Te groot voor tafellaken, te klein voor servet

ofwel… niet meer willen slapen overdag, maar ook niet trekken om de hele dag door te halen en dus… elke middag rond 16.30 verandert onze meegaande, tamme, rustige, lieve Mies in een etterbakkie eerste klas.

Precies daar willen zitten waar broer al zit.

Precies daar gaan staan waar je langs moet.

Geen nee accepteren.

Niet luisteren en het er op aan laten komen

Gillen (echt schel gillen) als het er op aan is gekomen (en we dus ruzie hebben)

Bijten en slaan dat het een lieve lust is.



voor de 3e dag op rij heb ik hem na 3 waarschuwingen naar bed gedaan met een hoop gegil gekrijs en gesnik tot gevolg.

Maar er is geen land mee te bezeilen… whhaaaaaaaa :shifty:

Oh Cell, wat een draak!!!

Lastige periode, het net niet kunnen halen.



Heb eigenlijk geen tips voor je, maar wel een extra :hug:

wij zetten ons dametje altijd even voor de tv, ongeveer 45 minuten.

ze gaat dan heerlijk liggen kijken met de duim in de mond en op die manier rust ze ook even uit (ze kijkt dan babytv)

Dat werkt hier niet altijd.



vanwege Peter hebben we bepaalde strakke regels met betrekking tot tv en computergebruik waar we dus niet vanaf wijken omdat het Peter dan te veel onduidelijkheid verschaft en we een huis met heibel hebben.

Om 17.00 uur gaat de tv wel aan, maar eigelijk is Mies dan al over zijn theewater heen.



Ik vind het contrast overigens redelijk groot. Hij is doorgaans heel rustig, zachtaardig, meegaand en op een licht gemopper na, laat hij zich meestal goed sturen en veel aanleunen.

Maar eenmaal over zijn thee… pfoei… Dan heb ik mijn handen meer dan vol aan hem. Hij gaat ook rustig met zijn voeten op Suus d’r rug duwen om mij uit te dagen zo van… let maar es op, ik ga op Suusje staan.

Hij gaat echt ontzettend over al onze grenzen heen en is niet te houden.



We zijn heel consequent in 2 x waarschuwen en vertellen wat er komt en het dan ook doen als hij doorgaat. Maar dan zit hij dus op zijn kamer en gilt en krijst daar de boel bij elkaar.

Ik weet dat het maar een fase is, hij is de uren ervoor ook echt gewoon zijn eigen leuke vrolijke zelf. Maar na 4 uur is het dracula… :shifty:

Pfff… lastig… :hug:



Hier een peuter die het ook duidelijk laat merken als hij moe is… :roll:



Ik leg hem gewoon 's middags toch in bed, ook al slaapt hij soms niet.

Dan krijgt hij wat speelgoed, en dan heeft hij gewoon een uurtje ofzo toch zijn rust.

Meestal valt hij trouwens wel in slaap, en dan ligt ie gewoon nog 2 uur te pitten :wink:



Misschien dus een idee om hem even in bed te leggen voor hij lastig begint te worden?

Jullie hebben toch een huis vol, dus dan is het misschien wel fijn om even een rustmomentje te hebben. Weet niet of hij een eigen kamertje heeft?



Succes ermee!!

hier ook zo’n ruim 2,5 jaar oud modelletje dat echt heel zacht en aardig is, heerlijk aanhankelijk met afentoe wel het verplichte peuterwilletje.



Maar als hij idd een dagje niet geslapen heeft (omdat hij eigenlijk niet met, maar ook niet zonder kan) is het afentoe ook niet te doen hier in huis. Dacht dat onze oudste 2 konden gillen, nou een speenvarken kan dan in de leer bij nummer 3.



En echt vanuit het niets vaak dan… zit lekker te kleuren oid aan tafel, dan vraagt iemand anders hem een potlood of even een stukje op te schuiven en gaat die compleet uit zijn plaatje :shifty: .

