"Te" kleine fontanel

Toen Amy net na de bevalling nagekeken werd, zag mijn man dat de verpleegkundige vragend iets na liet voelen op het hoofdje van Amy. De verloskundige gaf toen aan “dat het wel kon”. Wisten wij veel waar ze het over hadden en gingen er vanuit dat er dus niks was.

De laatste 2 keer op het CB gaven ze steeds aan dat haar fontanel zo klein was. De laatste keer (afgelopen dinsdag) bleek dat ie al bijna helemaal gesloten is. Dat gebeurt normaliter pas rond 1 jaar en Amy is pas 4 maanden. CB-verpleegkundige gaf aan dat het niet perse erg hoefde te zijn, zolang haar ontwikkeling en groei goed waren, was er niets aan de hand.

Maar ik maak me nu toch wel wat zorgen. Wanneer haar schedeltje al dicht zit, kunnen de hersentjes toch niet meer volop groeien, dus bij een eventuele achterstand, zijn ze dan toch al te laat met eventuele corrigerende acties? Daarnaast, wat ik lees op internet, zijn die corrigerende (operaties) verschrikkelijk.

Wie heeft dit ook gehad bij haar baby en hoe is dat afgelopen? Ik heb nu een telefonische afspraak met mijn lieve huisarts om ook aan haar advies te vragen want op de een of andere manier ben ik niet gerust op de conclusie van het CB.

Vraagbaak kinderarts - Archief

Fontanellen zijn al dicht. Wat zijn de gevolgen? (3 mnd)

Bij ons zoontje van 3 maanden zijn de fontanellen al dicht. Kunt u ons vertellen wat de gevolgen daarvan kunnen zijn en wat we in de gaten moeten houden? (Ligt nu veel met zijn hoofd te schudden en begint steeds meer te spugen).

Ludo van Eekelen , Roosendaal

Antwoord

De achterste (kleine) fontanel mag al gesloten zijn bij de geboorte of sluit binnen 6-8 weken. De voorste (grote) fontanel echter hoort later pas te sluiten, op zijn vroegst bij 9 maanden (maar gemiddeld pas bij 1,5 jaar).

Is deze fontanel echt dicht, dan is dit te vroeg en kan de hersenontwikkeling in “de knel” komen. De hersenen moeten nog een stuk groeien en het hoofdje moet groter worden. Doordat normaliter de fontanel nog open is en de schedelbeenderen nog niet aanelkaar zijn gegroeid, kan het hoofdje meegroeien met de ontwikkeling van de hersenen.

Is er bij de geboorte en door het CB gemeten wat de omtrek van de schedel was? We raden u aan om een afspraak bij de kinderarts te maken en niet af te wachten.

Het hoofdschudden en spugen zou een teken kunnen zijn van hoge druk in de hersenen. Over de oorzaak durven we niets te zeggen zonder dat we uw kind hebben kunnen zien.

Hankje Escher & Edward Nieuwenhuis

kwam ik tegen op het internet en zou dus zeker even contact opnemen met je arts en voor de zekerheid kinderarts

Hi Hendrika,

dit had ik onder andere ook gelezen. Toch bedankt voor het opzoeken. Daarom neem ik geen genoegen met alleen het CB dat haar in de gaten houdt. :wink: In Amy’s geval gaat het met name om de voorste fontanel. Haar hoofdje groeit echter wel gemiddeld.

Ik zoek een beetje "succes"verhalen van kindjes die dit ook hadden en waarbij het uit zichzelf oploste/goedkwam.

als ik dit zo lees idd naar de ka! Wat zei je ha? Of moest je daar nog heen?

Ik zou zeker een consult aanvragen bij de kinderarts. Hoe ouder je kindje wordt hoe minder vaak je naar het cb moet en kunnen ze dit in mijn beleving niet goed in de gaten houden. Dat risico zou ik niet lopen.

Zeker een afspraak maken bij de kinderarts, dan kunnen ze het daar peilen en kan je daar onder controle, erg belangrijk bij zulke situaties!

hallo

hier werd met 3 maanden ineens zijn fontanel heel uitgebreid nagekeken door een vervangende cb arts en toen vertelde de cb arts dat ze met 2 maanden zijn fontanel al erg klein vonden en dat ze het even wou na kijken.

Hij was inderdaad erg klein en moest goed zoeken om hem te vinden en ze zouden steeds goed opletten of hij nog open was.

met 4 maanden niks meer erover gehoord.

nu moet ik de 20ste weer dus ben benieuwd wat ze nu gaan zeggen.

dus nee hier niet echt een succes verhaal maar dus ook goed opletten.

cb vond het niet nodig om naar de kinderarts te gaan pas als blijkt dat hij echt gaat dicht groeien zou dat nodig zijn?

dus eens even afwachten wat ze hier gaan zeggen.

vorige keer bij de verpleegkundige geweest en nu weer bij mij eigen cb arts dus dan wil ik het nog even navragen voor de zekerheid.

Hey meis wat vervelend! Je bent toch met Amy bij de ka geweest voor haar schoudertje? Misschien moet je even contact opnemen met de ass. en het verhaal voorleggen en zeggen dat je je er zorgen om maakt. Daarna even verwijsbriefje bij de ha en hoppakee je bent binnen. Niet mee blijven lopen als je twijfelt, gewoon doordrukken, bij het CB weten ze ook niet alles hoor! (Ik ben al ruim een jaar aan het doordrukken en je weet wat het me tot nu toe heeft opgeleverd :roll:

Laat je het me even weten? :-*

en weet je al wat meer?

jou verhaal lijkt precies op die van ons (helemaal hetzelfde eigenlijk)

Tara is nu ruim anderhalf.

haar fontanel zat ook bijna gelijk dicht.

ze hebben haar bij het CB constant in de gaten gehouden. als de hoofdomtrek maar groeit, dan hebben de hersenen voldoende ruimte.

Wij hebben er verder nooit iets mee gedaan, ( de HA laten controleren wel, maar die zei hetzelfde als CB)

Tot nu toe ontwikkeld T.ara zich prima.

He meiden, dank voor jullie reacties.

In eerst instantie had ik pas over 2 weken een telefonische afspraak met mijn eigen ha. Die is nl. nu met vakantie. Maar omdat het gisteren echt heel erg in m’n hoofd zat heb ik een vervangende ha gesproken. Zij gaf eigenlijk ook aan wat het CB zei nl. de ontwikkeling en groei in de gaten houden. Ze vertelde er wel bij dat de schedel nog redelijk week is en de hersentjes nog wel kunnen groeien. Verder gaf ze aan dat niemand op dit moment er iets aan kan doen, het is echt afwachten…en laat dat nou net niet mijn sterkste punt zijn :evil: . Eigenlijk is het net als toen ze was geboren met Erpse Parese…ook dat heeft een niet voorspelbaar verloop en die onzekerheid daar kan ik slecht tegen.

Knollie1; ben heel blij met jouw reactie. Jouw meisje doet het dus super ondanks dat haar fontanelletje te snel dicht was. Dat doet me weer wat opluchten.

Wordt vervolgd dus…

Bij mijn beide kinderen waren de fontanellen ook al vrij snel dicht (met een maand of zes). Hun hoofdomtrek hield echter gelijke tred met de curves (mijn jongste heeft zelfs een nogal groot hoofd, reuze lastig met shirtjes aantrekken) dus er was verder weinig aan de hand. En nu ze op school zitten is helemaal gebleken dat er met hun hersentjes niks mis is, ze zijn allebei de beste van de klas :mrgreen: (niet om op te scheppen maar ter geruststelling).