Ik heb gisteren van hub een tajine gekregen :inlove:
Zat al een tijdje te azen op zo’n ding want ik hou wel van dat soort stoofdingen.
Maar nu zoek ik lekkere recepten en ook kruiden.
Ik heb al op google gekeken, maar vind eigen recepten ook altijd erg leuk/lekker :drool:
En wat voor soort kruiden zijn lekker? Nu is elk recept wel anders natuurlijk, maar misschien zijn er en soort basiskruiden waarmee je weer kunt varieren.
Wou morgen iets met kip maken, de tajine moest eerst 24 uur in water geweekt worden en dat heb ik netjes gedaan 8)
Veel groenten!!
Courgette
Tomaten
Aubergine
Uien
Knoflook
Paparika
En kikkererwten :thumbup:
Gedroogde abrikozen en/of blanke rozijnen.
Marokaanse kruiden
Tunesische kruiden
Libanese kruiden
Lekker met merquez worstjes en couscous
:drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:
Oh, leuk! Staat hier ook hoog op de verlanglijst.
Ik maak wel eens een Marokkaanse stoofschotel, daar gaat altijd in: kurkuma, saffraan, komijn en kaneel. Ik doe altijd: knoflook en ui fruiten, kip daarin braden, véél van bovenstaande kruiden toevoegen, dan stukken ongekookte aardappel, wortelen, courgette, linzen, paprika (en wat ik nog meer aan groenten heb) erbij, afblussen met bouillon en laten stoven. Op het eind stukken tomaat en hardgekookt ei toevoegen. Eventueel bestrooien met koriander. Ik serveer het meestal met Turks brood, en dan in een soort soepkom zodat je kan dopen in het vocht van het gerecht, maar kan ook met couscous natuurlijk.
D. dat klinkt lekker! en die kruiden heb ik allemaal in huis.
:drool:
Nou aanschaffen dan maar 8) Haha makkelijk gezegd hier hoor, riep al jaren tijdens het shoppen: gut zo’n ding wil ik ook nog een keer. Hub zal wel gedacht hebben, dat gezeur :lol:
Heb ook een oliestelletje van ‘vroeger’ en daar kan die dan mooi opstaan.
greetje: ik heb wel marokkaanse gehaktkruiden in huis, maar weet niet goed welke kruiden nog meer echt marokkaans is.
Zal vandaag eens tijd maken om goed te googelen. En maar hopen dat bepaalde kruiden gewoon hier in de buurt te koop zijn.
Idd veel groenten! Doen wij altijd dan wel. Ook in wokgerechten en braadstoomgerechten. :drool:
Ik doe er altijd 2 kleine blikjes geconsentreerde tomatenpuree bij (even bakken dan is het minder zuur ) en een blik gepelde tomaten.
Evt. wat munt er door :drool:
SUCCES!!
Greetje: dat lijkt me lekker met gehaktballetjes ofzo :drool:
Ga ik ook eens proberen!
Gisteren naar de markt geweest en alles wat ik niet uit kon spreken heb ik meegenomen
Heb nu kipfilet, ui, knoflook, champignons, courgette, paprika en prei erin gedaan met kruiden (tijm, zeezout, rasel hanout) en bouillon.
Nou ben benieuwd 8) :drool:
Kipvleugels in marokkaanse stijl
gehaktballetjes in soort rode saus.
Wij vonden beide gerechten erg lekker.
Vrijdag had ik iets met bouillon ge maakt maar dat smaakte niet zo, maar de twee gerechten hierboven zijn zeker gerechten die we vaker zouden kunnen eten. :drool:
Heb je er een recept bij?
De kipvleugels heeft hub gemaakt. Eerst knoflook en uitje gebakken in de tajine, daarna kruiden er door heen gemengd.
(Hij weet alleen niet meer welke kruiden want hij heeft van alles wat gedaan.Wel de marokkaanse kruiden)
Daarna de kip erbij en wat water en zo laten pruttelen.
De kip had hij van te voren ook ingesmeerd met wat kruiden. Eerst invetten met olijfolie en dan door een kruidenmengsel heen halen.
Marokkaanse gehaktballetjes heb ik gemaakt:
Ingredienten
Voor de gehaktballen:
500 gram runder- of lamsgehakt
1 kleine ui, geraspt
2 tl paprikapoeder
1 1/2 tl gemberpoeder
zout en (witte) peper naar smaak
2 tl komijn
1/2 tl kaneel
1/2 tl cayennepeper
1 el gehakte peterselie
Voor de saus:
3 el olijfolie
1 kleine ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
1 blik tomaten, gehakt
zout en witte peper naar smaak
1/2 tl cayennepeper
1 tl paprikapoeder
snufje saffraan (optioneel)
150 ml water
200 gram doperwten (diepvries)
1 el gehakte peterselie
Bereiding
Vermeng de ingrediënten voor de gehaktballen en draai er balletjes van met een doorsnede van 3 cm.
Verhit de olie in een braadpan of tajine en fruit daarin de ui en knoflook 2 minuten. Voeg de rest van de sausingrediënten toe (behalve de doperwten) en breng aan de kook. Laat met het deksel op de pan 15 minuten op laag vuur sudderen.
Voeg de gehaktballetjes toe aan de saus en laat nog 15 minuten sudderen. Doe de doperwten erbij en warm deze 5 minuten mee.
Ik heb alleen extra champignons en tomaat erbij gedaan. Ook had ik niet alleen doperwten in een blikje dus er ging een blikje doperwten/wortels bij.
Ik zou alleen de volgende keer de gehaktballetjes eerst wat aanbraden. Nu waren ze wel erg zacht. (Dag later als restje trouwens niet meer, toen waren ze wel hard)