Superzaad zwemt te hard om zwanger te maken.

Dit vond ik op internet. Ik denk “laat ik het even in het topic zwanger worden zetten, want daar heeft het ook mee te maken.”

“Superzaad zwemt te hard om zwanger te maken.”

De mannelijke vruchtbaarheid staat al jaren onder druk. Het aantal zaadcellen daalt. Maar de zaadjes die er nog wel zijn, zwemmen tegenwoordig te hard.

Dat is de conclusie van een onderzoek aan de universiteit van Tel Aviv. Evolutionair bioloog Oren Hasson kijkt al twintig jaar door een microscoop naar sperma en is tot de conclusie gekomen dat mannen zich op het gebied van voortplanting sneller aan het ontwikkelen zijn dan vrouwen.

Mannelijk zaad is steeds sneller aan het zwemmen en wordt steeds sterker. Dat heeft als voordeel dat het zaad sneller naar het eitje zwemt en door alle ‘barrières’ heen breekt die het vrouwelijke lichaam opwerpt.

Nadeel is dat vaak meer dan één spermacel tegelijk het eitje bevrucht. Dat heet polyspermy en zorgt ervoor dat de zwangerschap al helemaal aan het begin mis gaat. Hasson ziet de laatste jaren steeds meer gevallen van polyspermy in zijn laboratorium.

‘Dat is waarschijnlijk de reden voor de toenemende onvruchtbaarheid de laatste decennia’, zo zei hij tegen de Daily Mail.

Volgens Hasson hebben vrouwen het steeds moeilijker gemaakt voor sperma om het eitje te bereiken. Dat heeft als evolutionair voordeel dat alleen de allersterkste spermatozoïden bij het eitje aankomen. Als reactie is het mannelijk zaad steeds sneller en sterker geworden. Hasson denkt dat het nu zó snel is, dat zaad zijn doel soms letterlijk voorbij schiet.

:lol: ik geloof er niks van :lol: Want hoezo zou het zaad sneller willen worden en dus daar naar evolueren? Het mannenlichaam merkt er niets van hoor, wat hun zaadjes wel of niet bereiken :lol: ik vind het onzin, maar wel grappige :mrgreen:

hier moet ik wel om lachen moet niet gekker worden :mrgreen:

juist :roll:

Nadeel is dat vaak meer dan één spermacel tegelijk het eitje bevrucht

Ik dacht dat dit altijd zo was??? Of loop ik hopeloos achter?