Tapas recept

Zaterdag heb ik een tapasfeestje en moet dan ook wat dingen meenemen.

Ik nen helaas niet zo’n keukenprinses.

Iemand nog lekkere maar vooral makkelijke receptjes??

tapas bravas :drool:

google maar eens :drool:

guacamole met tortilla chips

Avocados, geprakt met limoen sap, zout, en een beetje chilli. (Alles naar smaak)



Spaanse Omelet

Grote aardappel, geschilt, in blokjes, light aanbakken met een ui in dunne ringen gesneden (niet laten bruinen). Eieren klutsten en erover gieten, deksel op de pan en op een laag vuurtje bakken, onder de grill de boven kant bruinen. Af koelen en in stukken snijden.

Je kan ook Chorizo in blokjes meebakken met de aardappel en ui.



De Omelet moet heel dik zijn, dus veel aardappel en genoeg ei om de aardappelen net te dekken. Bv 700 gram aardappel, 2 grote uien, en 4 grote eieren.

Dadels met spek:



nodig:

-24 dadels

-8 plakjes ontbijtspek

-24 amandelen (geroosterd)

-24 cocktailprikkers



verwarm de oven voor op 200 graden. Met een mesje inkeping maken over de lange zijde van de dadels en pit eruit halen. De amandel op de plek van de pit stoppen en de dadel omwikkelen met 1/3e plakje spek en prikker door steken. Kwartiertje in de oven om het krokant te bakken. Makkelijk en lekker.



Je kunt ook varieren door in plaats van een amandel een stukje mozarella in de vijg te stoppen.

Kijk eens op de AH site bij de recepten…Daar staan onwijs veel tapas, van makkelijk tot moeilijk!

tomatentapenade:



potje zongedroogde tomaten in olie (pomodori secci ofzoiets) pureren met staafmixer met knoflook.



Ik doe meestal 2 potjes van ca 200 gr (ook potjes van 190 gram zijn prima) zonder olie in de beker van de staafmixer met 5 tenen knoflook.

Pureren en klaar. Zonodig kan je nog olie die je overgehouden hebt toevoegen om het smeuiger te maken (de ene keer is dat meer nodig dan de andere keer, dus maak zonder olie en dan evt toevoegen)

Het lekkerste de dag erna, en goed te bewaren in een afgesloten potje (op kamertemp serveren)

Had gister niet echt de tijd voor een uitgebreid antwoord… De AH site dus…



Daar heb ik deze vandaan:

een chorizo worst (huismerk AH) in plakjes snijden… Bakken zonder boter in een pan en als de plakjes bruin zijn afblussen met wat rode wijn… Heerlijk!



Dadels vullen met roomkaas…

@Mutti wrote:

Dadels met spek:



nodig:

-24 dadels

-8 plakjes ontbijtspek

-24 amandelen (geroosterd)

-24 cocktailprikkers



verwarm de oven voor op 200 graden. Met een mesje inkeping maken over de lange zijde van de dadels en pit eruit halen. De amandel op de plek van de pit stoppen en de dadel omwikkelen met 1/3e plakje spek en prikker door steken. Kwartiertje in de oven om het krokant te bakken. Makkelijk en lekker.



Je kunt ook varieren door in plaats van een amandel een stukje mozarella in de vijg te stoppen.




Dit is echt heel lekker!

Mijn oom en tante wonen in Spanje en zij had dit met kerst voor ons gemaakt als voorafje :drool: .

Maar volgens mij had zij alleen dadels en spek gedaan, geen amandelen :think: .

Echt een aanrader in iedergeval: zoet en hartig hè; altijd goed!

En heeeeel makkelijk :wink:

Ik maak regelmatig tapas, yummie !



Ik denk dat het makkelijkste recept (wat mij betreft dan) Albondigas is.

Dit zijn spaanse gehaktballetjes.



450 gr gehakt (mager)

1 ei

3 geperste teentjes knoflook

4 eetlepels fijngesneden peterselie

½ theelepel nootmuskaat

zout, peper

2 ontkorste plakjes witbrood

2 eetlepels rode wijn

2 eetlepels olijfolie

1 gesneden ui (niet te fijn zodat er stukjes in je saus overblijven)

3 ontvelde tomaten in blokjes (blikje)

1 dl kippenbouillon (van tablet)



Meng het gehakt met het ei, knoflook, 2 eetlepels peterselie, nootmuskaat, zout en peper. Week 2 sneetjes witbrood zonder korst in wat rode wijn en kneed het door het gehaktmengsel. Vorm van het mengsel kleine gehaktballetjes.



Balletjes in de pan aan alle kanten bruin bakken.

Ui 5 minuutjes meebakken

Tomaat en boulion toevoegen (extra scheutje wijn is altijd lekker :wink: )

Hele boeltje een kwartiertje laten sudderen.

Eventueel de saus nog op smaak brengen met extra zout, peper en knoflook.



Kan makkelijk van tevoren worden bereid en zowel koud als warm gegeten worden.



Nog simpeler:

Gambas à la Plancha

Je kan het alleen niet van te voren bereiden. Wel al marineren maar op het laatst pas de pan in (ter plaatse). Is het lekkerst als ze recht uit de pan komen.



Marinade maken:

4 eetlepels oliijfolie

3 tenen knoflook

scheut cognac (of andere sterke drank, werkt ook)

beetje paprikapoeder, kerriepoeder, peper en zout



Grote gamba’s (grote garnalen) marineren in het mengsel.

Hoe langer je het laat staan, hoe meer de smaak in de gamba’s trekt.

(Minimaal half uurtje)



Bereiden:

Gamba’s in hete pan, met scheutje olijfolie, op hoog vuur kort aanbakken

Restant van de marinade erbij, eventueel een extra scheutje cognac erbij

Paar minuutjes op laag vuur laten sudderen

(Bijvoorkeur in warme schaal serveren)



Beide gerechten serveren met brood zodat je het brood in de saus kan dopen.



Eet smakelijk!!!

Hoi billie



c1000 verkoopt tapaspakketten, daar zitten de receptuur en kruiden bij en er stata precies op wat je er vers bij moet kopen. denk aan gevulde champgnons, kleine sateetjes, broodjes met iets erop, visspiesjes etc.



Zelf iets maken? bij xenos kun je potten kopen met peppasweets, die lekkere zoete pittige kleine ronde pepers. Die zie je vaak gevuld met zoete roomkaas (penning 16!!!) in de winkel; je kan zo’n pot kopen en dan kaas naar keuze om te vullen,. kan inderdaad roomkaas zijn, of ananaskaas maar ook lekker is paturain (of een goedkopere variant) kruidig met zoet, lekker smaakje!



Verder hamrolletjes gevuld met mengsel van monchou en fijngehakte uitjes, of hamrolletjes met asperges. niet echt officiele tapas, maar wel als eerste op vaak!

laat ons weten wat je gemaakt hebt! :drool: en veel plezierr