Te moe om te eten?

Op de dagen dat ik werk komen we vaak pas om 18.15 uur thuis. De kids krijgen op het kdv tussen 16.30 en 17.00 uur altijd een stukje worst of kaas als snackje. Maar tegen de tijd dat we thuis zijn is Sem zo moe dat hij amper nog wat eet. Het is al geen dik kind, dus hij heeft het wel echt nodig. Op het kdv geven ze 's avonds geen eten meer na de babygroep, en ik wil uiteraard ook niet dat hij daar gewend aan raakt, hij zou gewoon thuis mee moeten kunnen eten met ons lijkt me. Ik denk zelf dat het komt omdat hij 's nachts veel wakker is en slecht slaapt, overdag ook niet langer dan twee uurtjes. Hij heeft ook veel last van zijn buikje dus deze combinatie van factoren werkt niet echt mee. Maar hoe krijg ik het nou voor elkaar om er wat meer in te krijgen? Hij wordt 's nachts ook nog steeds (een paar keer) wakker en wil dan persé drinken (hij krijgt dan 100 cc rijstemelk, waar hij niet altijd tevreden mee is). Hij eet ook pas volledig vaste voeding sinds iets voor de zomer dus hij heeft ook wel wat in te halen. Overdag krijg ik er echt niet meer in, hoe meer tussendoortjes, hoe slechter hij eet…

Op wat voor tijden slaapt hij op het kdv? Ik denk niet dat je het op kunt lossen behalve hem daar nog even te slapen leggen voordat jij hem op komt halen. Misschien slaapt hij dan 's nachts ook beter met een volle buik.

Misschien is het een optie om ‘het ritme’ qua eten eventjes voor korte tijd te doorbreken? Ipv dat je bij thuiskomst wacht met eten voor hem, je voor jullie gezamelijk kookt. Maar dat hij alvast een dikke fles pap krijgt? Het is wellicht niet het meest ‘verantwoorde’ maar wel een mogelijkheid om zijn ritme te doorbreken. Zo gaat hij met zijn kalorietjes in de buik slapen, slaapt wellicht wat beter deels ook omdat pap mss wat lichter verteerbaar is voor hem. Door de extra kalo’s wordt misschien zijn suikerspiegel wat regelmatiger (van nacht naar ochtend) en dat dan weer tzt te stoppen en hem weer in jullie gezamelijke ritme mee te laten gaan zodra je ziet dat hij weer met wat meer energie uit de opvang komt?

Juist omdat je al aangeeft dat hij de energie uit zijn voeding nog zo hard nodig heeft. Als tussendoortje als snack ipv fruit ook wat lichtverteerbare groente (gekookt worteltje oid) voor de opvang voor de vitamientjes. Aardappels als ze eenmaal gekookt zijn kan hij ook als snack eten (leuk in frietjesvorm gesneden en dan gekookt?) en wellicht krijg je na de fles er zelfs nog iets van jullie warme avondeten in. Kip is bv ook redelijk licht verteerdbaar dus als jullie bv een wokschotel eten hem lekker aan tafel erbij zetten en wat zelf laten ‘uitzoeken’ op zijn bord waar hij zin aan heeft.

Casper zit welliswaar niet in dezelfde positie als jullie jongste, maar ook hij doet af en toe aan avondeten weigeren. En zo krijgt hij van mij dan de volgende dag toch die ‘extraatjes’ binnen. En wanneer hij ziek is, pfff dan wil hij helemaal niets van het warme eten en ja dan krijgt hij ook juist vanwege die energiewaarde een dikke papfles want die gaat er dan wel in.

Ow en wat ik zelf ook nog wel eens doe; in het weekend voor 2 dagen ‘voorkoken’ dan maak ik een bak lasagne, hoppa de vriezer in en alleen nog opwarmen. Stoofschotels lenen zich daar ook supergoed voor! Aardappels kun je ook voorkoken en een stoofschotel kan ook prima samen met puree (al dan niet uit een zakje of met voorgekookte aardappels dat kan ook deels dus een kwartier koken en als je thuis bent hoeven ze nog maar 5 min en kun je ermee doen waar je zin aan hebt).

Heel veel succes en hopelijk komt hij ook weer uit deze fase van slecht eten.

