Subsidie op bv?

@Rhiannon wrote:

Wauw Miranda wat is dat bijzonder gelopen bij jullie! :inlove: En zo knap dat je ondanks de troubles (opstartproblemen laten we het zo maar noemen?) hebt weten door te zetten.

Ik ben zeg maar ook het andere uiterste. Had 1 flesje in huis, een miniverpakking HA KV. Die uiteindelijk vet over datum is gegaan en in de prullenbak is beland.

Verdiept in BV? Ja een boek in huis gehaald een cursus half bijgewoond want we gingen trouwen en dat ging mij zelfs nog voor de avond cursus. :lol:

Het boek pas ingekeken toen de kleine man uiteindelijk al lang en breed geboren was. Het was echt; geboren, aanleggen (dit is het enige geweest waarbij de cursus van pas kwam en de ervaringen van de BV mama’s van het forum) zonder de verpleegkundige erbij want tja er zijn natuurlijk nog meer bevallingen in het ziekenhuis. Tegen de tijd dat ze terug was had meneer al bijna zijn buikje vol en kon ik gehecht worden 8) .

En over voeding heb ik echt pas weer nagedacht toen hij toe was aan vaste voeding. Daarvoor echt nooooooit over gedacht, nooit problemen tegengekomen (das mss wel een stukje uitzondering want heb zelfs nooit een kloofje gehad), geen twijfels over wel of niet genoeg voeding, geen gedoe of meneer zijn flesje wel leeg zou drinken, of ik genoeg voeding in huis had, of hij mss een andere voeding zou moeten krijgen.

Het enige wat ik gedurende de eerste 7 maanden hoefde te doen was kijken naar mijn zoon. Als hij honger had gaf hij dat aan, als hij genoeg had stopte hij met drinken. Ook geen zorgen mbt wat ik vaak hoor over KV dat ze maar max een liter mogen. Toen hij ziek was (griep) wilde hij niets maar nog wel drinken. Wat was dat een opluchting!

En doorslapen sneller op een flesje dan op BV? Euhm hij sliep toch echt rond de 3 maanden zomaar een hele nacht door. :shifty:

Je kunt als vrouw zijnde een weloverwogen keuze maken. Goed geinformeerd. Maar het is met BV en KV nooit een keuze op basis van ervaring als je nog nooit BV hebt gegeven. Dat kan niemand ontkennen lijkt me? Een idee kun je in je hoofd hebben, maar dat is net zo hypothetisch als je een voorstelling maken van het kindje wat je draagt als je zwanger bent. :wink: Ja het wordt natuurlijk het mooiste kindje van de hele wereld, maar het karakter is een verrassing. :inlove: Zo zie ik BV ook. Het is mooi als het kan, nog mooier als alles zooo super verloopt als ik 8 maanden heb gedaan. En het is verrassend hoe makkelijk en praktisch het kan zijn. Je kunt de wens hebben om na de bevalling snel je ‘eigen lijf’ weer terug te krijgen en dus geen BV te geven. Maar ja die ontzwangerperiode heb je toch nodig. Die duurt ongeacht of je wel of geen BV geeft ongeveer 9 maanden tot een jaar. Daar doet wel of geen BV geven niets aan af (soms helaas :angel: ).

En ik heb serieus niets gelaten of extra gedaan vanwege de BV. Mijn eetpatroon is altijd ‘gewoon’ gebleven. Een borreltje kon ik ook gerust drinken mits ik dat zo mikte dat het net na een voeding was, maar ik moest er eigenlijk vanzelf al niet aan denken. Had er geen behoefte aan.

En voor mijn gevoel heb ik dus eigenlijk vanaf de bevalling mijn lijf dus ook weer ‘teruggekregen’ want hij was uit mijn buik. :thumbup:

Ik vermoed dat KV mij persoonlijk dus meer stress en onzekerheid zou opleveren. :think:

Rhiannon…van A tot Z…wauw! Mooi verhaal!

