tandenpoetsprobleem

onze bijna 3 jarige peuter heeft de grootste hekel aan tandenpoetsen. Hoe we het ook proberen. Rustig, lief, een liedje zingen, er ruim de tijd voor nemen. Het helpt geen van allen. En ja, ik wil niet dat zijn gebitje hier schade aan ondervind, dus poetsen we regelmatig onder lichte dwang.

D.w.z hem stevig beethouden en snel poetsen. Langer dan 20 seconden zal er niet gepoetst worden. En hoewel ik zeker weet dat ik de borstel niet te ver in zijn mondje stop gaat het er dus af en toe tot kokhalzen/braken aan toe.

Nu valt dat te verwijten aan het kokhalsreflex die ws nog te ver op de tong ligt (hij heeft ook een zeer grote spraakachterstand, mgl als gevolg van tongproblematiek)



Maar hoe kan ik het beste op een lieve en subtiele wijze zonder een angst bij hem te ontwikkelen zijn tanden poetsen.

Heb je geprobeerd hem zelf te laten poetsen?

Ja hebben we ook geprobeerd maar dan wordt er alleen op de borstel gekauwd

Hier ook niet eenvoudig…



ik probeer: wat doet de ezel? en dan zeggen we samen:



iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :dan poets ik vlug de tanden vooraan boven en onder

aaaaaaaaaaaa: dan poets ik alle kiezen





dit kan een paar keer herhaald worden :wink:

Dat kan ik wel eens proberen :mrgreen: klinkt in ieder geval heel handig!



Hopelijk pikt hij het vanwege zijn spraakachterstand (momenteel pikt hij weinig als het om praten/oefenen gaat.)

Heb je een gewone of een electrische borstel?

Electrisch wil ook nog wel eens beter gaan.

Voor de rest geen tips helaas…

Herkenbaar!

Het scheelt dat Sean bij de tandarts een cadeautje kreeg van de assistente omdat “hij” zo goed zijn tandjes had gepoetst. Hij zegt dan dat de tandarts boos wordt en hij geen cadeautje krijgt als hij niet goed poetst (ik heb al gezegd dat de tandarts niet boos wordt, maar om de een of andere reden heeft hij dat in zijn hoofd), maar ja dingen doen en dingen zeggen daar zit een verschil in!



Dat van die ezel vind ik wel een goede tip! Ga ik vanavond eens uitproberen :thumbup:

@aapie wrote:

Dat kan ik wel eens proberen :mrgreen: klinkt in ieder geval heel handig!



Hopelijk pikt hij het vanwege zijn spraakachterstand (momenteel pikt hij weinig als het om praten/oefenen gaat.)




weet inmiddels dat kwa logopraktijken er een wereld van verschil is! hier een logopraktijk dat werkt met gewoon speelgoed passend bij het kind en geen.stomme oefendingen vanuit een schrift of boek… gestuurd samenspel ed…



tandenpoetsen, hier et zelfde! geen tips, tandarts zegt, gewoon vast blijven.houden tot het verzet gebroken is, ellende is dat het zo lastig poetsen is en dat ik heel de avond er al tegen aan hik dat er nog gepoetst moet worden.

Ik heb ze uitgelegd waarom het belangrijk is. Samen poetsten we de bacteriebeestjea weg. Ik had er een liedje bij bedacht wat ze heel grappig vonden. .:lol: iets met bacteriebeestjes die gauw weg moesten ofzo, ik weer het niet meer precies.

Hier poetst dochterlief zelf. Meerdere keren per dag. (op eigen verzoek :wink:)

Alleen 's avonds poets ik het zelf goed na.

Dat is een beetje strijd. Maar niet heel erg. Ze laat het meestal wel toe.



Misschien helpt het om een boekje te lezen over tandenpoetsen?

Of een filmpje te kijken over tandenpoetsen?

Volgens mij heeft het zandkasteel aan zee een aflevering over tandenpoetsen. Kan je via Youtube wel vinden.

De ezel was geen succes! Zoals altijd mond stijf op elkaar.



Morgen het zandkasteel maar eens proberen :wink:

ow,als ik heeel erg geduldig ben dan benoem ik bij elke kies wat hij die dag gegeten heeft… van ooooh hier kijk… ik zie daar nog een banaan… oei en daar… etc…

@aapie wrote:

De ezel was geen succes! Zoals altijd mond stijf op elkaar.



Morgen het zandkasteel maar eens proberen :wink:




Hier vanavond het zo weer kunnen doen :wink:



ff of topic: welke spraakstoornis?

@Vicky S wrote:

@aapie wrote:
De ezel was geen succes! Zoals altijd mond stijf op elkaar.



Morgen het zandkasteel maar eens proberen :wink:




Hier vanavond het zo weer kunnen doen :wink:



ff of topic: welke spraakstoornis?




geen idee eigenlijk of het een stoornis is. In ieder geval zegt hij met z’n bijna 3 jr maar een woordje of 25. waarvan de helft niet goed wordt uitgesproken. lopen sinds januari bij logopedie en wachten nu op een afspraak bij het audiologisch centrum.

Ik deed t ook zoals konijn, handjes moeten schoon, tandjes ook, oeh ik zie daar nog wat boterham zitten, snel wegpoetsen, en daar nog een hagel. Tot ze er op een gegeven moment gewend aan raakte dat er toch echt gepoetst werd.

@Loesje79 wrote:

Ik deed t ook zoals konijn, handjes moeten schoon, tandjes ook, oeh ik zie daar nog wat boterham zitten, snel wegpoetsen, en daar nog een hagel. Tot ze er op een gegeven moment gewend aan raakte dat er toch echt gepoetst werd.




Dat gaan we natuurlijk ook proberen :wink:

Wij doen het alfabet :wink: dus dan begin ik Aaaaaaaa heel hard en dan doet ie ook Aaaaaaaaa en vervolgens noemt ie dan het alfabet op… en als ie de mond niet ver genoeg open doet zeg ik weer Aaaaaaa



En ik zeg heel duidelijk wat ik doe. Dus ik ga nu even bovenste tandjes doen, dan je onderste en dan nogmaals je bovenste en dan nogmaals de onderste. Hij vind tandenpoetsen ook niet het tofste mja het hoort er gwn bij



Sterkte :-*

We hebben het hier ook een tijdje gehad, dat hij niet wilde. Toen ben ik op gaan noemen wat ik allemaal wegpoetste.

'Hier zitten zoveel boterhammen met … en van vanavond aardappels etc etc.

Hij was stomverbaasd dat ik dat allemaal aan zijn tanden kon zien. Tot hij een keer bij zijn neef at, en ik gewoon gokte wat hij op zijn boterham had gehad. Toen had ie het door dat ik maar wat verzon :mrgreen: maar gelukkig was het probleem toen verholpen en laat hij het wel toe.

Nou vanavond dus gezegd dat ik nog vlokken tussen zijn kiezen zag zitten die ik ging wegpoetsen…maar wederom :evil: :twisted:

Wat moet je ermee he?! Misschien maar eens op zijn slaapkamer proberen ipv in de badkamer. En dan papa gek laten dansen ofzo :dance: :mrgreen:

of tandenpoetsen is niet prettig in de mond… een nieuwe borstel oid? door hem uitgezocht? oh moeilijk zeg!