Tandjes wisselen

Sinds gisteren ineens een ondertandje los…

Nog net te vast om er uit te halen, maar ze (sept. 2006, dus 4 1/2 jaar) begint dus echt nu al met wisselen :shock:

Dacht dat dat meer richting de 6 jaar pas aan de orde zou zijn eigenlijk :think:

Zijn er meer vroege wisselaars?

Hoihoi,

Ja hoor komt wel vaker voor. Anne was net 5 toen ze begon. Klasgenootje ook met 4 en andere zijn 6.5 en hebben alles nog kei vast staan.

Dus het kan.

Heeft ze ook al haar volwassen kiezen?

Bij Anne begon het toen onderin haar 1e 2 volwassen kiezen doorkwamen, later kwamen ook de andere 2 door. Inmiddels heeft Anne 4 nieuwe kiezen en 1.5 nieuwe tand staan :wink:

Kan prima hoor. Bij mijn zoon begon het ook met 4,5 jaar. Hij is nu net 5 en zijn voor-ondertanden zijn gewisseld en al volledig vervangen door nieuwe tanden en zijn voor-boventanden zijn al door (alleen zitten de oude er nog voor). Verder ook zijn vier nieuwe kiezen al.

Volgens de tandarts was het vroeg, maar wel normaal.

Ja hoor dat kan! 2 weken na haar 4e verjaardag waren haar 2 onderste voortandjes er uit. En nu zitten de bovenste voortandjes ook al los.

Ze heeft trouwens nog niet haar achterste kiezen, wel heeft

de tandarts foto’s gemaakt en het volledige volwassengebit was al aan het drukken…

Oke, dus zo vreemd is het niet :lol:

Ik heb eigenlijk nog niet verder gekeken, maar haar dus ook nog niet gehoord over pijnlijke plekken in haar mond.

Denk dus niet dat er al iets met kiezen aan de gang is.

De tand die nu los zit is idd voor onder en dat was volgens mij ook de eerste die doorkwam toen ze aan haar gebit begon.

Dit was overigens ook al met 4 maanden.

Zou dat er mee te maken hebben en wordt diezelfde volgorde gevolgd misschien?

Mijn zoon is 6 1/2 en tand nr. 5 is er afgelopen week net uit gegaan. Ik weet geeneens meer wanneer zijn eerste tand eruit ging, volgens mij was hij nog wel 5 toen. :think:

@Sneeze wrote:

Oke, dus zo vreemd is het niet :lol:

Ik heb eigenlijk nog niet verder gekeken, maar haar dus ook nog niet gehoord over pijnlijke plekken in haar mond.

Denk dus niet dat er al iets met kiezen aan de gang is.

De tand die nu los zit is idd voor onder en dat was volgens mij ook de eerste die doorkwam toen ze aan haar gebit begon.

Dit was overigens ook al met 4 maanden.

Zou dat er mee te maken hebben en wordt diezelfde volgorde gevolgd misschien?

Anne had ook geen last van dr kiezen, ik kwam er per toeval achter toen ze heel hard aan het lachen was in het zwembad dat er punten stonden :lol:

Anne begon met 3.5 maand met tandjes krijgen, die was er dus ook vroeg bij. Of dat met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar ze had van ons nog even mogen wachten met wisselen. Ze moet nog zolang met het ‘grote mensen gebit’.

Wat toevallig, Firre heeft sinds gisteren een fietsenrek. Een van zijn ondertanden is eruit en de tweede staat op losse schroeven. Was me ook al af aan het vragen of ie niet heel vroeg was. Hij wordt volgende maand 5.

Overigens vindt deze mama het helemaal niet, lijkt alsof ie ineens zo groot wordt.

Maar als ikjullie dus mag geloven geen reden tot ongerustheid.

Ga er nu wel van uit dat ie voorlopig nog met het rekje zal blijven lopen, heel charmant. Hij vindt het zelf overigens geweldig, vanmorgen op school liet ie zijn vrienden vol trots zijn verdwenen tand zien.

Vanmorgen vlak voor school had ze ineens de tand los in haar mond, dus netjes in het tandenpotje gedaan.

Ook staat de andere kleine voortand onder nu los en die zal er dan volgende week wel helemaal uitkomen.

Ik zie de nieuwe al zitten in het gat, dus het zal wel volgens boekje gaan ondanks ze er vroeg bij is.

Wel schiet ik steeds in de lach als ze naar mij lacht :oops: , want het ziet er echt niet uit!

@Sneeze wrote:

Vanmorgen vlak voor school had ze ineens de tand los in haar mond, dus netjes in het tandenpotje gedaan.

Ook staat de andere kleine voortand onder nu los en die zal er dan volgende week wel helemaal uitkomen.

Ik zie de nieuwe al zitten in het gat, dus het zal wel volgens boekje gaan ondanks ze er vroeg bij is.

Wel schiet ik steeds in de lach als ze naar mij lacht :oops: , want het ziet er echt niet uit!

Wacht maar tot de boventanden eruit zijn. Dát is pas geen gezicht :lol:

Indy was nog net 5 toen ze begon met wisselen. Kes was héél laat met tanden krijgen (14 mnd) dus ik verwacht het komende jaar nog niets bij hem. Hij heeft ook zijn grote-mensen kiezen nog niet.

Hier is vanmorgen ook nummer 2 uitgevallen en ik zag de eerste grote mensentand al doorkomen. Firre zei zelf heel trots: nu heb ik een groot fietsenrek, waarop zijn papa zei, eerst was er plek voor een racefiets en nu past er een mountainbike in…

Ik heb vaak de theorie gehoord dat als ze vroeg tandjes kregen ze ook vroeg wisselen. In dat opzicht ben ik verbaasd dat lasse nog niet aan het wisselen was daar hij vier maanden was en zijn eerste tand had.

@Bella wrote:

Ik heb vaak de theorie gehoord dat als ze vroeg tandjes kregen ze ook vroeg wisselen. In dat opzicht ben ik verbaasd dat lasse nog niet aan het wisselen was daar hij vier maanden was en zijn eerste tand had.

Ben maar blij zou ik zeggen, zoals ik al zei moeten ze zo lang doen met het volwasengebit dat iedere maand dat het melkgebit er langer inzit voor mij perfect zou zijn.

Voor de ouders die zeggen direct na het eruitgaan van de melktand denken de grotemensen tand te zien: dat dachten wij ook, echter dat was een soort van huid dat zich van binnenuit liet zien. Eerst is het gaatje mooi dichtgegroeid en een tijdje later kwam pas echt duidelijk het puntje van de nieuwe tand.

“normaal” gaan kindjes pas wisselen als de achterste kiezen helemaal door zijn. Maar ook dat gaat dus niet altijd op :wink:

Bij Anique zaten de volwassen tanden er wel al meteen na het wisselen.