talg cyste

Hoi meiden,

Ik wil even m’n verhaal kwijt en misschien zijn er nog tips of ervaringen bij meiden hier.

Misschien weten sommige het nog maar ik heb vorige maand een miskraam gehad en tijdens de echo’s is gebleken dat ik een onschuldige (voch)cyste op m’n eierstok heb.

Vandaag moest ik op nacontrole bij de gyn ivm de curretage en is er ook weer uitgebreid naar de cyste gekeken.

Nu heeft de gyn haar mening bijgesteld. De cyste zit niet OP maar AAN de eierstok. Hij hangt er een soort van aanvast kreeg ik het idee. En het is geen vocht cyste maar een talg cyste (dus pus e.d.).

De vochtcyste zou onschuldig zijn en niet erg maar met dit is het ietsje anders. De gyn zegt dat als de cyste groter dan 6 cm hij wordt verwijderd moet worden. De cyste is nu 4 a 4,5 cm. Maar sinds de eerste meting 7 weken geleden niet gegroeid. Als hij groeid kan hij knappen en loopt de troep in de buikwand. Of hij kan zwaar worden en dankrijg ik pijn in de eileider.

De kans dat hij opeens heel erg groeid is niet heel erg groot maar het kan wel. Dan zou hij eruit moeten. Maar ik wil graag weer zwanger worden. De gyn zei dat ik m’n kinderwens er absoluut niet voor hoefde uit te stellen. Dat heb ik nog 2 keer nagevraagd maar was niet nodig. Maar nu ben ik thuis en vraag ik me toch af wat er gebeurd als hij knapt. Hoe erg is dat…? En die pijn als hij te zwaar wordt? Hoe erg is die… en als je zwanger bent opereren ze liever niet.

Nu heb ik op internet gezocht op talg cyste en vond ik stukjes over dermoid cystes. Ik denk dat daar hetzelfde mee wordt bedoeld. Ik las iets van iemand die de cyste inclusief eileider heeft laten weghalen omdat het kwaadaardig zou kunnen worden… nou daar schrik ik wel van. Maar daar heeft de gyn niets over gezegd. Misschien is het wel echt iets heel anders. Maar nu dus twijfels enzo.

Maar de gyn vond dat ik gewoon zwanger kon raken. Ze heeft zelfs gekeken hoe het met m’n eisprong zat en vertelde dat ze denkt dat ik nu vruchtbaar ben. Ze heeft de folikels op de eileiders (klopt dat/zeg ik dat juist?) opgemeten en die hadden de juiste grootte en de baarmoeder zag er’klaar’ uit. Ik had zelfs het idee dat ze zoiets had van: nou je bent er vandaag weer klaar voor… Vaag allemaal he.

Ik moet over een maand weer terugkomen en dan meet ze de cyste weer op. Als je eenmaal in de ZH molen ben laten ze je niet zo gauw meer los heb ik het idee.

Als iemand ervaringen/tips of iets anders te zeggen heeft hoor ik het heel graag.

En bedankt voor het lezen. :-*

Danielle

Helemaal niemand een ervaring???

Nopes sorry Danielle. Hier wel een cyste gehad maar dat was duidelijk een vochtcyste die uit de kluiten gewassen raakte. Daardoor ontstekingen en nu onvruchtbaar. Maar dat klinkt toch als heel wat anders dan een talgcyste.

Met een cyste OP je eierstok moet je toch echt wel heel voorzichtig zijn, als je ineens erge pijnklachten krijgt, niet afwachten of het weer afzakt oid maar echt gelijk naar de EH gaan van het ziekenhuis. Je eierstok kan ‘omklappen’ en daardoor enorme pijnklachten veroorzaken en een bloeding, beschadiging etc oplopen.

Hier bij overstimulatie altijd voor gewaarschuwd nl doordat dan de eierstokken erg zwaar werden door de vele follikels en het vocht.

Heel veel succes!

Rhiannon, bedankt voor je berichtje. Ik ga over 4 weken op de controle echt even alles heel goed vragen. Ik vind het een naar idee.

Is ook zo hoor, vind het zelf ook altijd irritant als er weer eens een cyste groeit. Maar ja merendeel van de vrouwen heeft cystes maar zonder echo merken ze het helemaal niet op. En stel die van jou is toch ook een vochtcyste (kan natuurlijk ook nog echo is geen 100% zekerheid lijkt me) dan kan het zelfs vanzelf (of onder invloed van je cyclus/hormonen) krimpen. :thumbup:

4 weken dus nog in spanning voor jullie, ik zal voor je duimen dat ie aan het krimpen of mss zelfs al wel weg is! :thumbup: :thumbdown: