tandarts geweest: 2 gaatjes...

Ik had ergens al gelezen dat 50% van de 6-jarigen gaatjes hebben en helaas is mijn bijna 6-jarige daar ook 1 van. Twee gaatjes bij de tandarts. Ze worden overigens niet gevuld, want ze doen niet zeer en het kan alleen maar zeer gaan doen en hij kan dan een trauma krijgen.



Dus met mijn goede voornemens heb ik gelijk voorgenomen om maximaal 1 glas limonade per dag aan ze te geven en had ik, omdat ik weet dat ie het lust) ijsthee gekocht. Volgens mijn zus zit dat ook weer boordevol suiker! Hij lust echter geen melkprodukten, wel thee, maar alleen flink afgekoeld en dat is qua timing niet altijd handig.



Ook krijgen mijn kinderen elke dag 1 snoepje, zou dat al teveel zijn?



Wat geven jullie je kinderen te drinken?

Krijgen jullie kinderen elke dag een snoepje?

Hebben jullie ook peuters met gaatjes?



Mijn tweede zoon heeft trouwens toch letsel overgehouden aan zijn ongeluk met de fiets 3 weken terug, 1 tand is afgestorven en begint te verkleuren…

Ijsthee staat qua zuuraanval gelijk aan appelsap :shock: . Dus dat zou ik zeker niet doen inderdaad.

Hier zoveel mogelijk thee en water en af en toe een sapje of wat roosvicee. Als ik haast heb dan gooi ik gewoon een lading koud water bij de thee. Tja en ik probeer ook 2 keer per dag goed te poetsen maar dat valt nog niet mee bij een 2 jarige :roll: :roll: .



Nu maar hopen dat ie geen last krijgt van de gaatjes. Ik denk trouwens dat je het toch neitaltijd helemaal kan voorkomen hoor. Het ene gebit is er gevoeliger voor dan het andere denk ik.

Tja volgens mij hangt het inderdaad ook veel van de sterkte van het gebitje af. 1 snoepje per dag lijkt me toch echt niet te veel. En te drinken, inderdaad veel water, leren ze vanzelf wel lekker vinden hoor…



Balen zeg dat de jongste toch nog een afgestorven tand heeft. Terwijl ze toch dachten dat er niets aan de hand was.

Yoni had volgens de tandarts altijd een prachtig gebit. Je kon zien dat we goed poetsten. Ze eet en drinkt gewone dingen, ik ga haar echt niet alleen water en thee geven. Gewoon zoetigheid op brood als ze dat wil. Gelukkig eet ze ook even vaak hartig. Ze krijgt vruchtensap, ranja, melkproducten net zoals wij. Niet te veel snoep, minimaal 2 fruit per dag. We tellen de momenten niet, maar komen wel aardig op die 7 eet- en drinkmomenten per dag uit. 2 x per dag poetsen vanaf ze 1 is, no problem.



Tot ze 4 was, toen kwamen de eerste gaatjes en begon de ellende. Tot 2 x toe een ontsteking van de wortel, in totaal al 5 gaatjes en 2 kiezen die gewoon afbrokkelen. Waar het aan ligt? De tandarts kan het me niet vertellen. Ze heeft nooit uit een flesje gedronken. Wel een anti-lek, maar ook niet de hele dag door (ze dronk gewoon bijna niet). Dat kan de oorzaak bijna niet zijn. Hij denkt een combinatie van een zwak melkgebit en anti-biotica op jonge leeftijd. Haar blijvend gebit ziet er goed uit, hopen dat die wel goed is.

Bij Anyk hopen we op beter :pray: Voor haar eerste verjaardag al 2 anti-biotica gehad. Ze drinkt nog veel uit een flesje en vaak nog 's avonds na het tandenpoetsen een flesje melk :oops: Ik weet dat dat slecht voor de tanden is, dus dat zijn we aan het afbouwen. Nog even en dan gaan we over op water.



Mijn vriend had ook een slecht melkgebit. Weinig snoepen en goed poetsen. Altijd gezeur van de tandarts. Tot zijn broertje kwam. Veel snoepen en drama met poetsen. Wel een prachtig gebit :roll:

Hai,

Bart heeft er al 5 op zijn 5 jarige leeftijd. Gelukkig is dit zijn melkgebit en ik hoop echt dat zijn volwassen tanden beter van kwaliteit zijn!



Hier worden ze overigens wel gevuld, de tandarts doet het erg lief en met veel geduld.



2 Weken gelden had Bart opeens een hele dikke kaak en hij had, na nader onderzoek een kaakontsteking onder een kies. En jawel, kies eruit :frowning: , maar nu gelukkig geen problemen meer.



En wat krijgt die kleine stoere man te drinken??? Hij drinkt uit zichzelf het liefst water of melk. Hij krijgt diksap mee naar school…



Wat hij bij zijn papa eet en drinkt, als hij daar is weet ik niet, maar dat zal niet veel anders zijn dan bij mij. (hoop ik)



Een snoepje moet kunnen, ook zoet beleg, maar niet teveel…

Mijn oudste heeft helaas het gebit van haar vader geerfd. Staat allemaal keurig netjes, maar ze heeft in alle kiezen enorme groeven. Is al regelmatig geboord en alles heeft nu een extra beschermlaagje gekregen en nu heeft ze weer een melkkies die gewoon zonder ergens op de kauwen doormidden breekt. Eronder zit wel al een nieuwe kies, en zo heeft nu tot woensdag de tijd om hem er zelf uit te frutten anders wordt ie verwijderd. Sneu want ze is heel bang.

Blij dat ik niet de enige ben met zorgen over het melkgebit.

Milou heeft een zwakke plek op twee van haar kiezen, maar daar doet de tandarts niets aan voorlopig.



Verder snoept ze bijna nooit, drinkt melk, water, soms diksap of chocomel.



Je weet toch niet waar het aan ligt, kan wel overal aan liggen.

Ik zit op mijn werk dus ik heb niet alles gelezen, maar AB staat idd bekend dat het een hele slechte invloed heeft op het gebit van je kind!

is diksap nou zoveel beter dan gewone limonade?

het is toch eigenlijk ook vruchtenconcentratie die je gaat aanlengen?

Jawel, maar zonder suikers die toegevoegd zijn…



Dus het “ingedikte” of geconcentreerde sap, wat je aanlengt.



Ik heb er gewoon een beter gevoel bij dan de meeste ranjas die er te koop zijn… Die staan hier ook hoor en daar wordt ook echt wel eens naar gevraagd, maar het meeste wat er gedronken wordt is dus water, melk en diksap…

Jemig, ik schrik hier van! Stan hangt van antibiotica aan elkaar! Hij heeft voor zijn eerste jaar al zeker 10 kuren gehad en hij krijgt nu gedurende drie maanden een onderhoudsdosis met twee keer per dag!



Hopelijk heeft hij het gebit van mijn man, die heeft nooit gaatjes.

ik heb nu Fristi zonder suiker (hij lust namelijk wel opeens Dora-drinken dus misschien dit nu ook), is dat ook verantwoord



hier trouwens ook een vader die nooit gaatjes heeft (en helaas een moeder die tot haar 14e elke keer wel 2 had), ik vrees dat Jens het dus van mij heeft…

Ik ben benieuwd hoe het met Thomas zijn tanden gaat.

We zijn net door een diep dal wat betreft tandenpoetsen gegaan; hij wou gewoon NIET dat die tandenborstel in zijn mond ging, hield zn lippen & tanden/kiezen op elkaar en hij is gewoon errug sterk, dat hou ik nauwlijks als hij niet wil. En in die periode wou hij het geeneens “zelluf” doen.



Nu wil hij opeens meestal wel meewerken, doet netjes zn mond open en wil zelfs ff naar boven kijken zodat ik de bovenkant goed kan poetsen.



Maar ben wel bang dat de tijd waarin heel slecht gepoetst is zijn tanden niet heeft goed gedaan. :frowning:

Wij kregen laatst van onze tandarts een fokldertje over tanderosie bij kinderen, ze adviseren dan ook een frisdrank te egevn zonder fruitsuren, dat is bv Joy !

Mijn zoontje (nu 2 jaar) heeft nog nooit snoep gehad en dat krijgt hij ook pas als hij naar school gaat.

Koekjes krijgt hij alleen als het tijdens visite wordt aangeboden.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om ervoor te zorgen dat de tandjes voldoende rust krijgen tussen de maaltijden door.

Hier wordt alleen iets gedronken tijdens de maaltijden, als hij tussendoor dorst heeft krijgt hij gewoon water. En na het ontbijt echt consequent de tandjes poetsen.

Je zou ook 's ochtends een potje thee kunnen zetten en dat laten afkoelen, heb je voor de hele dag koude thee op voorraad.



Hier is tandenpoetsen ook wel eens een periode moeilijk gegaan. Ik heb er een tijd lang allemaal spelletjes en trucjes voor bedacht, dat werkte wel. Samen tot 20 tellen en ondertussen als een gek poetsen, of hem ondertussen met de kraan laten spelen etc. Maar het blijft iedere dag weer een heel gedoe, wat nooit van harte zal gaan… :frowning:

Mijn kids krijgen bijna nooit een snoepje. Hier dronken ze …tenminste de oudste…ook een tijdje ijsthee,maar daar zijn we al snel mee gestopt. Wat ze nu allebei erg lekker vinden…naast water of thee…is Dubbel fris light. Verder zijn het allebei gelukkig enorme fruitmonsters.