te druk zijn

Mijn Vasco is een schat maar oh zo druk.

ALs ie door de kamer kruipt, gaat dat in een rap tempo gevolgd door veel ahahahaha geluiden.

Als baby was hij altijd druk, bewegelijk, veel meer dan leeftijdsgenoten.

Zitten in eetstoel gaat goed, maar moet er wel wat bij hebben (boekje of speeltje).



Vraag me soms af of hij nou te druk is.

Om CB zeiden ze laatst: tempramentvol mannetje, is ie altijd zo??



:eh: tja hij wilde gewoon niet meer op schoot, duurde zo lang allemaal.



Is dit herkenbaar?

Wat zijn eigenlijk de signalen voor adhd (niet dat ik dat meteen denk maar toch wel zou willen weten).



hoop dat iemand kan helpen

dag

Wat is er mis met een temperementvol kind?



Mijn beide zoons zijn allebei heel druk. Ik heb er geen last van, laat ze lekker gaan…



Aan ADHD heb ik echt nog nooit gedacht eigenlijk…



Ze hebben gewoon peper tussen de billetjes…

NU , ja nu pas na bijna 2 jaar , heeft Joost af en toe geduld om op schoot te zitten en een boekje te lezen, om even te hangen en je een knuffel te geven maar dan nog zijn die momenten heeeel kort. :slight_smile:





HIj is gewoon de héle dag bezig, hij kroop ook als een raceauto toen hij nog klein was, Die jongens hebben veeel te veel te zien joh, die moeten de hele dag de wereld ontdekken. Dat is als moeder best wel eens een beetje jammer ja :shifty: , maar soms hoort het gewoon bij ze.



En dan zie je andere kindjes die gewoon keurig in de maxi cosi of de buggy blijven zitten en dan denk je wel eens: waarom doet de mijne dat niet? :think:





Nou, omdat ie Joost is denk ik dan maar, Als het gewoon een lekker gezellige knakker is met vertrouwen in zichzelf en als je van jezelf het idee hebt dat je de opvoedsituatie in de hand hebt, dan denk ik dat je gewoon ok bezig bent, toch? :thumbup:



Als je op google adhd intikt krijg je een enorme hoeveelheid informatie .



maarre laat je niet van de wijs brengen door zo’n opmerking van het consultatiebureau hoor!





:thumbup: later liggen ze waarschijnlijk gewoon uren strips te lezen op hun kamertje en wilden we dat ze eens wat gingen DOEN! :lol:

Hier ook een bewegelijk en ondernemend ventje - en soms op dagen dat hij echt druk is zeg ik wel eens jeetje heb ik een adhd kind ofzo.



Maar adhd is natuurlijk wel wat anders dan erg energiek zijn.



Van lasse zeiden ze ook op het cb dat hij een sterke wil had (hij wilde niet met ons en de dokter in dat kamertje zijn maar deed diverse pogingen naar de wachtkamer te gaan want daar was het veeeel leuker)



Wij merken ook dat lasse weer of geen weer elke dag een poos naar buiten moet. Lekker spelen in de tuin, of lekker stoeien met pappa of even naar het bos. Al die energie moet er toch uit.

Hi Lila…



je kindje is echt nog te jong om adhd te kunnen vaststellen. Eigenlijk is het zo dat adhd-ers altijd peutergedrag vertonen (al dan niet aan de buitenkant zichtbaar)… of… alle peuters vertonen adhd-gedrag… (zie alle beschrijvingen hierboven).

B.v. van de hak op de tak, geen lange concentratie, Energie kwijt moeten…





Misschien moet je de volgende keer op het cb na zo’n opmerking vragen wat ze ermee bedoelen. Want nu gaat dat in je kop spoken.



op de homepage van kindje op komst staat al iets over adhd genoemd, maar je kunt ook kijken op http://www.balansdigitaal.nl

Dat is echt een site voor ouders.



Wat je in ieder geval kunt doen… of je kindje nu wel of geen adhd heeft, maar in ieder geval goed is voor als ie het wel zou hebben:

Duidelijke structuur en regelmaat aanbieden en de wereld overzichtelijk houden. Dus niet alle speelgoed in de kamer overhoop halen, maar 1 of 2 “soorten” (b.v. blokken en auto’s)… en de rest opruimen. Of… wel alles, maar na een half uur ook ALLES opruimen.

snap je? Dus dat JIJ de regie hebt en niet zijn impulsen, want daar zit in de meeste gevallen bij een adhd-er geen rem of begrenzing op.



Verder is duidelijkheid in jouw gedrag heel belangrijk. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Zeg niet “we gaan straks naar de winkel”… Want dat is te abstract… hij hoort “We winkel”… Dus dat betekent NU. En eigenlijk geldt dit voor veel kinders natuurlijk (zoniet alle).



Pas wanneer blijkt dat met 3 a 4 jaar het gedrag niet beter “beheersbaar” wordt door hemzelf… Dus dat ie zijn impulsen zelf meer in de hand heeft, is het goed om eens gericht te gaan observeren.

Tenzij er natuurlijk eerder gedragsproblemen oid ontstaan.



Of het nu adhd is of niet… Zelf twijfel je volgens mij of het “temperament” normaal is. Waarom zou je niet een pedagoog eens thuis laten komen om mee te kijken? Wellicht wordt je dan of bevestigd of kun je je gedachten loslaten.



Heel veel succes en plezier… Want een adhd-er geeft ook veel vertier hoor…



Gr.

