suiker controleren bij kleintjes

Ik kan het ook aan de VK vragen, maar ga er volgende week toch heen, was even nieuwsgierig naar jullie reacties.



Ik ben in het ziekenhuis bevallen van Jelle, omdat het niet vlotte met de ontsluiting. Het ging in 't ziekenhuis ineens heel hard.



Maar goed, ze zagen dat Jelle een flinkerdje was (9 pond) en hij moest al snel mee voor de suikercontrole. Ik weet dus niet hoe ze dat in 't ziekenhuis doen, want de communicatie was na de geboorte van Jelle voor mij zeer slecht gegaan (bevalling daarbij ging best, maar ik werd gehecht, niet eens op de hoogte echt gesteld en flink geschreeuwd).



Jelle is 3 / 4 x op suiker gecontroleerd voordat we naar huis mochten met zijn drietjes.



Nou is mijn vraag, ik ben dus weer zwanger van de tweede, kans is dat deze ook groot wordt, of nog groter (maar hoeft niet perse) en natuurlijk kan ik degene ook wel weer uitpersen, maar hoe zit het met suiker ? Mijn suiker wordt ook in de gaten gehouden, is tot nu en tot steeds goed gebleven en ik word qua echo’s ook in de gaten gehouden, zo krijg ik morgen een 30 weken echo en met 36 weken ook weer eentje.



Maar mijn brandende vraag is dus : als je thuis bevalt, kan de VK dan ook meteen de suiker controleren etc van deze tweede ? Want ik weet dus niet hoe ze dat met baby’s doen, wil graag gewoon als het kan thuis bevallen.



Wie weet ?



Bedankt alvast :-*

Ik weet niet of ze thuis ook glucosewaardes kunnen controleren. Denk het eerlijk gezegd niet. Hieke is na haar geboorte de eerste 24 uur ook goed in de gaten gehouden omdat ikzelf diabetes heb. Ze prikken het bloed uit de hiel, net als bij de hielprik. Ze controleren met name op lage waardes omdat (als je zelf verhoogde glucosewaardes hebt…) de toevoer van het zoetere bloed ineens wordt afgesneden (letterlijk) en de insuline van je kindje nog wel doorwerkt en zo dus de bloedglucosewaarde daalt.



Maar of de vk of huisarts dat ook kan na een thuisbevalling weet ik helaas niet… bel anders even als je dat geruststelt.

Ben er niet zooo bezorgd om of zo, het schoot me ineens gewoon voorbij.

Wordt gewoon in gaten gehouden vanwege dat Jelle 9 pond woog.



Ook een fijn geruststelling dat ik zo dus in gaten gehouden wordt, maar was alleen nieuwsgierig of ik dan wel thuis mag bevallen.



Bedankt :-*

Oh ok, gelukkig! :-*

thomas was ook te groot…en is ook geprik (4x) op suiker, alles wasd goed…alleen deze zwangerschap moest ik zelf ook prikken voor eventuele zwangerschapsuiker, en heb meerdere echo’s gehad om de groei te bepalen…

Ja dat snap ik, maar ik vraag alleen, kun je dan thuis gewoon bevallen of moet je dan in 't ziekenhuis bevallen ?

ik mag inprincipe gewoon thuis bevallen…ze kunnen je eventueel inleiden omdat het kindje anders te groot wordt…

Nou ben benieuwd of dat ze doen, lees wel meer verhalen dat sommige de kind niet inleiden, ook al is die best redelijk groot …

Volgens mij verschilt dat beleid nogal per ziekenhuis. Net als met inleiden bij overtijd. Sommigen moeten ook door tot 42+ terwijl anderen met 41 al “aan de beurt” zijn.

Je mag volgens mij wel thuisbevallen, tenzij ze dus zeker weten dat je suiker hebt en dus misschien een groot kind.



(of geen suiker, maar ook een groot kind)





Bij Matthijs werd telkens bloedgeprikt in de hiel…(arm kind!! :cry: )

Zijn waardes schommelde continu, dus vandaar dat we moesten blijven.



Nu mag ik thuisbevallen, tenzij deze ook groot is/wordt. (geloof dat ze 9 pond als grens bij mij aanhouden)



Over inleiden.

Bij Matthijs dus niet ingeleid en 8 dagen overtijd. Was wel bekent dat hij erg groot zou worden. (voorspelling 9 of 10 pond)



Bij deze word ik wel rond de 40 weken ingeleid als deze weer rond de 10 pond hangt…







(maar ik hoop op een fatsoenlijk 7,5 / 8 pondertje!!! lijkt me ook leuk om eens een klein beebje te hebben :oops: )

nou toevallig een echo gehad vanmiddag en bleek dat beebje nu nog niet zo groot is dat er ingeleid gaat worden, over 2 weken heb ik weer een groei echo, dan heb ik dus met 30 weken met 34 weken en met 36 weken een groei echo gehad (nou was deze van vanmiddag ook ivm met een stuitligging) ze zei dit kan net zo goed een 6 ponder worden, maar ook net zo goed nog een 9 ponder…het blijd

ft dus gewoon afwachten, maar zoals het er nu uitziet ga ik er vanuit dat dit eem mooi gewigtje wordt tussen de 3000 en de 3500 gram :stuck_out_tongue:

en dus een thuisbevalling :wink: