symptomen endometriose

sinds acht maanden zijn we bezig met kinderen, ik heb echter een lange cyclus, soms rond de 35 dagen soms 42 dagen. in de zomer heb ik een miskraam doorgemaakt.

12 jaar geleden heb ik een abortus gehad, er is mij destijds nooit verteld over mogelijke bijwerken als verklevingen.

nu is sinds korte tijd mijn menstruatie pijnlijk, heb de eerste dag erg veel buikpijn, laatste menstruatie verloor ik eerste dagen donker bloed (bruine kleur echt donker bruin) toen een dag helderrood bloed daarna weer bruin.

ik ben heel bang voor verklevingen of endometriose, wie hebben hier ervaring mee? en zijn jullie toch zwanger geraakt spontaan?

2 februarie moeten wij naar fertilliteitsarts wie heeft hier ervaring mee?

het zijn een hoop vragen en misschien staan de antwoorden al ergens vermeld? maar ben nieuw hier en moet de weg nog vinden :oops:

ik heb wel ( veel ) ervaring met endo , op dit moment even geen tijd om uitgebreid te reageren ,

zal vanavond even er voor gaan zitten en dan krijg je reactie :thumbup:

hoi figaro zoals beloofd een reactie.

Ik kan je weinig vertellen over de symptomen van endometriose ook al klinkt dat gek want ik heb het zelf al jaren en ben al heel vele behandelplannen verder, vele medicijnen operaties enz.

Het grootste wat kan duiden op endo is de toenemende ernstige pijn bij menstruatie… dit word na gelang je langer menstrueert per keer soms erger en soms tot ondraaglijkheid aan toe,

veel al erg bloedverlies …

Of endo veroorzaakt kan worden door een eerder abortus weet ik niet en ik weet ook niet of bij het hebben van een abortus die kans grotes is op verklevingen…

Ik kan je wel doorverwijzen naar de site van endometriose, hier op staat gewoon meer info en kun je ook een zelftest doen naar herkenning of signalen die evt passend zijn bijn een beeld van endo.

Maar dan nog kunnen er duizend en 1 andere dingen gaande in je lichaam zijn zonder dat er sprake is van endo…

Een arts zal je er meer infi over kunnen vertellen, hoe kom je er zo bij om aan endo te denken ? heb je het ergens gelezen , opgezocht op google , of heeft de ha ( andere arts) het genoemd ?

Betreffende eigen ervaring , tja die kan ik neer zetten maar die is per persoon soms zo wisselend, en het ligt er ook aan als je endo hebt op welke plekken het zit in welke mate of je verklevingen hebt of niet ( hoeft niet hoor !! ) Enz

Succes bij de arts en met je zwangerschaps wens…

Ik vind wel dat je vrij snel veen verwijzing hebt naar een arts, na 8 maand en een zwangerschap ( mk ) doen atsen het zelden. Is er een naastliggende reden voor je verwijzing ?

Nogmaals all goeds bianca

Hierbij de verwijzing naar de officiele site van de endomtreisoe stchting

http://www.endometriose.nl/

hoi

van de week voor het eerst bij de fertiliteitsarts geweest, heb gelijk een inwendig gehad, en er waren geen afwijkingen te zien, eierstokken en baarmoeder zagen er goed uit gaf hij aan.

nu moet ik steeds terug voor inwendig echo voor follikel meting, als deze op juiste grote is moet ik een week na mijn eisprong bloed laten prikken ivm kijken of ik genoeg hormoon aamaak en of ik geen antistoffen heb van chlamydia.

ik heb erg veel buikpijn tijdens eerste dag menstruatie en omdat ik bruin bloed verloor wist ik niet of dit wel goed was. omdat ik ook vaak lage buikpijn heb( soort menstruatie krampen) ben ik gaan googlen vandaar dat ik me afvroeg of ik endo had, maar goed dat hadden ze dan op de echo moeten zien?

ik ben zo snel doorgestuurd omdat ik een hele lieve huisarts heb die mij gezien mijn leeftijd (33) niet een jaarlang aan wil laten tobben ook omdat mijn cyclus lang is

gr.

hoi figaro, endometriose is niet altijd ( vaak niet) te zien op een echo of bij lichamelijk onderzoek voelbaar

Maar als je klachten aanhouden en je nu bij een fertiliteitaarts loopt zou dat wel onderzocht worden ,

succes en sterkte vrder :thumbup:

Bij mij is er net via een laparoscopie endo vast gesteld. Mijn man en ik proberen nu een jaar zwanger te raken en om wat dingen uit te sluiten wilde de fertiliteitsarts een kijkoperatie laten doen. Ik heb juist korte cyclussen, daardoor zijn wij bij de arts terecht gekomen. Het fijne weet ik er nog niet van zoals waar het zit enz. Ik weet alleen uit het operatierapport dat ze de verkleving niet weg hebben gehaald omdat het te risicovol was. Ik vermoed dat de verkleving op mijn linker eierstok zit, omdat die ook niet te is op inwendige echo’s.

Ik heb eigenlijk altijd wel menstruatieklachten gehad, maar dit was “normaal” voor mijn lijf, dus ik had niet verwacht dat dit de uitslag zou zijn. Volgende week hoor ik meer, dan zal ik hier ook het verloop neer zetten.

Bianca-k , succes en sterkte met deze uitslag en de verdere verloo, ok bij mij zin de endo haarden niet weggehaald omdat ze op een vervelende plek zitten ( achter de baarmoeder bovenop o.a)

Ik heb er heel veel klachten van gehad en vind het een rottige ziekte,

wil je meer informaie of uitgebreidere informatie kun je ook lezen op

http://www.endometriose.nl.

Alle goeds Bianca.