Tafeltje/plekje voor kinderen?

Onze speelhoek is weer aan vernieuwing toe. Het merendeel spelen ze niet mee en gaat naar boven. Wat ze vooral veel doen is knutselen en spelletjes. We hebben nu een hoekje met 2 tafeltjes, daar staan altijd stiften, ligt alltijd wat te tekenen, prullaria enz, prima. Toch merk ik dat ze steeds meer aan de grote tafel zitten. Nu past oudste niet meer zo makkelijk aan de kleine tafeltjes. Ik overweeg nu om de kast en tafeltjes eruit te doen, keukentje te houden en als vervanging een klein kastje of een mand voor wat er beneden bllijft. Maar nu vraag ik me af of ik dan een grotere tafel voor hen neer zal zetten. Zodat er altijd iets kan blijven liggen, dat de onafgemaakte puzzels erop kunnen, gewoon een eigen rommelplekje voor hen beneden. Dan hebben ze een tafel/bureau en een keukentje, de rest in de kast of boven.

Wie heeft ervaring hiermee. Is dat nog handig als ze ouder worden, gaan ze het gebruiken of meer aan onze tafel? Heeft een apart werkhoekje voor hen toegevoegde waarde? Ik wil wel rust aan de eettafel, daar blijft in principe niets liggen.

Onze meid heeft een stoeltje en tafeltje waar haar PinyPon spulletjes op staan, daar zit ze wel eens bij te spelen. Kleuren en knutselen doet ze of in de woonkamer bij de salontafel of aan de grote tafel in de eethoek. Ze heeft daar veel meer ruimte. Als ze klaar is, ruimen we dat gewoon weer op.

Bij ons kleuren/knutselen ze aan de grote tafel aan de achterzijde (is een grote tafel). Heb bij de Xenos een mooi dienblad van nepleer (een diepe) gekocht. Daar ligt alles op/in waar ze mee bezig zijn en wordt af en toe leeggeruimd. Is makkelijk want dan kan ik het zo wegzetten als we de tafel nodig hebben en hoeven ze niet elke keer elke knutsel en stift uit de kast te halen aangezien ze daar vaak knutselen.

Ik heb een hogere tafel (oud bureau) voor zoonlief waar hij met zijn playmobil op kan spelen en waar hij bouwwerkjes op kan neerzetten zonder dat zijn zus alles sloopt. Hier werkt het prima. Hij werkt niet aan die tafel, dat doet hij eigenlijk altijd aan de grote tafel.

Ow ja, dat oude bureau heeft drie grote diepe lades, waar heel veel speelgoed in kan. Hier zit in de bovenste la de luiers en doekjes, de tweede la de auto’s en de onderste la de verkleedspullen.