Kaya wilde al voor dat ze twee werd smiddags niet nasr bed, maar ja had haar slaap toch echt nog wel nodig. Ze ging dan vaak een poosje op de bank liggen en viel dan vaak in slaap. Nu heeft ze dat slaapje niet meer nodig maar af en toe als ze heel moe is wil ze op de ank liggen en is dan zo vertrokken

:think:



Is die uitdrukking niet precies andersom??? :think:



Maar het is heel erg lastig inderdaad, deze fase.



Ik ging wel eens een rondje in de auto rijden rond bedtijd, maar ja, dat doe je ook niet elke dag natuurlijk.

Misschien rond de periode dat hij een draak wordt even naar buiten gaan met hem? Of specifiek met hem spelen, een kwartiertje. Juist in die lastige uurtjes wat extra aandacht geven?

Ik voel me een beetje negatief merk ik… lees diverse aanreikingen en denk eigelijk meteen… doe ik al, hebben we al geprobeert, werkt niet.

Maar zo denk helpt natuurlijk al helemaal niet :oops: Sorry.



R. heeft Mies vandaag dus wel op bed gedaan, en kreeg als resultaat een uur schreeuwerij en gegil over zich heen…"Hoef nie sjapen! Wil ik niet, ikkuh NIEHHH BED! enz…

Uiteindelijk is hij snikkend op bed in slaap gevallen.

En dat vind ik dan zo rot, hij moet zijn bedje wel als veilig zien en niet als een soort van straf ofzo.



Meer aandacht geven… ja, snap ik. Och hemel, dat snap ik zo (niet rot bedoeld, zit hier nu even hardop te denken), maar ik voel me enigzins overspannen momenteel.

Peet is ook helemaal van de leg door allerlei dingen op school, ze zijn moe en aan vakantie toe en vragen momenteel alle 4 echt meer dan hun normale portie aandacht. Daarbij heb ik mijn vader sinds kort hier in Zwolle wonen en rij ik ook nog wel behoorlijk heen en weer tussen zijn huis en het onze omdat hij nog niet helemaal gesetteld is.



Ik ga maar proberen om een picto te maken voor mies en in elk geval hem zo ver te krijgen dat hij om de dag toch nog even gaat slapen.

Hij heeft dat gewoon echt nog nodig.

En anders idd toch in overleg de tv wat eerder aan, dan moet ik wel iets verzinnen voor Peet, want die slaat door als er dingen veranderen.



Ga toch kijken of ik wat met jullie ervaringen kan doen want hij is echt maar moeilijk te hanteren zo…

Toen de oudste rond z’n derde verjaardag steeds vroeger wakker werd(soms zelfs al om 4.30 :shock: ), hebben wij z’n middagslaapje afgeschaft. Dat trok hij de eerste tijd ook heel slecht, dus toen hebben we besloten dat hij om en om de ene dag wel, de volgende dag niet gaat slapen. Hij zelf vond zichzelf natuurlijk al veeeeeel te groot om te slapen, dus moesten we met de nodige ‘trucs’ komen om hem op bed te krijgen:

  1. we noemden het niet “slapen” maar “rusten”
  2. kamertje niet verduisteren(doen we 's avonds wel altijd, en ook als hij moet gaan slapen)
  3. wél een verhaaltje voorlezen, maar het 2e verhaaltje mocht hij zelf “lezen”

    Meestal viel hij binnen 5min in slaap, juist omdat hij z’n slaap wel nodig had. Toen dit een tijdje goed ging zijn we overgestapt op 2x niet slapen, 1x wel etc. Nu slaapt hij dus al een jaar niet meer tussen de middag.



