Lynn is nu 1 maand en 30 dagen.
Gisteren zagen we iets achterin haar mondje boven, wat verdacht veel op een doorbrekende tand lijkt.
Maar 1) kan het toch niet zo vroeg ? en 2) beginnen ze toch niet op die plek ?
Heb even een foto bijgevoegd. In het echt is het nog 1000x zo duidelijk. En ja, het is een beetje nare foto (heb er al gelijk commentaar op, omdat ze huilde), maar we kregen het er niet anders op.
zo dan, zou zeggen dat het er wel op lijkt… 1e gedachte toen ik je topic opende, want weet dat Lynn pas geboren is, was 'nu al???" :lol:
kan het anders geen spruw zijn? want op die plek is geen tandje, maar kiesje… en meestal komen eerst de voortandjes, boven of onder…
Tanden komen in de regel idd in een andere volgorde door, maar het zoontje van een kennis, die kreeg ze ook in een vreemde volgorde. Ook eerst een kies.
Is het tandvlees ook hard? En het witte puntje, is dat scherp? Als dat niet is, dan denk ik dat het net zo’n bultje is dat ook net linksonder onder haar lip zit.
Mijn dochter heeft vandaag het eerste tandje door en dat is niet wit, maar eerder doorzichtig. Het tandvlees lijkt op de plek waar het doorkomt een beetje waterig van kleur en niet wit. Dat zie je pas als het tandje er echt is. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, ik hoop dat je het snapt
Ik zat ook al zo van: dat kan nu toch nog niet ? :shock:
In het echt is het nog wel een stuk duidelijker.
Ze kwijlt trouwens ook wel meer, en zit veel met haar vuistjes in haar mondje. Of het hard is weet ik eigenlijk niet, kom er niet zo goed bij.
Het zouden ook de ‘cellen’ kunnen zijn die voor de aanmaak van de tandjes zorgen? Ik weet zo niet meer hoe het heet, maar ik had gelezen dat je soms dit soort witte puntjes kon zien wanneer de tandjes gemaakt werden, dat betekende niet dat ze ook daar daadwerkelijk al doorkwamen.
Ik zie wel in dr bovenkaak (linker van de twee boventandjes) een licht streepje, dat zou ook een tandje kunnen worden? Of komt dat gewoon van de foto en is er echt niets te zien?
Daniëlle is nu net 2 maandjes oud en heeft dit ook,het cb zei dat het tandpareltjes zijn,maar het kan nog een tijdje duren voor dat de tandjes daadwerkelijk doorkomen.
De tandpareltjes hebben met de tandaanleg te maken geloof ik.
Groetjes Bianca
dit is /zijn nog geen tandjes.
Komt wel vaker voor, maar voorlopig zal er daar nog geen tandje prijken denk ik hoor.
Onze jongste had op vrijwel dezelfde plek zowel links als rechts ook zo’n bultje/plekje.
Maar hoewel hij verder wel tanden heeft inmiddels, op die plekken nog niet. Zou eigenlijk eens in zijn mond moeten kijken of die dingen er nog zitten :o .
Ik had het al op FB gezegd, ik weet niet of je het had gelezen. (Na de reacties kan ik het begrijpen van niet).
Riley was zo oud als Lynn nu is, en had ook van zulke puntjes in zijn mond.
Waren geen tandjes, en 9 van de 10 keer deed het geen pijn.
Het waren witte puntjes, ook op de plek waar ik het bij Lynn zie. (En aan de andere kant).
Op die plek heeft hij inmiddels wel kiezen, hij is dan ook bijna 3 maar die kwamen (veel) later door dan dat die plekjes verschenen.
Het consultatiebureau had er een naam voor, uit mijn hoofd Parels van Epstein.
Zo’n 80 procent van de pasgeborene baby’s heeft Epstein parels, het zijn kleine verdikte inclusiecysten op het gehemelte, maar kunnen ook op het tandvlees voorkomen. Zij komen meestal voor als multipele, witte, rijstkorrelgrote verhevenheden in het vestibulair (tegen de wang gelegen vlak) slijmvlies van de bovenkaak (processus alveolaris). Het zijn kleine met vocht gevulde holtes, (cystische nodule) afgedekt door een dun epitheel (laagje huid) en gevuld met keratine (een soort eiwit).
De Epstein parels zijn totaal onschuldig, doen geen pijn, hoeven niet behandeld te worden en verdwijnen spontaan. Een behandeling is dus niet nodig.
Hier ook vaker bij beide dames van die witte bultjes net onder het tandvlees, bij de oudste dachten wij ook máánden dat er een tandje doorkwam. Elke avond smeren. Naderhand was het plekje weg, en ze kreeg pas net na haar 1ste verjaardag een tandje door.
Het zijn dus indd de bultjes zoals Sweet-love zegt. Ook gehoord bij het CB.
Hier ook volop witte bultjes, maar dat zijn geen tandjes (kiezen hier dan ;)). Met 4,5 maand kreeg ons meisje haar eerste tanden. En je voelt het echt duidelijk als ze door zijn. Ook de kiezen trouwens, aan de zijkanten.
@Mouse! wrote:
Het zouden ook de ‘cellen’ kunnen zijn die voor de aanmaak van de tandjes zorgen? Ik weet zo niet meer hoe het heet, maar ik had gelezen dat je soms dit soort witte puntjes kon zien wanneer de tandjes gemaakt werden, dat betekende niet dat ze ook daar daadwerkelijk al doorkwamen.
Tandjes worden tijdens de zwangerschap gemaakt, het melkgebit is na de geboorte al helemaal compleet in de kaakjes aanwezig
Ik weet dat onze dochter ze ook al heel snel had, witte puntjes.
Dit waren geen tandjes, ik denk inderdaad van die cellen.
Want haar tandjes zijn net een weekje door! hihi, zo schattig! :inlove:
Mijn dochter had met 5 weken ook zulke plekken in haar mond.
Het waren tandlijsten die al zichtbaar waren. Maar pas rond de 6 maanden kwam het eerste ondertandje echt door.