Kan niets vinden waar ik het niet eens mee zou kunnen zijn of een andere zienswijze op heb. Ongedwongen mooi ervaringsverhaal…

1 puntje dan…je eigen lijf terughebben…in veel gevallen draagt BV natuurlijk wel degelijk bij aan een sneller herstel van de mama…het krimpen van je baarmoeder bijv…oke,oke…ik verzwijg even stiekum de “naweeen” van de eerste paar voedingen (auw,auw,auw, Bij Eli kon ik wel janken,maar wist dat het voor een goed doel was…snel herstel van de baarmoeder en dus ook ook mede het slinken van je buik).

Ik heb juist ervaren dat ik mijn gewicht sneller verloor…

Af en toe een drankje…ja hoor…beeb slaapt toch ook wel eens een paar uurtjes…en anders is de kolf er nog. Ik was sowieso te moe om te drinken.

Alles eten (heeft als voordeel dat je kind ook veel smaken aanleert).

Geen flesjes uitkoken,stereliseren…geen gehaast flesvoeding maken of water koken en terugkoelen, geen tripjes naar de keuken midden in de nacht…borsten hoef je niet uit te koken en ook niet op te warmen.

Geen voedingen vooruit rekenen…zeker als je niet precies weet hoe lang je weg bent…

Het altijd kunnen voeden…geen voedingen uitstellen met een schreeuwend kind…geen schema’s,wat juist vrijheid geeft. Jo hoefde geen rekening te houden met Eli’s voedingen…dat hadden we altijd bij ons.

Als ze ziek zijn en niets willen…ja…flesjes om het uur geven als ze doodziek met 40 graden koorts liggen…dat kan natuurlijk niet.

Geen krampjes…troost…het is er gewoon.

Bij Jo wel kloven de eerste dagen en af en aan lekken,maar bij Eli geen enkele kloof en volgens mij buiten mn kraamweek nooit een compres gebruikt…ik lekte niet.

Stuwing…ja…is niet leuk…klaar. Maar ook dat is een kleine drempel die als het het loopt verdwijnt.

@mandy_d. wrote:

Ik blijf het alleen jammer vinden dat je op het moment vaak aangevallen wordt als je aangeeft kv te willen geven. Daar bedoel ik niemand op dit forum mee hoor, maar meer de verloskundigen/mensen om je heen.

Ik wilde aan het begin gewoon even kwijt dat ik het jammer vind dat ze mijn mening niet serieus neemt, terwijl ik me heus wel voorbereid heb en niet zomaar iets roep. Ach voor de rest kan ik het goed met haar vinden en na de bevalling zie ik haar toch niet meer

Wat ik ook nog wilde zeggen is dat er achter de opmerking "het lijkt me niets" dus ook een heel verhaal kan zitten zoals bij mij dus. Alleen heb je niet altijd zin om dat te vertellen, dus oordeel niet te snel als iemand daarmee komt!

Eens...al moet ik wel zeggen dat je op een forum enkel kan reageren met de info die je krijgt....natuurlijk kan er een heel verhaal achter "het lijkt niets" zitten,maar dat is iets wat je vaker merkt op een forum...dat komt altijd pas later omhoog...de mensen die reageren kunnen dat er niet zelf bij gaan denken natuurlijk..als het er niet staat,dan kan je het niet weten.
Als het verhaal erachter van belang kan zijn bij de reacties,dan had daar misschien ook wel een klein stukje over losgelaten kunnen worden..althans..als je hoopt op bepaalde reacties.
Ik lees nu dat je dit je 2e is en je dus al een eerdere ervaring hebt.
Dat maakt verschil...je hebt een eerdere slechte ervaring..nu hoeft een 2e zeker niet hetzelfde te zijn....maar zelden is dat zo, ook mbt hoe jij je straks voelt na je bevalling. Bij de eertse was ik 2 weken compleet van de kaart (wat hebben ze me aangedaan) kon het niet echt verwerken..
Bij de 2e heb ik mn bed nauwelijks gezien...had veel te veel te doen en echt te veel energie om kraamvrouwtje uit te hangen (lichaam riep me wel terug).

Dat is helaas niet iets waar je op voorhand op kan inschrijven..
Ik denk dat zowel VK als op een forum de juiste info een andere reactie teweeg brengen. Een eerdere slechte ervaring is een hele begrijpelijke reden.....hoe het uiteindelijk loopt...tja...daar heb je ervaringsdeskundige voor nodig. Mensen die ook opzagen tegen de 2e ivm de eerste nare ervaring..

Komt vast goed...

Ik bedoelde ook meer in het algemeen. Iemand had ergens gepost dat haar vk gek werd van de antwoorden "het past niet bij mij"enz
Lijkt me dat ze dan moet doorvragen waarom het niet bij iemand past en misschien kan ze iemand dan helpen om een ander inzicht te krijgen wat betreft bv. Het is mij namelijk ook een te makkelijk antwoord. Ik vind wel dat je van tevoren serieus naar beide opties moet kijken en niet zomaar roepen dat je het niet wil.
Daar vroeg ze bij mij nl niet naar. Volgende keer ga ik het haar zelf wel vertellen want ergens zit het me toch niet lekker. Alsof je een soort onmens bent als je er niet positief tegenover staat.
Blijft lastig met een forum, soms komen de dingen anders over dan je bedoelt.
Wil nog wel even zeggen dat ik het leuk vind om jullie verhalen te lezen en heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.

Sannepan, ik vind ook wel dat je VK daar niet echt handig in is…

Ze zou het na 1 of 2 x toch door moeten hebben dat je niet van antwoord gaat veranderen natuurlijk…

Ze kan je hooguit wat info meegeven of aangeven wanneer je ergens een info-avond bij kan wonen,maar daarn zou het echt klaar moeten zijn.

Hooguit tegen het einde van je zwangerschap nog eens polsen of je nog steeds achter je mening staat…maar verder is dan alles wel gezegd denk ik…

Zou er idd wat van zeggen als het elke zo blijft…

Veel succes en een fijne zwangerschap!!!

Oh heerlijk ik zie dat ik lekker blont bezig ben geweest en heb je een nieuwe naam gegeven Mandy :lol:

Sannepan daar heb je helemaal gelijk in hoor! Je VK hoort 100% je vertrouwenspersoon te zijn tijdens je zwangerschap en bevalling. En niets moet dat in de weg staan. Doorvragen schijnt soms moeilijk te zijn of zo?

Hoe meer een VK ‘doormekkert’ hoe meer het gaat tegenstaan lijkt me ook? :think: En dan niet alleen BV an sich maar juist ook die vertrouwensband. Een heel klein stukje begrijp ik ze wel hoor, wat veel mensen (vrouwen) vaak niet weten is dat de eerste 10 dagen oid na de bevalling de VK ‘verantwoordelijk’ is voor de voeding van de pasgeborene. Je hoeft in die periode ook nooit te betalen bv voor advies van een lactatiekundige want die is op dat moment ‘in dienst’ van de VK en niet eens van jezelf. Dus misschien dat een VK toch ook wat angstig is in de zin dat ze niet weet of ze die lactatiekundige min of meer stand-by moet hebben? Er zullen misschien ook vrouwen zijn die ondanks dat ze stellig aangeven KV te willen gaan geven net als Mandy toch voor de BV gaan. Of misschien ergens nog twijfel hebben over het wel of niet. Nou dan nog, die twijfel kun je soms niet eens wegnemen of wegkrijgen tot je bevallen bent. Dat mag toch ook? De VK schikt zich naar de kraamvrouw en niet andersom :thumbup: ongeacht welke voeding er gegeven wordt!

Zo zijn er ook vrouwen die een angst hebben voor BV (op welk vlak dan ook) en juist voor die vrouwen moet de VK er energie in steken om die angsten te verminderen of helemaal weg te nemen. Niet de energie steken in vrouwen die helemaal zeker zijn van hun keuze. Ze hebben het al druk zat :lol:

Ik heb overigens ontzettend genoten van de BV periode (ha dat viel niet op toch? :angel: ) ondanks dat veel vrouwen graag de papa een flesje zouden laten geven oid. Zelf vond ik het heeeerlijk dat ik juist die momenten had met zoonlief die niemand van mij kon overnemen. Super egoistisch maar daar had ik lekker lak aan. 8) En mijn man vond het niet erg, die heeft het niet gemist oid en er waren genoeg andere dingen die hij wel kon doen.