    Maar de laatste tijd wordt hij ondanks alles(verduisterende gordijnen, géén middagslaapje…) toch weer rond 5.15 wakker. Veel te vroeg natuurlijk, waardoor hij meestal al voor de lunch niet meer te hebben is :roll: , en dan nog roepen “Nee, ik ben niet moe!” Dus ik denk dat ik een ‘zomerritme’ in ga voeren: ‘siesta’/rusten tussen de middag en 's avonds wat later naar bed. Eens kijken hoe dat bevalt :think: Tja, zo blijf je zoeken naar de juiste dagindeling :wink:



    Succes met het vinden van een oplossing!

ons lieve kleine ukkie meisje heeft dit dus ook…



ik kan merken dat sinds zijn op de psz zit en smiddags tijdens haar slaapje naar school moet ze niet te genieten was (zacht uitgedrukt)



heb haar vroeger op bed gelegd, maar bij thuiskomst is het rustig aan doen, even rustig zitten en ik heb het eten al om 16.00 uur klaar… of iig soep.



meestal krijgen ze dan een beetje energie en kunnen wij het net redden tot bedtijd…

het enige dat hier helpt is hem toch te laten slapen zonder hem naar bed te brengen. Ik zorg ervoor dat ik hem in een buggy heb als ik boodschappen ga doen, grote kans dat hij dan in slaap valt. Of ik pak de auto ergens naar toe, dan valt hij ook in slaap.

Heeft hij toch zijn rustmoment en heb ik geen strijd om hem in bed te krijgen. En het eind van de middag verloopt een stuk rustiger.

Als hij niet geslapen heeft dan de tv aan als ik ga koken en vroeg eten zodat hij vroeg naar bed kan.



Maar ik snap dat het met 4 kinderen minder makkelijk te doen is.

Heb hem vandaag zonder morren in bed gekregen.



Gewoon tijdens de lunch gezegd dat hij straks even ging rusten in bed, dat hij een grote jongen word van goed slapen en rusten en even zitten keutelen over hoe groot hij dan wel wilde worden.

Nog even de vergelijking gemaakt dat Suus ging tukken en Miesie ook even.

Als hij dan weer wakker was, wat gingen we dan doen enz.



Nou, om 13.30 is hij zonder veel moeite gaan slapen, tot straks riep hij en toen was het goed en om 15.30 heb ik hem weer wakker gemaakt.

Die 2 uurtjes zijn voldoende want hij was nu echt goed te pas :thumbup:



Hopelijk weten we dit vol te houden, er gaat dus wat voorbereiding aan vooraf.

Zo ad hoc zeggen dat hij naar bed gaat voor een tukkie, werkt niet. Dat laat hij zich niet meer aanleunen.

@Cell wrote:





Zo ad hoc zeggen dat hij naar bed gaat voor een tukkie, werkt niet. Dat laat hij zich niet meer aanleunen.




ik denk dat niet 1 kind dat laat gebeuren op die leeftijd :lol:



Fijn dat dit goed werkte. Het zou lekker zijn als je het vol kan houden, en als het blijft werken.

En dat drukke en overspannen gevoel, dat herken ik ook helemaal. ik vind het op die momenten zelf altijd erg lastig om de dingen te doen zoals je wel weet dat ze eigenlijk moeten, maar het slurpt zoveel van je energie op :?



Sterkte

Oooh, dat is natuurlijk wel herkenbaar…

Ons draakje van 2,5 jaar wil soms ook niet slapen en trekt dat dan eigenlijk ook net niet. Ik ga dan 's avonds eerder eten (ipv 18.00 uur 17.00 uur) en doe hem ook gerust eerder naar bed. En verder is de tv op zulke momenten redmiddel, maar snap dat dit bij jullie niet kan.

Lieve Cell, Mies voelt vast ook aan dat jij niet lekker zit. Vooral rustig blijven (ja, dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan). Je mag hem gerust hier een keer brengen he? DOEN :wink: !!



Picto’s / foto’s… goed bedacht… dan maak je het hem duidelijk wat er gaat gebeuren. Denk dat ik er bij Lars ook mee ga beginnen. Misschien kan je er ook een kookwekker bij gebruiken. Klinkt stom, maar ik neem dat ding overal mee naartoe (zelfs naar de speeltuin). Ik leg Lars uit dat als de wekker gaat, we naar huis gaan / overgaan naar een andere activiteit. Anders heb ik altijd drama’s met die overgangen. En vooral als hij moe is…