeding mee, want bv werkt op vraag en aanbod. Zeker nu je kindje nog zo ontzettend jong is, zou ik ZEKER niet gaan rekken. Jullie moeten allebei nog in een ritme komen, bij Lev kwam die pas met 4 maanden.

Lev was een baby die veel en heel vaak wakker was. Ik mocht blij zijn als hij 2 uurtjes overdag in totaal sliep. Ik heb hem dus veel bij me gedragen in de draagdoek. Kwam ook nog bij dat hij een huilbaby was.

Het kunnen ook regeldagen zijn he :wink:

Lev sliep trouwens ook de nachten niet door totdat hij een maand of 6 was. En dat is vest vroeg om al door te slapen. BV is lichtverteerbaar, dus het kan best zijn dat ze 's nachts gewoon honger heeft. En ja, het is normaal dat babietjes om de 2 uur komen, ook 's nachts. Lev sliep sowieso in een cosleeper, maar dat vond hij maar niets. Het enige wat hielp aan ieders nachtrust was tegen mij aan in het grote bed laten slapen. Wel op de meest veilige manier dan he.

Kijk anders eens op borstvoeding en dan de punt com er achter. Daar staan echt een heleboel tips en adviezen voor zowel de bv als voor het bij je laten slapen! Meld je gewoon aan, stel je vraag, ze bijten niet :lol:

Succes ermee. Ik weet wat het is om een heel wakker kindje te hebben die ook nog de nachten komt.

@Koda wrote:

@Gemmama wrote:

Het gaat over een baby van 3 weken…

Deze manier zou niet mijn keuze zijn…

Mijn manier ook niet, want huilen kan ook een teken zijn dat ze wil clusteren in de avond. En ja, clusteren kan ook 's nachts gebeuren (deed Lev, vandaar dat hij tegen mij aan sliep).

Juudje, hier wel een moeder die aan inbakeren is begonnen en ermee doorgaat. Ik zie echt aan mijn meisje dat ze zichzelf wakker houdt door het zwaaien met haar armpjes. Ze drinkt goed en komt goed aan, alleen heeft nog geen controle over haar armen. Gisteren had ik te los ingebakerd, gevolg: doek los en meisje wakker en overstuur. En ja soms huilt ze bij het inslapen, maar dat is hier max 10 minuten en dan is ze heerlijk vertrokken.

Als ik je verhaal lees, eet Fleur goed en drinkt ze goed maar heeft ze alleen problemen met slapen. Jij kunt haar daarbij helpen met inbakeren.

Tja het zal niet ieders keus zijn en ik vermoed dat ik hier een paar felle reacties op zal krijgen :think: maar bij ons werkt het als een trein.

We krijgen allemaal onze rust en daar groeit zij goed van!

Kijk anders eens naar het boek ‘Regelmaat en inbakeren’ van Ria Blom. Hier staan ook de achtergronden in waarom etc.

Succes

De ria blom methode is bedoeld voor kinderen met ernstige slaapproblemen, niet voor gewone, gezonde kindjes die graag bij mama slapen…