Taal-spraakontwikkeling

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij maken ons zorgen over de taal-spraakontwikkeling van Justin.

Hij praat nog nagenoeg geen verstaanbare woorden. Hij kletst je de hele dag de oren van je hoofd, maar de enige woorden die hij zegt zijn: papa en mama (maar oma en de rest van de wereld zijn ook mama), hoera, klaar en dag. Dat is dus nog maar erg weinig.

Verder zou hij volgens mij ondertussen wel eens dingen na moeten gaan zeggen, maar ook dat doet hij eigenlijk niet. Bij toeval wil hij wel eens iets nazeggen wat lijkt op ‘mischa’ maar dat is dan ook alles.

Vanavond kwamen we er achter dat als we bijv. zeggen: geef papa maar een kusje…hij een kusje geeft aan degene die het zégt. Het kusje geven snapt hij dus wel, maar de persoon erbij kan hij gewoon niet uitvoeren zeg maar. (beetje lastig uitleggen dit).

Nu ben ik benieuwd: was jouw kind vroeg of laat met praten, hoe ver was hij/zij met 23/24 maanden.

Ik ben gewoon benieuwd of ik me terecht zorgen maak, of dat het wel los zal lopen.

nano sprak met 2 jaar nog maar heel weinig. Ietsje meer dan jij nu aangeeft denk ik, maar iig zo weinig dat ik vaak heb gedacht: ‘een taalwonder wordt het alleszins niet’. Drie maanden later heeft ie een sprong gemaakt met zijn taal waar je u tegen zegt. Het leek wel alsof ie de eerste twee jaar netjes alles heeft opgeslagen in zijn hoofd om het pas naar buiten te brengen op het moment dat ie het echt snapte. Vanaf dat ie 2,5 is hoor ik van iedereen dat ie zo ontzettend goed is met taal…

Ik zou me dus nog niet echt zorgen maken. Heeft het cd er wel eens iets over gezegd? Heb je het idee dat er misschien iets met zijn oren kan zijn? Want dan zou ik het wel goed in de gaten houden!

Hier ook zo’n soortgelijk verhaal als dat van Fiep: een paar maanden geleden maakte ik me nog net geen zorgen om Jasper(omdat iedereen riep dat kinderen die 2-talig opgevoed worden langzamer zijn met praten) maar men :shock: wat heeft hij een inhaalslag gemaakt de afgelopen 3-4 weken :shock: Zelfs op de creche was het de dames opgevallen. In eens zegt hij niet alleen zo veel meer woorden maar ook zinnetjes van 2 en sinds deze week ook 3 zinnen, dus echt: ‘Mama pakken auto’.

Wat ik daarmee wil zeggen is volgens mij vooral dat het kan lijken of ze ergens heel erg mee achterlopen en dan in eens sta je zo te kijken :o :shock: :o Dus geef hem nog wat tijd, misschien komt het over een maand of zo van zelf goed. En als je je toch zorgen begint te maken is een afspraak op het cb misschien wel het beste. Dikke :-* iig en ik :thumbup: dat het allemaal goed komt :mrgreen:

AS sprak ook bijna niet, tot haar vierde heeft ze zich aardig stil gehouden.

Maar alles is opgeslagen en dat kwam er ineens vanzelf uit.

Ze was wel heel vaak verkouden en had veel oorontsteking, dus ik heb altijd gedacht dat het daar aan lag.

Maar het is dus goed gekomen 8) Heeeel goed zelfs…

Kevin is 4 dagjes jonger dan jouw bink en is nog maar een paar weken bezig met steeds meer verstaanbare woordjes te uiten.

En ook nog steeds niet veel, maar wel steeds meer. En idd, ook ‘papa’ en ‘mama’ horen we dus pas goed gearticuleerd uit z’n mond komen :lol:. Oma zegt hij ook nog niet, lijkt op ‘awa’. (papa was baba).

In die paar weken gaat het ineens wel hard, net of hij ineens doorheeft dat hij na kan zeggen wat wij zeggen.

Dus ik denk dat het allemaal goed komt. Er is me verzekerd dat het zeker als hij naar de peuterspeelzaal gaat, ineens machtig snel zal gaan.

Maar ik begrijp je ongerustheid, ik had hier ook een berichtje gezet. Maar ik denk zeker dat het goedkomt -al kan het mij ook niet snel genoeg gaan-!

Hier hetzelfde verhaal als Fiep, Joël sprak met 2,5 nauwelijks een woord. Hij heeft het achteraf blijkbaar niet nodig gevonden. Joël was dan ook een rustig kind en vond alles wel best. Dus ook geen noodzaak om zich via spraak te verduidelijken vermoed ik :think: . Ik maakte me zorgen voor de PSZ, maar dat was onterecht bleek. Vanaf dat moment begon hij ineens te praten, en ook heel snel met zinnetjes. Ook bij Joël viel het op dat zijn taal op een gegeven moment voor liep op het gemiddelde taalgebruik, zowel qua woordgebruik als uitspraak. Inmiddels is hij 9 jaar, en zit al sinds begin groep 4 met lezen op AVI 9, dat is het hoogste niveau. Zolang jouw kind wel lijkt te begrijpen wat je van hem vraagt of tegen hem zegt, zou ik me nog niet teveel zorgen maken.

