Mijn zoontje klaagde laatst over pijn in zijn mond. Toen bleek er achter zijn ondertand een soort blaas te zitten. Een dag later leek het alsof er een wit puntje uitstak.
Het ziet eruit alsof er een tand doorkomt. Is dat ‘normaal’, dat dit met een blaasje begint en áchter de melktand? Vooralsnog lijkt de melktand nog niet erg los.
Hoe werkt dat eigenlijk, wisselen van tanden? Voor mij weer een heel nieuw gebiedje.
Meestal gaat eerst de melktand loszitten en wordt die er uiteindelijk uitgedrukt door de blijvende tand. Maar… er zijn altijd uitzonderingen op deze regel. Zoals mijn dochter. Die krijgt haar blijvende gebit prachtig achter haar melktanden. Die gaan dan eens loszitten. Dat duurt een paar maanden en ondertussen loopt madam met een dubbele rij tanden. Ze heeft totaal geen behoefte om aan die loszittende melktand te zitten, dus dat duurt een hele tijd. Het komt goed. De melktand valt er op een gegeven moment uit en dan schuift de nieuwe tand naar voren.
Oh wat grappig zeg. En bijzonder.
Ik dacht heel basaal dat de melktand eruit zou vallen en de nieuwe tand ging groeien.
Vanavond inderdaad echt gezien dat het een nieuwe tand is. Het ziet er inderdaad een beetje uit zoals jij op de foto hebt geshowd.
Bedankt voor je reactie!
Dat dacht ik ook altijd, tot onze jongste dame ging wisselen. We hebben het vorig jaar bij de tandarts nagevraagd. Het gebeurd vaker en het komt vanzelf goed. Daar vertrouwen we dan maar op. Het is alleen heel lastig met tanden poetsen. 't Duurt maanden voordat de melktand eruit gaat en je kan dan bijna niet bij de nieuwe tand om te poetsen.
Ook Kes had al een hele nieuwe tand achter zijn melktand zitten. Toen de melktand er uiteindelijk uitging had hij ook niet meteen een gapend gat (helaas gaat dat gapende gat vandaag of morgen wel bij zijn boventand komen, die hangt op half 7 maar daar zit nog geen nieuwe achter).
Bij lasse waren zijn nieuwe ondertanden ook al door tegen de tijd dat de oude er uit vielen.
Nina wisselt niet vanzelf. Haar grotemensentanden komen achter haar melktanden, zonder dat die melktandjes los gaan zitten. De tandarts trekt nu de melktandjes eruit als de grotemensentanden op ‘vol formaat’ zijn. Dat heeft ie een half jaar geleden met de onderste tanden gedaan en zal binnenkort met de bovenste rij gebeuren. Meestal raken de melktandjes inderdaad op een gegeven moment wel los, maar bij ons Nien dus niet. Heeft te maken met een combinatie van kleine melktandjes, redelijk grote mensentanden en lange wortels.
Hier ook een meiske met grotemensentanden die doorkwamen achter haar melktanden. Kort daarna moesten we naar de tandarts voor controle en zij zei dat het helemaal goed ging komen. Zij kiest er niet voor om de tandjes te trekken, om kinderen zo jong niet meteen een tandartsentrauma te bezorgen.
Inmiddels is 1 melktand er vanzelf uitgegaan (ongeveer 2 maanden nadat de grotemensentanden waren doorgekomen), maar nummer 2 zit nog muurvast.
Hier is het echt een familiekwaaltje, ze is de 4e generatie bij wie de grotemensentanden achter de melktanden doorkomen.
Afgelopen maandag ook voor controle naar de tandarts geweest.
Hij gaf aan dat we nu elke dag moeten wiebelen met de melktand (er zit wel beweging in bij hem).
Hij gaf mij het gevoel dat die melktand er nu wel snel uit moet en dat “dubbele” tanden niet de bedoeling is
Dus wiebelen we hier wat op los en gaat de tand steeds iets losser zitten. We wachten het af.
Hier ook een dubbele rij tanden gehad (onderste twee). Tandarts vertelde ons juist dat het helemaal niet erg was, kwam vanzelf wel goed.
En dat was ook zo. De nieuwe tanden drukten de oude tanden eruit en stonden eerst wat te ver naar achteren. De tanden zijn uiteindelijk vanzelf wat naar voren gegroeid en op hun plek gaan staan.
Nou, tand is eruit!
Hij heeft nu een gat, en daarachter zijn nieuwe tand. Ben benieuwd of dit inderdaad naar voren gaat groeien, zoals jullie uit ervaring schreven.
Kan zijn tand echter nergens vinden. Waarschijnlijk heeft hij hem doorgeslikt vannacht??! :think:
Ik zie bij lasse ook dat ze steeds meer naar voren en op hun plek gaan staan.