Nog zoiets ego’s, ik vond het stiekem erg leuk (mss raar uitgedrukt maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) om bv mijn SM telkens te horen vragen wanneer hij nu eens klaar was met de BV en hij aan de fles ging. En dan telkens te vertellen dat ik echt niet zomaar ging overstappen naar die fles (erachteraan denkend; om haar een plezier te doen 8) )dat hij echt nog genoeg voeding kreeg en geen fles nodig had. :lol: Want zij was er volledig van overtuigt dat ik na een maand of 2/3 toch echt noooooit meer genoeg voeding kon geven via de borst. En ze vond me al niet eigenwijs genoeg. :silenced:

Ik vertel even mijn begin ervaring met BV.

Mijn placenta ed. kwamen er niet gelijk na de bevalling uit, had grote kans dat ik alsnog naar het OK moest om het operatief en onder narcose weg te laten halen… Gyn en VK wilden voordat ze die beslissing maakte eerst proberen dat door middel van het drinken aan de borst de weeën weer op gang kwamen en de moederkoek wel er uit kon.

Gelukkig gebeurde dit. en hoefde ik niet naar de OK.

Kon eindelijk wat eten en drinken (als ik naar de OK moest moest ik nuchter zijn vanwege de narcose) had sinds 10 uur die ochtend niks meer binnen kunnen houden qua vast voedsel en leefde op water en dextro.

en dat door de stimulering van BV.

Verder maar kleine opstart probleempjes gehad, over volle (.) waardoor ik nu striea daar heb en alleen liggend kunnen voeden omdat ik het zittend niet onder de knie kreeg de eerste paar weken (nu gelukkig wel). Over de gene in het openbaar voeden kwam ik vrij snel heen (ook bij fam want tis toch eenzaam als je eff (zo’n 20min tot half uurtje) naar boven moest een hydro doekje doet wonderen merkte ik :wink:

en als mijn kleine meid moet wachten totdat een flesje warm is… word ze echt driftig :shifty:

Overigens merk ik in mijn omgeving dat KV veel meer ingeburgerd is dan BV tegenwoordig, mensen kijken me raar aan als ik zeg dat onze kleine meid BV krijg (overigens groeit ze als kool).

Hoop dat je een keuze kan maken waar je zelf 100% achter sta :slight_smile:

Oh heerlijk ik zie dat ik lekker blont bezig ben geweest en heb je een nieuwe naam gegeven Mandy

O ja...wat dan? Of volg ik je niet meer nu? Hihi....
Toch niet Miranda? Zo ben ik de helft van mijn jeugd doorgekomen..mijn oma noemde mij steevast Miranda...ze kon mij en een andere nicht niet uit elkaar houden...ach....verder is het ook een leuke naam hoor...

Dat bedoelde ik Mandy, ik noemde je Miranda :wink:

Moirah dat had ik dus ook! Al die babydozen etc zitten er ook vol mee. Qua BV is er wel een lobby bij de profs (VK’s etc) maar ik merk dat (te)veel ziekenhuizen enorm nog ingesteld zijn op KV :think: Ze zetten nog net niet het flesje klaar als je aan het bevallen bent. :shifty: Ik stoorde me er niet aan in de zin dat ik wel duidelijk was over mijn keuze voor BV, maar als ik ergens ook maar twijfel zou hebben gevoeld dan was de keuze om toch voor KV te gaan ws zo genomen.

En kennis en kunde? Euhm zal je zeggen dat ik er weinig mee had. Ja een cursus gevolgt (meer voor de gezelligheid) om te kijken wat er gemeld zou worden maar wel met de wetenschap dat als ik tegen problemen aan zou lopen de drempel om een LK te bellen lager zou liggen. Daarbij mocht je haar gratis en voor nop bellen ipv dat er een rekening zou volgen (voor mij overigens nog geen probleem want mijn verzekering is dus wel pro-BV en vergoed de LK! :dance: ). Ook de cursus hebben ze vergoed.

