taakbrieven

jan zit in groep 5

ze hebben nu nog taakbrieven voor 1 dag

na de herfstvakantie krijgen ze nog 2 taakbrieven in de week ,

1 taakbrief voor ma en di

en 1 voor woe, do en vrij

en ik betwijfel eerlijk gezegd dat dat goed gaat

(jan is nog 7…)



in groep 6 is het de bedoeling dat ze een weektaakbrief krijgen



ik vind dat ze wel erg jong veel zelfveranwt.heid toegewezen krijgen.



hoe is dat bij jullie?

en hoe zien jullie dat ?

Ik vermoed uit je verhaal dat hij dalton of jenaplan onderwijs doet?



Mijn eigen ervaring is: een kind meot heel stevig in zijn/haar schoenen staan om de verantwoordelijkheid van zo’n systeem aan te kunnen.

Ik heb zelf na regulier basisonderwijs Dalton middelbaar gedaan en het ging prima omdat ik het aankon, totdat mijn oma overleed en ik een klap kreeg daarvan, …



Mijn zoon heeft in de eerste jaren op jenaplan onderwijs gezeten en daar heb ik de ervaring dat kinderen die ook maar een heel klein beetje “buiten het normale” vallen verzuipen…

Hij is terecht gekomen op een speciaal onderwijs school.

sil is nu net naar groep 3 en ook deze school gaat over in het daltononderwijs :? ik ben er oook absoluut niet blij mee :naughty:



hij heeft nu nog inderdaad de gewone week planning waarin hij werkjes klaar moet hebben maar dat word inderdaad steeds krapper .

meis kijk het ff aan en anders hup naar de leiding toe , ik ben bang dat ook sil dit niet gaat lukken , die heeft het gewoon nodig een stok achter de deur , huh zijn bibs :mrgreen:

maar omdat ze het nu net aan het invoeren zijn en wij toch over een jaar of twee verhuisd zullen zijn laat ik hem nog even aanmodderen want dan gaat ie toch naar een andere school.



maar echt tek aan de bel als je in de gaten hebt dat jan het moeilijk vind! :-*

hij zit op een reguliere (christelijke) school…

in groep werkten ze ook met taakbrieven

dan voor 1 dag

ze hebben toen (hoorde ik nu dus …) geprobeerd om taakbrieven voor 2 dagen te laten doen

dat was wat et veel van het goede dus terug gestapt naar taakbrief voor 1 dag



wat zegaan doen met kinderen die het straks niet aankunnen weten ze nog niet

Moeilijk hoor en apart dat ze op een reguliere school wél met taakbrieven werken, dit lijkt me inderdaad de eerste overgang naar een dalton systeem…



ZOals al gezegd, trek aan de bel zodra je merkt dat je kind dit neit aankan, want als je ze te alng laat aanmodderen dan kon het onderwijs uiteindelijk wel eens niet het gewenste resultaat hebben voor je zoon!

hij is de 1 na jongste van d eklas,

word eind oktober 8

maar er zijn al meer ouders die nu al weten dat hun kind dat niet aankan



ik vind ze eigenlijk nog te jong om zoveel zelfstandig werken van te vragen

dat idee heb ik

misschien is dat wel ook fout gedacht hoor

Ik denk dat je dat als ouder nog altijd beter kan inschatten dan de leerkrachten op school hoor! :slight_smile:



IK zou het inderdaad vóóraf een keer aangeven, dan een week of 3 aankijken en zodra je merkt dat het teveel is voor Jan meteen aan de bel trekken…



Zo geef je de leerkracht de mogelijkheid eerst naar je te luisteren, maar ook Jan de kans om te “bewijzen” of jij gelijk hebt…

de leerkrachten daar zit ik niet zo over in eigenlijk

ik denk dat die snel genoeg doorkrijgen of het werkt, of niet

elke dag een kind een kwartier langer laten blijven om het werk te laten afmaken…

ik dnek dat ze daar zelf ook niet op zitten te wwachten ahah

Nou ff een ander geluid dan :slight_smile:



Hier zit DD op een Daltonschool en echt ze werkte in de kleuterklas al met taken en kinderen kunnen harstikke veel zelf meer dan wij denken echt waar. En t is natuurlijk een kwestie hoe de begeleiding is. Neem aan dat ze ook dit moeten leren en dat t dus niet erg is als ze af en toe mis gaat.



DD is 8, uit juni, en ze moet nu de hele week al plannen op donderdag dat is lastig en de juf checkt ook of iedereen goed plant maar echt t kan hoor.



Ga ff met de juf of meester in gesprek zodat je weet wat er precies verwacht wordt van hem

Onze kinderen zitten op een rugielier katholieke school en ook hier wordt vanaf groep 1 met taakkaarten gewerkt. In grope 1 stelt het allemaal nog niet zo veel voor en staan er alleen mag opdrachten op. In groep 2 komen er moet opdrachten bij. Maar vanaf groep 3 wordt er al met weektaken gewerkt. Dat wordt steeds meer uitgebeid. Indie zin dat er steeds meer van de lesstof ook in de taken kaarten zit.

Bij onze kinderen valt het prima. Kunnen in hun eigen tempo werken en op de takenkaarst staan talen die op de persoon zijn afgestemd.

Hier heeft mijn zoontje (groep 6 nu… en is net 9 jaar geworden) ook een weekplanning van moet en magtaken.

Wat ik begrepen heb maakt hij altijd eerst zijn moettaken voordat hij aan zijn magtaken begint.

Maar hij heeft wel duidelijkheid nodig…anders moddert hij maar wat aan en vergeet de helft.

Nu heeft hij laatst een lijst mee naar huis gekregen waar op staat dat hij een boekbespreking en een spreekbeurt moet houden :shock: :shock:

3 november moet hij zijn spreekbeurt houden…nou hem kennende vergeet hij dat helemaal en zal ik hem zeker moeten aansturen en helpen daarmee…maar ik heb zelf geen idee wat er precies verwacht wordt van hem.

Bijv. hoelang moet die spreekbeurt zijn en hoe moet het opgebouwd zijn.

Het zal hem vast wel uitgelegd zijn hoor…maar als je hem iets verteld is hij het na 10 min alweer vergeten :? .



sneeuwitje

heb rick ook op dalton onderwijs zitten en in groep 1 heeft hij echt al een weekplanning op het bord staan moet zeggen dat ik er versteld van sta hoe goed dat gaat en hoeveel hij zelf kan

Hier werken de kinderen met leerlijnen, en dat gaat dus nog veel verder dan een weektaak.

Niet ieder kind kan dat aan, maar kinderen die moeite hebben worden meestal wel geholpen door de leerkracht is mijn ervaring.

Heb ook vertrouwen in de leerkracht!

Wij werken in groep 6 ook met weektaken. Kinderen die de zelfstandigheid van het plannen voor 1 week nog niet aankunnen, worden door mij geholpen. Ik plan samen met het kind wat hij/zij op welke dag gaat doen. En natuurlijk houd ik er bij het samenstellen van de weektaak rekening mee dat ze het af kunnen krijgen binnen de gestelde tijd!

Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een kind iets mee naar huis krijgt, maar dan heeft hij/zij er echt met de pet naar gegooid (dus veel zitten kletsen en zo). Komt echt goed!