Tandenpoetsdrama

Iedere avond is het hier raak als wij Wessel zijn tandjes moeten poetsen.

Krijsen, schreeuwen, schoppen, slaan en de tandenborstel uit de mond trekken.

We hebben van alles geprobeerd maar hij blijft het vreselijk vinden.

Ondertussen zie ik al kleine verkleurinkjes op zijn tandjes bij het tandvlees dus ik wil het poetsen gewoon goed doen.

Wie heeft de tip???

Blijven doorzetten hoe erg het ook is. En mag hij ook zelf poetsen van jullie? Beide zoontjes mogen na het poetsen door mama of papa zelf even hun tanden poetsen.

En ik heb de oudste een tijdje voor de spiegel gepoetst toen hij wat moeilijk begon te doen, zodat hij kon zien wat ik deed. Daarbij vertelde ik precies wat ik deed en ging doen (zo nu ga ik dat kiesje even poetsen en nu de voorkant van je tandjes etc.). Bij hem was het gewoon angst. Staken we weer die rotborstel in zijn mond en hij had geen idee wat er ging gebeuren en hoe het er uit zag.

En niet wachten tot ze doodop zijn. Als ze moe zijn is alles erger.

Sterkte ermee.

Hier laat ik mijn dochtertje ook eerst zelf poetsen ( tandpasta opeten :mrgreen: ). Daarna mag ik poetsen :slight_smile:

ik zing altijd om haar af te leiden:

tandjes onderin

tandjes andere kant

tandjes boven in

heb je nog meer tandjes

tandjes nog aan de voorkant

enz enz enz

hier wilde ze ook nooit, maar afleiden helpt redelijk en nu is ze wel gewend

het is wel nog heel kort hoor, paar keer heen en weer per kant, maar daar begint het toch mee.

sterkte!

Beide kinderen vind het niet leuk. Wat we ook proberen. Dus komt het neer op: eentje houdt het kind vast en de andere poetst. Niet leuk, ook niet voor ons, maar de enige manier om de tandjes goed te kunnen poetsen. Sinds een half jaar gaat het poetsen bij Kian goed. Eerst poetst hij zelf en dan mogen wij napoetsen. Dus het komt goed.

Hier hebben we met de oudste eigenlijk nooit drama gehad op wat fases na maar dan mocht er helemaal niks :lol: Maar bij de jongste is het idd vanaf de eerste tand een drama en ik moet hem ook echt in de houdgreep houden :? We hebben hem zelf een tandenborsteltje erbij gegeven waar hij lekker op mag kauwen en terwijl hij zijn mondje steeds open doet poets ik tussendoor zijn tandjes en kiezen, of hij mag met die tandenborstel in mijn mond poetsen als ik maar bij hem mag poetsen :wink: Ik zing steeds een liedje voor hem :

1,2,3,4 poetsen maar, poetsen maar

1,2,3,4 poetsen met plezier

op en neer en heen en weer

en daar gaan we nog een keer

1,2,3,4 poetsen met plezier :lol:

En ook zijn grote broer bij hem op de kamer zijn tandjes poetsen, zodat hij ziet dat zijn grote broer het allemaal niet erg vindt als papa of mama het doet :wink:

Maar dan nog met dit alles gaat het maar soms zonder drama :frowning: en eindigt het helaas toch vaak in de houdgreep. De tandarts heeft ook al gezegd dat hoe naar het ook is, er moet gewoon gepoetst worden, veel dingen moet je niet dwingen bij kleine kinderen maar tandjes poetsen is helaas nou net 1 van die dingen die echt wel moeten… Het gaat op een gegeven moment vanzelf beter volgens de tandarts :lol:

Maar ik hoop voor je dat je hier een goede tip krijgt die bij jullie wel goed werkt :thumbup:

Hier ook een tijdje gehad dat het geen succes was.

Toen zodra hij iets deed wat ik wil dat hij doet, overdreven enthousiast gaan prijzen. Sja in mijn ogen overdreven, maar voor het mannetje zo oprecht mogelijk. Mama’s gezicht echt op standje superblij zetten en apetrots zijn omdat hij 2 seconden keurig stond zoals ik wil dat hij staat (op de stoel en met 2 handjes wasbak vasthouden).

Ook al ging de rest dan niet denderend, zodra hij íets deed wat goed was echt een dolenthousiaste mama (nb: check jezelf in de spiegel of het er spontaan en warm en gaaf uitziet).

Denk dat in principe ieder kindje zich dan wel even apetrots voelt dat hij mama zó blij gemaakt heeft. Stukje bij beetje ging het steeds beter (is wel oefenen om de miniemste positieve dingen de hemel in te prijzen en niet te reageren op negatieve dingen).

En zelf heel grappig doen, alsof het een lachwekkend iets is dat je samen voor de spiegel gaat doen. Mond helemaal open, gekke geluiden erbij.

:eh:

Denk wel eens dat mama’s de grootste actrices allertijden zijn :shifty:. Maar goed, hier werkte het uiteindelijk wel.

Hier was het ook een drama, toen een elektrische tandenborstel gekocht met een muziekje die gaat spelen na 1 minuut.

Oen hij het ineens interessant.

ik moet zeggen hier gaat dat best nog wel goed, wij krijgen even de tijd en daarna wilt ie t zelf doen, zelfs dat gaat prima.

Wat ook kan helpen is om samen te poetsen, geef hem een tandeborstel en laat hem jouw tanden poetsen, wie weet helpt dat.

suc6

ik zing ook altijd een liedje

(die van assepoester, maar dan tandjes poetsen ipv assepoesje)

tandjes poetsen, tandjes poetsen, altijd maar weer tandjes poetsen,

Poets de tandjes, poets de kiesjes, poets ze onder, poets ze boven.

Ze vind het erg leuk, zing dit liedje ook met “mondje poetsen”

Verder laat ik haar ook zelf spelen met de borstel en hier gaat het ook met fasen hoor, soms heeft ze er ook ff genoeg van en wil ze gewoon niet. Dan moet ze maar ff verdrietig zijn, ik vind het toch belangrijk dat de tandjes ff schoon worden.

Heb je misschien je tandarts al om advies gevraagd?

bij ons was het ook een drama nu hebben ze een elektrische tandenborstel van prinses en nog zo,n figuur was 20 euro toen bij blokker

Hier ook een drama geweest. Totdat ik aan Lana uitlegde dat tandjespoesten moest omdat ze anders pijn aan haar tandjes kreeg door het eten van snoepjes en drinken enzo.

Ik heb er toen een spelletje van gemaakt.

Brood weg poetsen en drinken moet nog weg. Eigenlijk alles benoemen wat ze had gegeten en gedronken die dag.

En dan als laatste bleef het toetje over. En dat is toch zo’n eigenwijs toetje! Die moet je echt heel hard wegboenen en ik word altijd boos op dat toetje want hij MOET van Lana d’r tandjes af. Ga weg toetje! Ga weg, ga van Lana haar tanden af!

Ze moet dan altijd zo lachen! En nu zegt ze altijd, mama, toetje moet ook nog weg :inlove:

Op het eind zeg ik… hehe eindelijk dat stomme toetje weg. Stout toetje hoor!