Kes was een zéér late prater. Met 2 jaar en 9 maanden begonnen ze zich op het cb zorgen te maken omdat hij niet verder kwam dan een enkel 2 woordzinnetje. Tot hij 3 was praatte hij zo goed als niets verstaanbaars. En ineens ging die knop om, niet voorzichtig 3 of 4 woordzinnetjes maar complete zinnen als bijvoorbeeld “mama, waar ga je naartoe?” en tellen kon hij toen tot 25. Het is dus vanzelf goedgekomen. maar hij heeft eerst echt álles opgeslagen voordat hij er wat mee ging doen.

@Tamma wrote:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij maken ons zorgen over de taal-spraakontwikkeling van Justin.

Hij praat nog nagenoeg geen verstaanbare woorden. Hij kletst je de hele dag de oren van je hoofd, maar de enige woorden die hij zegt zijn: papa en mama (maar oma en de rest van de wereld zijn ook mama), hoera, klaar en dag. Dat is dus nog maar erg weinig.

Verder zou hij volgens mij ondertussen wel eens dingen na moeten gaan zeggen, maar ook dat doet hij eigenlijk niet. Bij toeval wil hij wel eens iets nazeggen wat lijkt op ‘mischa’ maar dat is dan ook alles.

Vanavond kwamen we er achter dat als we bijv. zeggen: geef papa maar een kusje…hij een kusje geeft aan degene die het zégt. Het kusje geven snapt hij dus wel, maar de persoon erbij kan hij gewoon niet uitvoeren zeg maar. (beetje lastig uitleggen dit).

Nu ben ik benieuwd: was jouw kind vroeg of laat met praten, hoe ver was hij/zij met 23/24 maanden.

Ik ben gewoon benieuwd of ik me terecht zorgen maak, of dat het wel los zal lopen.

Ons dochtertje is precies 1 maand jonger op de dag af, en wat zegt ze mama tata= papa en daag en voor de rest haar eigen taal, hier bij het cb hadden ze gezegt als ze in hapril niet meer zegt dan moest ik een afspraak maken, ik heb dit dus niet gedaan, ik maak me geen zorgen, ze maakt iedere keer sprongetjes, lopen doet ze ook pas sinds een maand of hooguit 2 langer zeker niet.

maar ze weet goed wat je bedoeld .

het lijkt alsof ze soms iets herkenbaars zegt, maar weet het niet zeker :wink:

Ik was zelf ook laat met alles en mijn man ook, zou het daaraan liggen :think:

Ik zie dat er nog meer kindjes laat zijn, dus komt vanzelf goed , zo niet kun je altijd hulp inschaklen toch?

gr melanie

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Toch wel ‘fijn’ te lezen dat er meer zijn en dat het allemaal wel goed komt.

Vandaag had hij het zomaar ineens over ‘kijke’ en ‘trusten’, dus ik heb ook wel vertrouwen dat het komt.

Was je zoontje niet erg snel in zijn lichamelijke ontwikkeling zoals lopen etc? Dat zie je wel vaker toch? :think: …Hier gaat die vlieger in ieder geval wel op…

M.arit is vocabulair erg sterk…Ze kan al een paar maanden hele zinnen voluit praten en kan zich ook tegen vreemde redelijk verstaanbaar maken, echter het kruipen was pas ontdekt met 13 maand,en het lopen nu net sinds een week of 2 :wink:

Komt vast allemaal goed hoor!!

Ik denk dat het wel losloopt…

Zou me niet teveel zorgen maken.

Hoe ging het met Mischa? Heb je niet het idee dat hij verder moet zijn met praten omdat je denkt dat Mischa op deze leeftijd al verder was?

Ik kan me zoveel dingen niet meer precies herinneren van Merijn in die tijd, hoe hij was. Heb niet zoveel opgeschreven, maar ik weet wel dat Merijn rond deze leeftijd ook nog bijna niets zei hoor…

Bij ons is het juist andersom.

Xander is met alles onwijs snel. Motorisch doet hij bijna niet onder voor Merijn.

Zo ook het praten. Op het CB van de week was die mevrouw echt verbaasd dat we al echt gesprekken met elkaar hebben.

Op het KDV valt hij ook op. Hij is met praten verder dan de meeste kindjes die al wat maanden ouder zijn…

Ruilen met Nikkie? :mrgreen:

lars was ook niet zo snel en idd na een sprong

dat is hij rustig enzo en dan opeens had hij die week een een gedeelte van een woordenboek ingeslikt haha komt goed

@Chrissy wrote:

Ruilen met Nikkie? :mrgreen:

Ja, dat ging best goed hè? :mrgreen: