tandenpoetsen!

Hoe doen jullie het tandenpoetsen?

Hoewel we sinds het eerste tandje al zijn gestart met tandjes poetsen blijft dit een crime. Een spelletje ervan maken werkt soms en maar even. Nu heb ik hem regelmatig in de houdgreep omdat hij nu eenmaal ook kiezen heeft. :oops:

En hoe lang poetsen jullie? Ik heb altijd het idee dat ik zo snel klaar ben met die paar tanden, en anders is het helemaal zo zielig…

@maria77 wrote:

Hoe doen jullie het tandenpoetsen?

Hoewel we sinds het eerste tandje al zijn gestart met tandjes poetsen blijft dit een crime. Een spelletje ervan maken werkt soms en maar even. Nu heb ik hem regelmatig in de houdgreep omdat hij nu eenmaal ook kiezen heeft. :oops:

En hoe lang poetsen jullie? Ik heb altijd het idee dat ik zo snel klaar ben met die paar tanden, en anders is het helemaal zo zielig…

Hier idem (dan zonder kiezen), houdgreep, en poetsen, met een huilende driftige dreumes, die alleen maar tandenpoetsen gaat zien als iets niet leuks.

Spelletjes, werkt niet, zelf poetsen wil hij wel, maar vind de tandpasta veel lekkerder om gewoon van de borstel te eten en rechtstreeks in de maag te laten verdwijnen.

Dus dat heeft geen zin. Ik ben ook radeloos, want ik wil helemaal geen strijd maken met poetsen, en doe het na mijn idee dan ook niet lang genoeg (houd het 30 sec vol, hij heeft 4 tanden boven, 2 onder.

Maar ik kan niet langer poetsen, want hij is sterk en vind het erg sneu.

Dus ik wil ook advies!

30 seconden? Dat vind ik al onwijs lang. Hier zo snel mogelijk, hij opent zelf wel zijn mond als ik eraan kom met de borstel, dan snel onder en boventanden heel snel, ben al blij als ik ze allemaal heb gehad. Ik ben denk ik zelf in 10 seconden wel klaar, en daarna mag hij nog een poosje met de borstel spelen, ik vertrouw er maar op dat zijn tanden dan ook nog wel wat schoner worden.

Hier dus wel de houdgreep toepassing en heel soms nu nog wel eens. A,s spelenderwijs en met afspraken niet werkt dan zo. Zelf een slecht gebit en poetsen moet gewoon. We hebben altijd een liedje gedaan, dat 3 keer voor boven binnen en buitenkant. De ene keer ging het tijdje goed, dan weer tijdje slecht. Tja, zielig, ik vond het zieliger als ze later slechte tanden zou krijgen door het niet poetsen. Nu weet ze dat het er gewoon bij hoort. Ze mag nu kiezen, of 120 tellen, of een liedje kiezen of wat dan ook, eerst zij dan ik, andersom, maar het geberut wel. Meestal gaat dit dan ook prima. Ze vindt het leuk om te doen, ook zelf. Dat boos zijn was hier ook, puur omdat ze dan geen controle had. Dus ik zou het zo volhouden, steeds spelenderwijs proberen, afspraken proberen te maken en anders tja dan maar op de niet leuke manier helaas. Succes ermee!

hier vind ella het gelukkig heel leuk. ik pak de tandenborstel en zeg: kijk eens wat mama heeft! en ella komt vrolijk naar me toe. dan poets ik eerst der tandjes en daarna mag ze het zelf doen. is hier nooit een issue geweest.

Via mijn werk heb ik eens gehoord dat kinderen het vaak een rot gevoel vinden om te poetsen, Kieteld vaak… (via een logo) Wat wij weleens moeten doen is eerst de monde door met een vingerborstelte en een beetje druk geven met poetsen, dan moet het rotgevoel daarna minder zijn.

