Hallo,
Ik heb een hele rare vraag, maar wil hem hier toch even anoniem stellen.
Toen onze zoon net geboren was, plaste hij wel eens langs de luier. De kraamverzorgster zei toen dat dat komt omdat hij zo’n klein piemeltje heeft…kleiner dan andere jongetjes van die leeftijd. :?
Ik heb er geen aandacht aan geschonken, maar inmiddels is onze zoon 7 maanden en nu las ik in een tijdschrift dat de gemiddelde penis van een pasgeborene 3.5 cm is, en als hij korter is dan 2 cm, dan heeft ie een “micropenis” en zal hij als hij volwassen is, niet langer dan 4 cm worden en dat zou alleen op te lossen zijn door hem testosteron te geven :shock:
Misschien ontzettend belachelijk, maar ik maak me daar nu wel een beetje zorgen over voor mijn zoon. Ik vind dat alles bij hem er heel normaal en in proporties uit ziet, maar 3.5 cm haalt ie niet nu. Het is eerder zo’n 2 cm, terwijl hij nu 7 maanden is (en dus geen pasgeborene)
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus ik weet niet wat “normaal” is. We moeten volgende maand weer naar het consultatiebureau en anders vraag ik het daar wel na.
Maar moeders van zoons: wat is normaal?
Nogmaals, dit is een rare vraag, ik weet het, ben ook blij dat onze zoon een gezonde knul is en misschien vragen sommigen zich af: waar maak je je druk om??
Maar toch: dit is de enige manier om zo’n vraag anoniem te kunnen stellen.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik kan je niet helpen, want ik heb een dochter.
Wel denk ik dat als er echt iets mis was geweest de kraamzorg wel actie had ondernomen.
Maar je zorgen kan ik me voorstellen. Vraag het gewoon na op het CB. daar zijn ze voor. Wil je niet zo lang wachten, dan ga je naar de huisarts. Daar zijn ze voor. En die krijgen echt nog wel gekkere vragen.
Ik weet ook niet precies wat normaal is. Als ik er een liniaal bij pak denk ik dat die van Ruben nu zo’n 4 cm is met bijna 1,5 jaar (heb mijn zoontje niet bij de hand ).
In vervolg op Hellens antwoord, wil ik nog even zeggen dat anders het CB je denk ik ook wel had doorgestuurd naar een kinderarts. Als het je echt dwars zit, is het een beter idee om gewoon met de vraag op te bellen naar het consultatiebureau of even bij je huisarts na te vragen.
Enuh, rare vragen bestaan niet hoor!
Ik snap dat je je zorgen maakt om je zoontje, het is echter iets wat je misschien met een ha zou moeten bespreken, en zelfs dan zul je er waarschijnlijk nu niets over kunnen zeggen, hoe hij er later uit zal komen te zien.
Even ter vergelijking:
Chris is nu 14 maanden en zijn piemeltje is nu zo’n 3 cm (afhankelijk van de temperatuur )
Persoonlijk denk ik dat je er zo vroeg nog helemaal niks van kan zeggen welke kant het op gaat.
ik heb dit nog nooit gehoord :think:
mijn zoontje is 3jr en heeft een te klein piemeltje, tot nu toe heeft nog geen enkele arts hier een woord over gezegd of gevraagd. hij zit bij 2 verschillende kinderartsen ook in het amc. ik ga dat eens vragen de eerst volgende keer als ik er kom.
ik kan dus nu nog geen antwoord geven op je vraag.
maar je kan het zeker voor de zekerheid toch even vragen aan het cb.
en ik ben erg benieuwd naar het antwoord.
:-*
Bedankt voor jullie reacties! Ik vraag het inderdaad na op het cb. Als het cb ook twijfels heeft, dan ga ik wel naar de huisarts.
Op zich ziet het er allemaal in verhouding heel normaal uit, behalve als hij het koud heeft (vlak voordat hij in badje gaat, of er weer uit komt), dan is het echt een heel klein wurmpje.
Monique, hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat je zoon een te klein piemeltje heeft? Aan de hand van mijn bericht, of al eerder?
En heb je het dan ook over 2 cm ofzo?
Mijn zoon is ook naar de kinderarts geweest (geboren met vacuum), maar daar heeft ook niemand er wat over gezegt. Ook niet op het CB.
Nou, zal eens meten… 8)
Mateo heeft een gewone in mijn ogen, maar die van Micah is een stukje kleiner…Weet niet hoeveel kleiner, maar ben nu wel benieuwd…Gelukkig kunnen ze tegenwoordig heel wat doen
@Isa75 wrote:
Monique, hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat je zoon een te klein piemeltje heeft? Aan de hand van mijn bericht, of al eerder?
