Tandenpoetsen

In het begin ging tandenpoetsen wel redelijk goed

Maar nu begint ze te schreeuwen krijzen en met dr handjes de slaan om haar tanden niet te laten poetsen,

Een heel ander kind krijg ik dan te zien,

Ze wilt het niet, Terwijl ze toch 4 tandjes heeft en ze allemaal al groot zijn,

Ik heb het geprobeert met erbij te zingen, leuk doen en haaar zelf te laten poetsen, Maar als ik haar zelf laat poetsen dan zit het in dr haren en zelfs in dr oren…

Met zingen erbij gaat het soms wel redelijk voor een paar seconden,

Maar toch krijg ik ze niet goed gepoetst,

Ik heb gehoord dat poetsen juist in de jonge jaren het belangrijkste is ookal verliezen ze de melktandjes,

Hoe krijg ik dit nou weer goed?

Is dit gewoon weer een fase,

Want ze weet dat ze elke avond na haar thee en koekje haar tandjes moet poetsen.

Iig alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Jeanette :-*

ik poets helemaalniet, ze heeft sinds kort maar twee tandjes ondrin, maar ik mag nog niet eens naar haar mondje wijzen, zelf een borsteltje gevenis ook geen optie, die steekt ze bijna helemaal in de mond…

dus aan mijn raad heb je ook niks… maar ik lees wel ff mee met de andere tips!

Zelf m’n eigen tanden poetsen waar hij bij is (of net alsof), desnoods ook met peutertandpasta… grapjes maken (ook leuk met papa erbij)… Kevin ook doen? Doe maar bij mama… doet mama zo bij jou… Wil je met de tandenborstel spelen? Ook goed… Zelf doen? Sowee, dat kun je goed… (ook al zit het in z’n haar).

Ik hoef ook niet naar z’n mond te wijzen om naar nieuwe tandjes te zoeken (geloof dat we compleet zijn sinds eergisteren), maar de tandenborstel is machtig interessant, hij speelt er ook gewoon graag mee.

En voor de zekerheid toen we 2 poetsmomenten (eentje in bad om 11.30 en eentje voor het slapengaan om 19.30) omdat het wel een beetje behelpen blijft natuurlijk :wink:

Nou, wij gaan hier naar een zgn “kindertandarts” iemand die dus speciaal gericht op kinderen werkt en ook zo probeert te voorkomen dat er tandartsangst ontstaat.

Zijn devies… poetsen kunnen ze tot circa 10 jaar NIET afdoende zelf, je zal ze dus lange tijd moeten helpen en dan is het belangrijker dat hun grote mensen gebit goed gepoetst word dan de melktanden.

Dus hier laten we zelf poetsen, ook al zit het in de haren, of doen ze alleen de tandenborstel 1 x op de tong om al “klaaar” te roepen.

Om suiker te neutraliseren gaven we ze vaak wat water na het snoepen en we bleven het wel proberen “mag mama even helpen?” en dan hadden we toch gauw 1x in de week de mazzel dat dit mocht.

Maar bovenal was het belangrijk dat zij de regie in handen hadden, niks werd er opgedrongen.

Ze zijn nu 4 en 3 en slaan geen dag over, zeggen zelf beide “we moeten onze tanden nog poetsen” ze mogen dan beneden op het aanrecht zitten, zij poetsen en wij houden ze een handspiegel voor, elke een eigen, we helpen ze dan met richten door te zeggen, die tand nog, en die ook.

Als ze klaar zijn dan vragen we, mogen papa en mama nog even napoetsen, we zagen een paar tandjes die je hebt gemist.

Dat mag eigelijk altijd, maar zij hebben en houden de regie.

Ik zou me dus niet te druk maken, tandenpoetsen is iets wat ze spelenderwijs moeten leren, door het af te dwingen en er erg nadruk op te leggen maak je het al gauw tot iets ontzettend naars waar ze kost wat kost tegenin willen gaan.

tandenpoetsen kan net als eten een machtsspelletje worden…

Ja…in het begin voordoen. Dat is dan interessant.

Ik geef ook vaak wat in Bram z’n handen…is ie afgeleid.

Bedankt voor jullie reacties,

Ga eens kijken hoe ze erop reageert,

Want ze wou echt niet meer,

Ze moest gewoon gaan liggen en toen kon ik haar tandjes beter poetsen,

Maar dan ook weer voor een paar seconde,

Want dan begint ze alweer te huilen, En ik kan er helemaal niet tegen dat ze huilt,En volgens mij weet zij dat ,

Ik ga ook eens voor haar neus tandenpoetsen,Pappa doet dat heel vaak

Dan kijkt ze heel interesant wat hij aan het doen is,

Maar zelf wilt ze niet,Misschien als ik het ddoe, en dan wat iemand al zei , met baby tandpasta…

Ik snap ook wel dat het niet 1 2 3 gaat lukken,

Maar snap gewoon niet dat ze het eerst wel toe liet,

Er komt ook geen tandje aan ofzo…

Bedankt voor jullie adviezen.

Groetjes Jeanette

ik mag dan misschien wat te rigoreus zijn, maar tandenpoetsen is hier geen kwestie van willen, maar moeten. Dus leuk of niet leuk, je kunt meewerken en anders ga je in de houdgreep en ben ik ook zo klaar. Bij daan gebruik ik nu een electirsche tandenborstel, waardoor ik natuurlijk ook stukken sneller klaar ben(twee minuten haal je echt niet bij zo’n ventje, als ik alle tandoppervlakken maar gehad heb). Mijn beide kinderen hebben erfelijk gezien grote kans op een slecht gebit, en ik wil dat kost wat kost vorokomen, dus elke dag, na het douchen hop tandenpoetsen.

Meestal vindt Daan het prima, soms ook niet… maar dan heeft ie pech…