Preggie (Zelf adhd-er)

Bedank voor de reactie, m.n. Preggie.

Gelukkig ben ik niet de enige met een tempramentvol kind.



Op zich laat ik me ook niet (meer) zo opfokken door CB, het gaat vaak één oor in ander weer uit (ja ja ja braaf schudden, fles afbouwen tuurlijk, ed). Het is meestal de manier waarop er dan iets gezegd wordt dat je dan aan het denken zet :think: .

Maar als je die wachtkamer in kijkt zie je alleen maar gillende springende rennende kids.



Gisteren vriendje op bezoek gehad, net zo druk.

Op de creche ook nooit iets gehoord dat ie te druk is of zo (sterker nog: krijg compliment dat ie zo goed kan spelen :inlove: ).

En die meiden zien hem 2 hele dagen en niet 20 minuten.



Maar bedankt voor de tips van de sites, zal het in de gaten houden en voor de rest lekker heerlijk genieten van mijn vrolijke spelende tempramentvolle mannetje!!!



doei

Lila,



Onze Sanae is ook heel temperamentvol… En de laatste tijd is ze zelfs heel drammerig als ze iets wil hebben… Ze gaat dan net zo lang door totdat ze haar zin krijgt of totdat we haar in bed doen om even af te koelen… Maar we hebben nog geen enkel moment gedacht aan ADHD…



Mama is namelijk ook erg temperamentvol en zal het daar wel van hebben… Aisah is nu 10 weken en een wereld van verschil met Sanae… hij is heel rustig en lacht heel veel…



Dus eerlijk gezegd denken we dat dat een beetje haar karakter is en eigenlijk is dat temperament heel leuk… :wink:

@Lila wrote:

Op zich laat ik me ook niet (meer) zo opfokken door CB, het gaat vaak één oor in ander weer uit (ja ja ja braaf schudden, fles afbouwen tuurlijk, ed).




:lol: :lol: :lol:

cb: "krijgt Wessel nog een fles??? "

ik:“ja… een fles krijgt ie … 's avonds voor het slapen…”



en nog twee, nl. ‘s morgens bij het wakker worden, en s’ middags voor het slapen… maar ja… DAT vroeg ze niet… (of ie twee of drie flessen kreeg!!!)…



inderdaad hoor… cb met een grote zak zout nemen… hihi

ja hoor hier nog een mama met een temprament vol manneke.

kreeg al te horen toen hij 9 weken oud was dat we de handen aan hem vol zouden krijgen haaha,oke daar had de kinderarts gelijk in :lol:



lars is nu 1 jaar en 5 maanden en als het aan hem lag was hij nu al hoofd van het gezin,de hele dag door brabbelen en spelen maar owee als hij iets wil waar hij niet bij kan of niet mag nou nou dan begint het feest :roll:



hij begint nu een beetje te begrijpen als hij iets niet mag maar dan toch nog ff dat zielige lipje trekken zo van kijk mij ik ben zielig als het niet lukt met boos worden ga ik maar huilen…haha maar daar trap ik niet in.



sinds een week(ja al een hele week)heeft hij ontdekt dat het ook wel lekker is om even bij papa of mama op schoot te zitten,maaaaar niet langer dan 3 min hoor want dan heeft hij alweer genoeg van het zitten en gaat weer verder met rennen.



ohh als ik er na kijk word ik al moe maar ons manneke heeft zoveel energie dat je er soms gek van word :wall:



ondanks de drifbuien,niet stil kunnen zitten,geen 5 min achter elkaar de mond dicht kunnen houden,alles zelf willen doen, kan ik er ook vaak om lachen hoor.



het leukste van alles is dat hij nu regelmatig tijdens het spelen even na mij toe komt pakt mijn hoofd vast en krijg dan een kus…



dus of het nu een temprament vol manneke is of niet zo’n kus maakt alles weer goed.



gr linda

Ik herken heel veel van wat er hier geschreven wordt. Amélie is ook zo’n pittige tante. Als mijn ooms en tantes haar zien, dan zeggen ze altijd: zo was jij vroeger ook, ik weet het nog precies :mrgreen: Dus tja, het zit in de genen en ik heb geen ADHD. Toch? :think: :mrgreen:

Hier ook zo’n energiek mannetje. Op schoot zitten? Wat is dat? Stil zitten kan hij ook niet. De hele dag rent meneertje rond en zijn mond staat geen moment stil :mrgreen: .



Toen Ruben nog maar 4 dagen oud was, zei de kinderarts in het ziekenhuis al dat Ruben een heel erg pittig kereltje is en dat is zo gebleven.



Structuur is voor Ruben heel belangrijk voor hem. Gaan we weg? Dan vertellen we hem waar we heen gaan en hoe. Dan is alles goed, maar vertellen we niets dan wil meneer niet mee en wordt ontzettend driftig.



Verder heeft hij het gewoon nodig om elke dag buiten te spelen zodat hij zijn energie een beetje kwijt kan.

Hier een temperamentvol dametje. Twee zelfs. Toen Yoni een maand of 3 was vroegen ze op het cb: “is ze altijd zo druk?” Ik helemaal verbaasd. Druk??? Ze is juist rustig :mrgreen:



Niks adhd hier, gewoon lekker druk. Ik ben zo blij met ons vrijstaande huis met tuindeuren en tuin in een rustige buurt. Soms vliegt Yoni tegen de muren op. Dan pakt ze haar fiets en gaat ze een rondje fietsen of hardlopen ofzo. Even stoom afblazen.