Al met al was ik zo’n mazzelmama die geen LK nodig heeft gehad omdat er dus geen problemen waren wonder boven wonder. Maar het blijft me verbazen dat er bv nog steeds kraamverzorgenden zijn die maar weinig kaas gegeten hebben van BV. Zo kwam ik laatst nog een probleem tegen bij mijn eigen neef en zijn zoontje die niet genoeg voeding binnenkreeg omdat in de kraamtijd het aanleggen allemaal niet goed ging. En dit is niet eens gesignaleerd door de kraam! :silenced: De kleine jongen ligt nu nog in het ziekenhuis nadat hij daar bijna een week geleden in belandde! :frowning: Bizar toch eigenlijk?

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de vrouw van hem (en hijzelf) op dit moment weinig ‘vertrouwen’ in de BV hebben en overgaan op KV. En dat terwijl in onze hele familie dingen als psoriasis en astma veelvuldig voorkomen en BV dus een heel goed begin is om daar minder last mee te krijgen. En dat wijt ik dan niet eens aan ‘niet weloverwogen’ een keuze maken maar aan slechte begeleiding. Vroeger (heel vroeger want mijn SM bv heeft echt totaaaaaaal geen kaas gegeten van BV) werden deze dingen van moeder op dochter overgegeven. En nu lijken maar weinig mensen, zelfs die daarvoor wel opgeleid zouden moeten zijn, zelfs maar de basiskennis ervan te hebben. :think: Gek he dat er dan toch door heel veel vrouwen twijfels zijn over BV?

weet je wat ik enorm vervelend vond!?!

Bij de eerste controle bij de VK: wat denk je straks te willen gaan geven BV of KV? Volmondig: BV!

Ook als je dit al aangeeft komen ze er nog een paar keer op terug of je ook weet dat je dan zsm moet aan leggen blabla. Alleen maar goed denk ik.

Maaaar vervolgens is daar dan je eerste kind. Meer dan wat theoretische kennis door inlezen en wat voorlichting heb je niet. In het zhuis, op de kraamafdeling, met een kind dat binnen het uur op de kinderafdeling lag. Meer dan 9 pond, dus het suikerprotocol in gegaan… pas na bijna 24 uur een kolf los, elke verpleegkundige die een ander advies heeft van aanleggen etc etc en ik heb echt van die hele ‘hulpverlening’ alleen maar tegenwerking ervaren.

Na 7/8 weken ploeteren heb ik opgegeven… de bv heeft bij de oudste nooit een eerlijke kans gehad.

Bij de 2e keer weer: wat wil je geven? Ik ga voor BV!

Naast theoretische kennis beschikte ik nu ook over (negatieve) ervaring en nog naar voorlichting bij een contactpersoon van de VBN geweest.

Wederom heb ik me enorm verbaasd over de VK.

Dag 1, kraamhulp weg en kind HONGER! Aanleggen, auw! Dat hoort niet, dus los, opnieuw happen en dat tig keer… het wou niet. Ik dus wel kolven voor de produktie, maar nog steeds een hongerig en boooooos kind!

VK gebeld voor advies.

En echt waar nog alle dagen kan ik boos worden over het advies wat wij toen kregen op dag 1 van een VK die mijn hele zw.schap als pro bv naar voren kwam:

ja hij moet toch eten, geef maar een fles kv! :twisted:

Uiteindelijk hebben we toen een vriendin van ons gebeld die kraamhulp is en met de telefoon op standby heeft ze ons weten te helpen om de kleine man aan de borst te krijgen :thumbup: Vanaf dat moment is het heel vanzelfsprekend geweest en heeft hij ruim 2 jaar gedronken.

Toen ik de VK ernaar vroeg: ja we kunnen niet elke keer komen… vroeg ik dat dan!!! Ik vroeg je niet te komen, ik vroeg om tips… ik vroeg om hulp, waar is die hele pro bv houding van tijdens de zw.schap gebleven??

Bij de 3e geef ik nu nog steeds bv, maar wederom in de kraamweek ‘strubbelingen’ met VK gehad. Onze kids zijn zwaar bij hun geboorte, de jongste 4700 gram en echt waar… het ging niet over de bv, maar over het bijvoeden dat noodzakelijk zou zijn blablabla.

Verder zeer tevreden over onze VK’s, maar de pro bv houding vind ik als puntje bij paaltje komt nogal tegenvallen. Met de houding ‘kv is een goed alternatief’ wordt er naar mijn idee ook niet altijd echt gekeken naar de bv en hoe dit even op gang te krijgen… want als er iets goed gemarketingd (eh vast geen woord haha) wordt is het wel kv. Zelfs de groeicurve in het boekje van het CB wordt geflankeerd door een mooi logo van een kv fabrikant!

En nee niet mijn kind wijkt af van de curve… een heleboel fleskinderen wijken af van de bv-curve!

Mijn oudste is heel goed groot geworden op de fles, ik was ontzettend blij dat het er was, het is goed dat er een keuze is, maar het meest natuurlijke is uiteindelijk toch echt de borst.

Ik ben altijd van mening: probeer het begin ermee… stoppen kan altijd nog! Alsnog beginnen na een tijdje is een stuk moeilijker.

sorry, volgens mij staat mijn stuk bol van de frustraties van mijn kant :oops: maar ik heb die pro houding dus gewoon niet zo heel erg ervaren bij met name mijn oudste en in de kraamweken van de jongste 2.

Maar daarna heel wat maanden (ehm jaren) genoten van bv geven :inlove: (en nog steeds, al is de jongste aardig aan het minderen :lol: ).

Marije terechte frustratie toch?? Juist als je VK voor doet komen dat ze zo pro-BV is dan mag je toch ook hulp verwachten?? Of is dat heel raar?

Juist door al die vragen vooraf, neem nu die lijst met het kraamprotocol tegenwoordig. Ze weten ook bij de kraamzorg dat je BV geeft. Stuur dan ook een kraamverzorgende die verstand heeft van BV! Ons ziekenhuis is dus ook pro-BV zeggen ze. Leuk certificaatje etc. Maar al met al waren ze na de bevalling ook zo verdwenen nog voordat mijn zoon aangelegt was. :think: Dan ben ik niet zo’n supervoorbeeld want mijn eigen VK was ook aanwezig maar dat is een uitzondering geweest. En ja je mag wel even wachten met aanleggen (binnen het uur) maar als je soms hoort dat ze pas na 2 uur terugkomen niet eens specifiek om aan te leggen maar om te hechten oid.

Een VK is de eerste 10 dagen verantwoordelijk voor de voeding van de pasgeborene, dan moet de VK ook een LK ala minuut ter beschikking hebben voor info en hulp. :wall: Als ze je zelf niet (direct) kunnen helpen moeten ze je doorverbinden, juist de VK moet gewoon weten dat het allereerste begin zo belangrijk is ook om problemen verderop te voorkomen.

Zelf gelukkig op dat vlak ook vooral goeie ervaring, mijn eigen kraam had WEL verstand van BV, mijn VK praktijk heeft WEL een LK die altijd bereikbaar is voor de VK’s. Dus het kan wel. Dat maakt dat je des te meer terecht gefrustreerd bent. :frowning:

En mag ik even zeggen dat ik het wel echt super vind van je dat je het bij je volgende kids weer gestart bent! :thumbup:

mamamarije, dat bijvoeden van een zwaar kind is wel echt met een reden en dat zeg ik nu ik een beeb aan de borst heb.

Jesse woog 4235 gram en wilde niet echt lekker drinken, met als gevolg een suikertekort op dag 1 al en fladderen erdoor en hij moest in het ziekenhuis worden opgenomen compleet met sonde en alles. mijn voeding was er nog niet genoeg en duurde te lang om hem weer goed te krijgen. hij is in 1 dag 400!!! gram afgevallen en heeft daardoor nog 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Dat was wel dom trouwens, betweterige kinderarts i.o. De voeding liep op dat moment goed en jesse had na 1,5 dag het drinken door. maar; het heeft hem ruim 4 weken gekost weer op gewicht te komen. nu komt hij wel weer flink aan, maar zonder KV ( en kolf om de productie op gang te krigen ) had dit slecht kunnen aflopen.