Weet niet of het helpr hoor maar schoot mij tebinnen,

hier gewoon een tijd gestopt! nu een nieuw borsteltje gekocht, uitgelegd dat de tandjes plak hebben (ze is erg bang voor alles wat aan haar plakt, bv aan stickertjes) en dat we die ff moeten schoonpoetsen.

nu gaat het goed! ik mag nu altijd wel ff poetsen, en daana poetst ze mijn tanden :lol:

Houdgreep ga ik dus echt niet aan beginnen.

Hier 2 verschillende kinderen…de oudste ging van af tandje 1 perfect. Verder niet lang hoor alle tandjes 2x langs en dan was het goed. De jongste was vanaf tandje 1 een drama. Ook hier was meestal de houtgreep nodig totdat ze een jaar of 2,5 of 3 was! Ineens van de een op de andere dag was het over en was ze meewerkend. We weten tot op heden niet waar het aan ligt, dus ik heb geen advies, anders dan het komt vanzelf wel goed.

Nu zijn ze 5 en bijna 7 en nog steeds poetsen we niet lang hoor. Met een halve minuut zijn we meestal wel klaar. Dan hebben we alle tanden een paar keer van alle kanten gehad.

Met M.arit gata het prima…Die had al 2 ondertanden toen ze amper 3 mnd oud was dus ze kent niet anders…We nemen tijdens het poetsen door wat we aan het weg poetsen zijn (wat ze die dag gegeten heeft :mrgreen: )

Zo vlug dat mijn jongste er mee was (complete gebit toen ze nog geen 1 jaar oud was) zo henig aan gaat het met N.ienke daar is nog tandje in aankomst :mrgreen:

Wij hebben tegenwoordig wel een tandenborstel met bijtring, makkelijk vast te houden voor hem.

Ik zing er wel bij, maar werkt niet… Dus het is eerst spelen met de tandenborstel, met tandpasta (dat heb ik dan zo ingedrukt dat hij wel moet poetsen), daarna houdgreep, huilen, schreeuwen, boos worden…

Dan tandenborstel weer terug, dan is het weer goed… Geef hem daarna nog op de commode zijn borstel zonder tandpasta zodat ie wel nog in ze mond verdwijnt… ze zijn mooi wit, dat wel… die houdgreep is zo sneu.

Lotte vindt tandenpoetsen nu okay maar heeft ook een hele periode gehad waarin we echt moesten “vechten” om alles goed gepoetst te krijgen. Nu ze beter communiceert gaat het altijd probleemloos. We gaan alles langs wat ze die dag gegeten heeft en poetsen zo alle boterhammen, bekers drinken en tussendoortjes van haar tanden. We eindigen altijd met “de tijger” of “de leeuw”: Heeeel hard grommen en dan de tandjes op elkaar zodat ik goed de voorkant van de tanden kan doen. Vindt ze geweldig.

Nikki is nu (nog) een ander verhaal. Is gewoon altijd vechten. Het gaat iets beter als we haar op de commode zetten en tegelijkertijd ook zelf onze tanden poetsen -> goed voorbeeld doet goed volgen :wink: Maar 9 van de 10 keer eindigt het in “houdgreep” met boze dreumes. Hopelijk groeit ook zij hier overheen en gaat het binnenkort wat beter. Wat wel helpt is als ik haar complimentjes blijf geven tijdens het poetsen, dan wordt ze wel ietsjes rustiger.

wij poetsen vanaf het eerste tandje al electrische en gaat super als hij de tandenborstel al ziet liggen pakt hij hem zelf en loopt dan in plaats van te spelen zn tanden te poetsen :thumbup:

@Ellen69 wrote:

Lotte vindt tandenpoetsen nu okay maar heeft ook een hele periode gehad waarin we echt moesten “vechten” om alles goed gepoetst te krijgen. Nu ze beter communiceert gaat het altijd probleemloos. We gaan alles langs wat ze die dag gegeten heeft en poetsen zo alle boterhammen, bekers drinken en tussendoortjes van haar tanden. We eindigen altijd met “de tijger” of “de leeuw”: Heeeel hard grommen en dan de tandjes op elkaar zodat ik goed de voorkant van de tanden kan doen. Vindt ze geweldig.

Nikki is nu (nog) een ander verhaal. Is gewoon altijd vechten. Het gaat iets beter als we haar op de commode zetten en tegelijkertijd ook zelf onze tanden poetsen -> goed voorbeeld doet goed volgen :wink: Maar 9 van de 10 keer eindigt het in “houdgreep” met boze dreumes. Hopelijk groeit ook zij hier overheen en gaat het binnenkort wat beter. Wat wel helpt is als ik haar complimentjes blijf geven tijdens het poetsen, dan wordt ze wel ietsjes rustiger.

Die leeuw tip ga ik onthouden! Hier doen we altijd chees of kaas, wie het langste kan en vindt ze ook helemaal leuk, maar die dieren zijn leuk voor de afwisseling!!

Wij hebbben een electrische met een beest gekocht en sinds die tijd geen gezeur meer en zegt zelf mama tandje poetsen misschien een idee om te proberen :wink:

hier ook altijd met de electrische borstel

ik geef amy gewoon de borstel mag ze zelf doen en daarna ga ik er nog even langs ze kauwt er een beetjeop maar omdat hij vanzelf draait word er toch wat gepoetst hihi

Oh hier is het meestal juist ‘ruzie’ als ik ze zeg dat ze nu toch echt klaar zijn met tandenpoetsen en de borstel in moeten leveren :lol: vanaf het begin vonden de jongens het hier gewoon hartstikke leuk om tanden te poetsen en staan ze enthousiast te wachten als ze hun pyjama aan hebben. Nu mogen ze zelf hun borstel in de beker met water zetten en een beetje uitspoelen, en nu is het weer goed :smiley:

Ik zing er een liedje bij en tijdens het liedje poets ik. Ze mogen ook altijd zelf even ‘poetsen’.

Ik heb dus niet echt tips maar wel een dikke knuffel, want het lijkt me echt niet fijn om daar elke dag strijd mee te hebben :?

Ik zou denk ik tijdelijk even geen tanden poetsen, en dan na een week of twee weer proberen en dan vooral zelf de controle geven. En het poetsen door jou opbouwen, probeer er iets feestelijks van te maken. Maar goed, dat zal ook vast niet voor elk kind werken :hug:

@hendrika wrote:

wij poetsen vanaf het eerste tandje al electrische en gaat super als hij de tandenborstel al ziet liggen pakt hij hem zelf en loopt dan in plaats van te spelen zn tanden te poetsen :thumbup:

Hier ook, een gewone tandenborstel ( omdat de electrische weer es leeg is :roll: ) is een hellll.

Ik vertel als ik het bij haar doe ook alles wat ik “zie”… “ooh ik zie daar nog een broodje kaas, en ik zie je koekje nog… dat haal ik weg” :mrgreen:

Pfff… hier is het ook even gedaan met tandjes poetsen.

Hij heeft het eigenlijk altijd goed gevonden, zat wat op de bortsel te knauwen en ik “poetste” dan wat heen en weer en zong een liedje.

Maar sinds een paar weken is het over met de pret.

Hij begint al nee te schudden als ie de tandenborstel ziet :snooty:

Vervolgens duwt hij mijn hand weg :hand: (liever nog; hij slaat de borstel uit mijn hand :shock: ) en houdt hij zijn lippen stijf op elkaar…

Hoop maar dat het tijdelijk is…

Ik wil eigenlijk geen ruzie met hem gaan maken, straks ziet hij het tandenpoetsen echt als iets heel negatiefs, maar ja… het is natuurlijk wel belangrijk!

Nog maar net 1 jaar en al zo ontzettend duidelijk weten en laten weten wat meneertje wel en niet wil… pfff… dat heeft hij van zijn vader hoor :wink: :wink:

Groetjes, Marieke

Hier werkt dit het beste:

Dr borstel is een race auto en dr mond een racebaan :mrgreen:

Hihi, ja, is grappig!

Maar zou een pas 1-jarige dat al begrijpen?

Hij doet gewoon zijn mond niet open… dus dan valt er weinig te racen.

Alleen buiten het circuit :lol: