Lianne heeft sinds gisteren twee ondertandjes en ik had gelezen dat je moet gaan tandenpoetsen zodra er tandjes zijn. Ik heb een klein borsteltje gekocht van Difrax en een tubetje tandpasta voor kinderen gehaald. Maar dan? :roll: :mrgreen:
Wij poetsen, spugen het schuim uit en spoelen dan de mond met water. Hoe doe je dat bij een baby, die kan toch helemaal niet uitspugen op commando en met water spoelen? Een heel klein beetje tandpasta erop en dan niet spoelen? Ik neem aan dat er wel rekening mee gehouden is, dat kindjes de tandpasta dan doorslikken?
Groetjes,
Jippie
Mijn schoonmoeder is tandartsassistente en die heeft gezegd dat er minder fluor in zit dan bij
volwassenen en dat ze t gewoon kunnen doorslikken
Fieke die poets ik haar tanden en dan krijgt ze achterop nog water om t weg te spoelen zeg maar
Tis hier nog niet echt een favoriete bezigheid ( en dan druk ik me nog zacht uit :roll: ) Maar ik doe het nu iedere avond in bad, ik eerst rondje poetsen dan hijzelf. Maar eerlijk gezegd nog zonder tandpasta…
Mijn cb raadde me aan om tandpasta met een aangepast fluoridegehalte te nemen (staat op de verpakking, wij hebben elmex). We poetsen ook al vanaf dat Senne z’n eerste tandjes kreeg en lieten hem ook gewoon vanaf het begin een slok water uit een beker drinken om het zo mee naar binnen te spoelen. Er zijn mensen die niet spoelen maar dat vind ik sneu, hele nacht met zo’n witte tandpastawaas/geur/smaak in je mond brrr!
Als je dus tandpasta met aangepast fluoride gehalte neemt en ze slikken er iets van door dan hoef je geen fluortabletjes meer te geven was wat mijn cb vertelde.
wij hebben ook elmex, daar poetsen de kinderen mee en we spoelen niet na. Ze krijgen wel nog een slokje water zodra ze in hun bedje zitten.
we zijn hier met beide kinderen begonnen zodra ze een beetje goed zelf konden zitten en de tandenborstel konden vasthouden. Ze poetsen hier eerst zelf (wat in het begin inhoud dat ze er gewoon wat op kauwen) en daarna poetsen wij het na. Met een liedje erbij zingen wordt het helemaal feest!
Teun had een periode dat hij er niks meer aan vond, toen mocht hij nadat zijn eigen tanden gepoets waren, de onze poetsen :inlove: dat vond hij geweldig en toen wilde hij wel weer poetsen.
Djenno vind tandjes poetsen nu nog helemaal geweldig. Zodra hij de tandenborstel ziet dan gaat zijn mondje al open. Wij hebben een tandenborsteltje waar op de achterkant een soort van bijtring opzit dus hij mag altijd even sabbelen op de borstel en dan poetsen we zijn tandjes.
hier ook elmex en twee borsteltjes ik poets hem en hij mij :inlove:
werkt super!
Op alle tubetjes tandpasta vanaf 0 jaar staat ook dat er niet nagespoeld hoeft te worden. Ik heb gewoon eigen merk van Etos, poetst net zo goed en een stuk fijner voor de portemonnee dat de duurdere merken :thumbup:
Het schijnt zelfs voor volwassenen beter te zijn niet na te spoelen voor de nacht dat de tandpasta je gebit s’nachts een beetje extra beschermd…
Dit kreeg een vriendin van mij van haar tandarts te horen…
Bij Tessa zijn we nu begonnen met het spoelen met water en uittuffen…Gewoon om te oefenen voor als ze straks naar de "grote kinderen"tandpasta mag en je wel moet spoelen…
Bij Joyce idd een doperwt tandpasta en dan zo goed als kan poetsen…
Hier is mevrouwtje gek op de tandpasta :mrgreen: , dus haar waffeltje gaat al open als ze de tandenborstel aan ziet komen :inlove:
Heb het gisteren toevallig nagevraagd bij de tandarts aangezien Sam echt geen tandpasta blieft :think:
Met gewoon water poetsen of zelfs een stevige bijtring is in het begin nog prima genoeg. Als je wel pasta gebruikt ( beetje voor de hand liggend) dan zonder fluoride ivm het doorslikken. Naspoelen dan niet per sé nodig, maar natuurlijk wel prettig denk ik dan.
Ik moest met 3 maanden al tandenpoetsen :mrgreen: Tis ff behelpen op het begin, maar gaat goed komen hoor :mrgreen:
ik heb van de Etos eigenmerk, die gele tube tandpasta tm 1 jaar…gaat best prima eigenlijk… :think: …Ze mag van mij aan het eind altijd even zelf tandenpoetsen, maar eindig altijd wel zelf…Ondertussen zing ik een liedje zodat we het ook nog een beetje leuk houden
Voor lucas hebben we nu een tandpasta(zendium glazuur protect, vanwege zijn zwakke tandjes) en daar staat zelfs specifiek op dat je het niet moet spoelen… !!! Om dezelfde reden als dat er hierboven vermeld werd. Daan gaat, zodra hij 5 is ook over op die tandpasta, nu sensodyne hier, en nee ik spoel ook niet na. Hij is er dol op, op de muntsmaak!