Waarom hij de 1e dag nou niet dronk schijnt toch echt met zijn gewicht te maken te hebben… zwaardere kinderen hebben al wat reserve er zijn over het algemeen wat luier…

gr. louise

@mlk, onze jongste (ook een J.esse :lol: ) was dus 4700 gram en heeft uiteindelijk geen kv gehad als bijvoeding hoor.

De oudste 2 waren ook ruim 9 en ruim 8 pond, dus ik had zware kindjes ervaring. De 2e moest idd bijgevoed worden, dat was ook zo’n ‘luie’ :mrgreen: maar bij de jongste en zwaarste was het dus helemaal niet nodig en toch elke keer weer bleef de VK erop hameren en dat vond ik heel vervelend… niet vragen hoe het gaat, of de bv op gang komt etc etc, maar bij binnenkomst al ‘en hoe gaat de bijvoeding?’ :think:

Onze kids waren dus alledrie zwaar en al dan niet bijgevoed vallen ze hier maximaal af en komen dan geleidelijk weer aan. Gaat niet rap, maar aan het eind van de kraamweek groeien ze weer keurig :thumbup: Ook onze oudste die in het zhuis dus afgetankt werd met kv (terwijl ik aan het eind van de gang zat, niet even bellen als die honger had, maar er gewoon 30cc kv inmikken… kind was 1 dag oud… gek he dat hij overliep en niet goed aan de borst wou :oops: ) viel maximaal af… hoort blijkbaar bij onze kindjes… ik en mijn broers schijnen ook precies zo geweest te zijn…

Overigens hier wel 3x een kraamhulp gehad die :thumbup: was als het ging om bv. Bij de oudste helaas nog maar 1,5 dag gehad door ruime week zhuis. Bij de 2e duidelijk aangegeven dat wat ons betreft de nadruk op de bv zou komen te liggen en bij de 3e zat al bij de papieren voor de kraamhulp een bericht over bijvoeding en zij vroeg zelf al: wat willen jullie hier mee?

Voorlopig helemaal niks, want hij doet het goed tot nog toe… vond ik erg fijn om te merken dat zij ook duidelijk liet merken dat direct bijvoeden niet het beleid hoort te zijn bij bv. Tuurlijk moet je zeker de zware en de lichte kindjes goed in de gaten houden… en dat deed ze ook… maar er is nooit een moment geweest om in te moeten grijpen met bijvoeding.

Aan het eind van de kraamweek liep bij nummer 2 en 3 de borstvoeding als een tiet :mrgreen:

Jee, dat de VK zo hamert is wel heel heftig inderdaad… Hier vanuit het ziekenhuis dus niets meegekregen van bijvoed advies, ook niet terwijl ze wisten dat hij niets uit de borst had gedronken. Thuis begon hij toch al ligt te fladderen en toen hij nog amper gedronken had bij mij hebben ze de VK gebeld ( kraamhulp ) en toen kwam er toch uit dat ze wel dat bijvoed advies hadden moeten geven, in ieder geval voor 1 of 2 keer en zeker als hij helemaal niet bij mij dronk… Toen zijn we in het ziekenhuis beland en daar ben ik dus met de kolf aan de gang gegaan. Gelukkig kreeg hij daar wel mijn gekolfde melk en er kwam zelfs al wat de 1e dag! 2e dag bleek hij teveel te zijn afgevallen en moesten we nog een dag blijven, pffff… 3e dag was ie nog 20 gram afgevallen dus weer blijven… en dat terwijl de BV goed op gang was en meneer toen al bij mij dronk. de dag erna 15! gram aangekomen en na veel pushen van de verpleging mochten we hem toch meenemen, ondanks dat hij nog steeds meer dan 10% was afgevallen. Wat ik al zei, duurde 4 weken voordat hij terug op gewicht was, maar de BV dronk hij wel gelukkig! Nu drinkt hij voornamelijk bij mij afgekolfde melk omdat hij niet lekker hapt, maar alsnog krijgt hij na ruim 2 maanden toch mijn BV en ben hier zeer trots op!

maar goed, ik bevuil zo het topic… sorry.

tja, VK moeten gewoon achter je keuze staan en zeker niet pushen want dat werkt zelfs averechts soms en bovendien is dat niet echt goed voor de vertrouwensband…