tanden wisselen

Ik weet dat er een aantal topics zijn geweest over tanden wisselen. vroeg of laat en dergelijke, maar nu viel me net met tandenpoetsen iets heel bijzonders op (2x)…



Onze zoon van bijna 7 heeft een half jaar geleden zijn 4 grote mensenkiezen gekregen. Ik meende net ook al een puntje te zien van de vierde kies (dus van de 2 set grote mensenkiezen), maar las ergens dat die pas met 11 jaar ongeveer komen.

Tot op heden nog geen losse tanden, maar net zag ik dus een ondersnijtand doorkomen achter zijn melktandjes. Nu vind ik zijn melktandjes op een goede plek staan en ben bang dat zijn nieuwe tand (te ver) naar achter gaat groeien.



Heeft iemand hier ervaring mee? En als die snijtand dus niet op dezelfde plek als zijn melktandjes komt, hoe kunnen de melktandjes er dan nog uit. Ik dacht dat die eruit ‘geduwd’ werden door de nieuwkomers?

Goh, niemand?



Nou, ik heb ondertussen de tandarts gebeld, omdat het toch al tijd was voor de controle. De assistente zei dat het wel eens voorkomt en dat we het in de gaten moeten houden. Onze zoon moet op gezette tijden (bijvoorbeeld tijdens tv kijken) proberen zijn tandje aan het wiebelen te krijgen. 26 mei is de controle afspraak en bekijkt de tandarts de situatie. Als dan nog niks los zit wordt er 2a3 maanden later weer een afspraak ingepland en mocht er nog steeds geen verandering zijn dan wordt het een ingreep (lees melktandje(s) trekken).



Duimen jullie mee dat dat niet nodig is? :pray:

Ja dan duim ik mee… Hopelijk krijgt ie hem zelf losgewiebeld… want tanden trekken op zo’n jonge leeftijd lijkt me ook geen pretje!!!

Succes!!!

Zo snel kan het gaan dus…sinds vandaag zit er enige beweging in de eerste melktand. Gelukkig dus geen enge scenario’s van tandentrekken enzo.

Flink doorwiebelen dus :slight_smile:

Wel fijn iig… scheelt een hoop tandartsdrama

Jaaaa, vandaag is de tand eruit gegaan! Op naar de volgende…

Whoee wat een opluchting

Fijn…nu snel nog meer :dance:

Eerste grote mensen kiezen komen achter de melkkiezen te staan. Mijn zoon van 6,5 heeft ze al lang. Onder zijn de voortanden al gewisseld, bovenste voortanden zijn er ook al weer een tijdje uit, zie nog geen puntje van een grote mensen tand. Onderaan is nu weer een tand los.

Eerste grote mensen bij 11 jaar lijkt mij erg laat en ik denk niet dat dat klopt.

Ik had het ook over de 2e set grote mensen kiezen. De eerste set van 4 heeft hij nu ook al een tijdje, dus als de 2e set nu doorkomt dan is hij dus heel vroeg…

Ondertussen heeft hij de 2 ondertanden gewisseld en de grote tanden die er al achter stonden zijn nu netjes naar voren geschoven. Boven zit nog alles vast.

Bij Nina kwamen half juli de puntjes van de nieuwe ondertanden door het tandvlees. Inmiddels heeft ze al een paar maanden twee volledige grote mensen tanden achter haar voortanden. T ziet er niet uit 8). Ben benieuwd wat de tandarts ervan zegt, we moeten over twee weken op controle.

:slight_smile:

Ter geruststelling…Bij zoon zijn die tanden na het uitvallen van de melktanden gewoon netjes naar voren geschoven!



Inmiddels zijn er bij zoon trouwens tijdens de kerstvakantie in 2 weken tijd 4 tanden uitgevallen. Hij kreeg op school al de bijnaam dracula.



Hier de meest recente foto, met de opmerking erbij dat de melktand rechtsonder intussen ook mist.

@Suuus wrote:

:slight_smile:




Nina merkte op toen ze deze foto zag: Dat ben ik eccccccch niet! Deze heeft een SNOR :shock: :o !



8) :lol:

Uitleg over de voortanden heb je nu wel genoeg gehad (anne heeft er ook al 2 uit en 1 komt er al terug) :wink:



Maar over de kiezen. Ze krijgen een paar grote mensen kiezen als ze gaan wisselen (hangt dus af van de leeftijd (anne heeft ze alle 4 al staan), dan krijgen ze rond hun 11e jaar nog een set nieuwe kiezen (achter deze dus) en dan komen ooit nog een keer de verstaande kiezen (of ook wel verstandkiezen genoemd).



Zo kan je het gebit een beetje in de gaten houden :wink:

@Suuus wrote:

Bij Nina kwamen half juli de puntjes van de nieuwe ondertanden door het tandvlees. Inmiddels heeft ze al een paar maanden twee volledige grote mensen tanden achter haar voortanden. T ziet er niet uit 8). Ben benieuwd wat de tandarts ervan zegt, we moeten over twee weken op controle.




Dat heeft A.nyk ook. Al haar grote mensen tanden komen achter haar melkgebit. Heel lastig, omdat de melktanden er zo niet uitgeduwd worden. Maar de eerste twee zijn er nu toch uit en ze heeft al weer een wiebelende tand. Wel heel apart dat er dan geen ‘fietsenrek’ is, maar dat er gelijk al tanden zijn. Ik ben wel bang dat het allemaal wat scheeft komt te staan zo, nog een met een beugel straks :?

Dat hoeft echt niet zo te zijn hoor Bianca68. Zelf dacht ik dat ook en zoals je op de foto kan zien, staan de onderste 2 grote mensen tanden nu netjes naast elkaar vooraan. Terwijl ook bij Lars eerst de tanden achter de melktanden stonden.

Ik hoop ook echt dat ze geen beugel hoeft. De oudste zit al ruim een jaar aan zo’n ding. Wat een drama, helemaal met een jong kind. Y.oni was pas 8 toen ze de beugel kreeg. Maar zij had allerlei problemen met haar melkgebit en ook heel vroeg wisselen. Dat in combinatie met een klein bekkie… Het was kiezen tussen trekken en een beugel.

Anyk heeft een nog kleiner mondje, ik hoop dat het bij haar allemaal wat netter komt te staan. De grote tanden staan nu nog naar achteren. Wel apart hoor, dat ze achter de melktanden komen.

mijn dochter heeft haar voortandjes op die manier gewisseld.



eerst kwamen de nieuwe tanden door die stonden wat verder naar achter want die melktandjes stonden nog in de weg.

de dag erna gingen de melktandjes los zitten en vielen 2 dagen later uit.

de nieuwe tandjes hebben netjes hun plaats ingenomen nu.



ze staan iets naar achter maar dat is omdat ze wat weinig plaats hebben tussen de andere melktandjes.



De tandarts zei dat dat vanzelf goed gaat staan als haar kaken groter worden en haar andere tandjes ook gaan wisselen.