En heb je het dan ook over 2 cm ofzo?
hij heeft in vergelijking met leeftijdsgenootjes een klein piemeltje.
hij is net zo klein als die van zijn broertje.
ethan is over het algemeen een kleinmannetje.
hij heeft ook een forse ontwikkelingsachterstand en hij wordt dus geheel onderzoekt. nu weet ik gewoon dat zie je meteen en zegt ook iedereen dat het een kleintje is. maar heb daar nog nooit een arts overgehoord.
maar zal hem eens meten

ik heb hem net gemeten en ik kom op 2cm voor een kindje van 3jr.
ik weet niet wat het gemiddelde is voor die leeftijdt :?
Hier ook een knulletje die nu klein geschapen is. heb het bij de kinderarts nagevraagd toen we daar toch waren. Het belangrijkste is dat ze er wel normaal mee kunnen plassen, als dit gewoon een mooi boogje is, dan is er in de aanleg niks fout. Vaak zit het piemeltje ook verstopt in de balzak en als je die dus terug duwt, blijkt het allemaal wat groter te zijn, als het lijkt. Die van mijn zoontje verdwijnt soms zowat in zijn balzak, maar de kinderarts vondt het niks verontrustends. Ze zei zelf dat vaak op oudere leeftijd het vaak wel wat bijtrekt. (al zal het nooit een enorme worden).
Mnaar mijn man vind het ook maar niks hoor, die is bang dat hij zich later zal schamen tijdens het gezamelijk douchen na het sporten en dergelijke.
bij Bryan ligt t er ook aan hoe zn luier omgedaan is…
(soms is die ook gedeeltelijk verstopt, en soms niet)
en langs de luier plassen is hier ook heel normaal,
laatst zelfs was zn luier helemaal droog en zn pyama en complete bed kliedernat :shock:
nou das pas een ieniemini houdini !!! :think:
of niet soms
maar ik kan me voorstellen dat je dan zorgen maakt, als t echt verontrustend was het t CB en de HA allang iets ervan gezegt of de kraamzorg…
maar vragen staat altijd vrij…
en qua grote, als die net zo wordt als zn vader later, weten we toch allemaal wel hoe groot dat die dan wordt of niet, en of dat "goed genoeg"is of niet :lol:
Je moet ook wel meten vanaf de buik he…Als je namelijk zachtjes in zijn buikje drukt voel je de penis ook nog…
Micah heeft 3,7 cm dus dat is normaal denk ik…
Mateo heeft groter…
@Marlous wrote:
Je moet ook wel meten vanaf de buik he…Als je namelijk zachtjes in zijn buikje drukt voel je de penis ook nog…
dan tel ik er een halve centimeter bij op.
kom ik op 2,5 cm voor ethan is toch evengoed nog klein vind ik eigenlijk.
Nou, ik heb dan ook maar eens gemeten en ik meet precies 3 cm. Misschien is dat dan toch redelijk normaal, als ik de reacties hier zo lees!
Ben blij dat ik het aan jullie heb gevraagd, want volgens dat artikel zouden anders heel veel jongetjes een “micropenis” hebben, dus ik neem dat dan toch een beetje met een korreltje zout.
Ik vraag het toch nog voor de zekerheid op het CB na, want daar zien ze natuurlijk heel veel jongetjes in hun blootje, dus hebben ze meer vergelijkingsmateriaal. Ik laat het jullie nog weten wat ze hebben gezegt!
Heb dit topic vol interesse gelezen en heb ook eens de lineaal ter hand genomen :lol: En Mees meet 5,5 centimeter; vanaf de buik 6 :shock: Dit zou dus betekenen dat hij later errug groot geschappen is (ook niet altijd prettig, volgens mij). Ik denk dat het allemaal wel losloopt met die centimeters van onze mannetjes (wilde knullen opschrijven, maar dat rijmt weer ergens op ). Sommige piemels ogen in slappe toestand klein, maar zijn in staat van paraatheid normaal. Sommige ogen groot en daar komt in stijve toestand (laten we eerlijk zijn, daar gaat het uiteindelijk om
) geen centimeter bij.
Isa, ben blij dat je wat gerustgesteld bent.
Haha. mamanna daar komt het uiteindelijk inderdaad op neer :lol:
Goed, meten is dus een kunst. Toen vriendlief hoorde van de maat van zijn zoon moest dat natuurlijk nagemeten worden. Het is dus niet 5,5 centimeter maar 4 :oops: (niet vanaf de buik gemeten, want dat was hélémaal niet juist volgens hem). Wilde toch even laten weten dat we dus geen Dirk Diggler in de familie hebben