Sem mag dus niet met onze pot mee eten i.v.m. allergiëen, had ik er even bij moeten zetten… Hij is allergisch voor melk en sinds een aantal weken zijn we gestopt met aardappels om te kijken of dat wat rust geeft. En de nachten lijken iets rustiger. In december ga ik met de arts allergietesten bespreken. Hij is sowieso niet zo gek op rijst en pasta dus dat zal ook niet meewerken aan een betere eetlust, hij is ook niet zo gek op pap, nooit geweest omdat ik daar pas heel laat mee mocht beginnen. Maar ik ga het eens proberen, wie weet. Ben ook een paar weken met soja gestopt om te kijken of dat extra rust gaf, dus dat betekende ook geen toetjes meer. Nu wil ik daar weer langzaam mee gaan beginnen om te kijken of ik zo nog wat extra’s naar binnen kan krijgen. Het probleem is sowieso dat zijn maag echt veel te langzaam werkt en daar is dus niks aan te doen, ook niet met medicatie. Van de week heeft hij twee dagen gespuugd, 1x om 4.00 uur kip van de vorige avond 18.15 uur en 1x om 6.30 uur knakworst van de vorige dag 16.30 uur. Hij moet dus volgens zijn arts continu het gevoel hebben vol te zitten, alsof je jezelf overeten hebt zeg maar, veel last hebben van misselijkheid en brandend maagzuur en daar komt nog de onrust van zijn darmpjes bij, wat volgens de arts weer losstaat van zijn maag. Hij zou dus overdag veel kleine beetjes moeten eten, maar ook dat zorgt er niet echt voor dat hij zijn groenten goed eet.

Als we thuiskomen krijgt hij altijd als eerste te eten omdat ik voor hem dus ook prakjes klaar heb staan voor een aantal dagen, maar hij vindt het ook wel leuker om met ons te eten (en Jim eet uiteraard wel met de pot mee dus dat vindt hij niet zo leuk… leuke leeftijd nu :roll: ). Hub en ik hebben afgesproken dat we zijn prakje nu eerst eens een tijdje door de hakker gaan gooien, dat het meer een papje wordt, misschien dat ie het dan wel pikt, minder droog ook natuurlijk.

Hij slaapt op het kdv tot 14.30 uur, de grote kindjes slapen daar 1x vanaf 12.30 tot uiterlijk 15.00 uur. Hij wil overigens ook niet langer of vaker slapen.

Tis zo moeilijk al sinds hij er is ben ik alleen maar bezig met eten en wat wel en niet mag, hij at altijd goed, maar sinds een paar maanden is het echt drama en ik denk echt omdat hij gewoon te moe is. Hij vond overigens zijn aardappeltjes wel super lekker, maar als hij dan eens iets met aardappels eet geeft dat weer een hele nacht gespook en gehuil dus daar zit iets niet lekker, en is dus ook niet goed. Tis ook zo zielig hè?!

Zou het een optie zijn om het om te draaien? Dat hij dus in de middag zijn warme prak krijgt? Als je dan thuis komt, hoef je hem alleen maar een broodje te geven of iets anders? :think:

Becca dat had ik al een maand geprobeerd omdat we dachten dat zijn buikpijn van het eten kwam omdat het misscien te zwaar viel, kdv heeft daar met veel pijn en moeite een maand aan mee willen werken, leidsters vond het te veel gedoe. Het gaf verder geen rust en het kdv wil het niet dus ook dat is helaas geen optie…

Gisteren heb ik hem een uur voor het eten laten slapen en toen at hij zijn bordje goed leeg. Vandaag goed geslapen tussen de middag en ook goed gegeten vanavond dus ik denk echt dat het wel een rol speelt…

Bedankt voor het meedenken! Tis echt een kind met een gebruiksaanwijzing, maar die zijn ze dus gewoon kwijtgeraakt tijdens de geboorte…

Weg gegooid met de placenta zeker :mrgreen:

Jammer dat het kdv er niet aan mee wil werken.

Snap best dat ze niet voor alle kindjes aparte dingen kunnen doen, maar bij een kindje met een allergie lijkt het me weer een ander verhaal :think:

Maar fijn dat hij nu goed gegeten heeft!

Gebruiksaanwijzing? Die is hier ook met placenta down the drain gegaan hoor. :silenced: Fijn dat het iig weer even wat beter gaat meis. En vergeet niet dat Sem behalve zijn speciale gebruiksaanwijzing ook nog de ‘gewone’ gebruiksaanwijzing heeft. Daar bedoel ik mee, dat ook Casper bv tijden heeft dat hij echt niet wil eten in de avond/overdag. Iets met eigen wil krijgen, geen honger ivm minder groeien en meer van al die fases die ze schijnbaar door moeten. :-*