stuwing

even een vraagje.

Door het kolven van vrijdag tot eergisteren is de bv zo goed op gang gekomen dat ik meer heb als Moreno op kan.

Nu heb ik dus ontzettend last van stuwing. Het lijkt wel of ik siliconen heb. Voelt echt pijnlijk aan net als of ik op ontploffen sta.

Maar als ik nu ga kolven dan stimuleer ik weer.

Moreno hoeft ook niet meer.

Hoe kan ik dit oplossen

x

Ik geloof dat 1 keer kolven geen kwaad kan, daar ga je niet veel meer van produceren (ik heb geen praktijkervaring, ik ging alleen maar minder produceren :think: ). Of misschien heel kort kolven, even de ergste spanning eraf? :eh:

bieb wat ben ik blij met je! Heb al gekolfd er zat na het voeden van Moreno nog 200cc. Kan zo een weeshuis voeden geloof ik.

:-*

kabn je lekker voorraadje aanleggen.

Mocht je vriezer (en die van oma’s) ook volzitten dan kan kan je engelenco PB-en en je melk doneren.

Mocht je dat willen natuurlijk

Je kunt inderdaad een vooraadje aanleggen als je dat wilt.

Zelf kolfde ik weleens de ergste druk eraf tussendoor. Als maar 30cc kolft stimuleer je produktie nauwelijks maar het geeft wel verlichting. Het zou dan binnen een paar dagen veel minder last moeten hebben. Als het goed is is dan je aanbod aangepast aan de vraag.

@lyka wrote:

bieb wat ben ik blij met je! Heb al gekolfd er zat na het voeden van Moreno nog 200cc. Kan zo een weeshuis voeden geloof ik.

:-

Wees daar maar heel gelukkig mee! :wink: :-

Met kolven heb je het risico dat je de overproductie in stand houdt. Maar voor een voorraadje zou je het even kunnen doen.

Wat helpt tegen stuwing: warme douche en zachtjes masseren onder de douche. Ook iets gehoord over gekneusde koolbladeren maar dat heb ik zelf niet gedaan. Bij mij was het meestal met een dag of 2 weer over.

Koolbladeren wordt volgens mij aangeraden bij een borstontsteking. Daar heb je wel kans op als de stuwing niet weggedronken wordt en de melkkliertjes verstopt raken.

Misschien heb je hier nog iets aan?

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/hyperlactatie_tijdens_de_lactatieperiode.html

ik heb nu wat stuwing en de kool licht al klaar!

KOUDE KOOLBLADEREN TEGEN JE BORSTEN WERKT VERKOELEND HET TREKT DE WARMTE ERUIT EN VERLICHT DAARMEE DE ‘PIJN’…

(sorry capslock… :oops: )

Mijn kraam heeft het aangeraden die kool…

Dus als het morgen los gaat hier met boobies ga ik eens proberen…zal het laten weten hoe het was…witte koolbladeren in je bh :lol:

ik deed tegen de stuwing stukjes maandverband in water en dan in een boterham zakje en dan in de vriezer en als ze bevroren waren in een theedoek en dan in mijn bh dat was geweldig dat heeft me door d estuwing heen geholpen of ikging in bad liggen met mijn borsten onder water en door het warme water gaat de voeding er uit kopen zonder dat je hoeft te kolven :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@pegje wrote:

ik deed tegen de stuwing stukjes maandverband in water en dan in een boterham zakje en dan in de vriezer en als ze bevroren waren in een theedoek en dan in mijn bh dat was geweldig dat heeft me door d estuwing heen geholpen of ikging in bad liggen met mijn borsten onder water en door het warme water gaat de voeding er uit kopen zonder dat je hoeft te kolven :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik gebruik nu boterham zakjes met rinse appelstroop even in de vriezer, in een theedoek in mijn bh is het zelfde als de maandverbandjes alleen soepeler en wordt niet nat bij het ontdooien.

Gelukkig wordt het ook al wat minder heb in iedergeval geen klonten meer in mijn borsten.

Hebben jullie trouwens ook dat het toeschiet reflex even vervelend voelt?

Ik zou inderdaad ook niet helemaal leegkolven hoor, zo hou je dus die hoge productie gewoon in stand… Gewoon net de ergste spanning ervanaf kolven… tot het weer draaglijk is dus…

Ik had bij lucas ook echt last van flinke stuwing, hij kon niet eens meer aanhappen… Mijn kraamverzorgster heeft toen tepelhoedjes aangeraden, nou dat was het begin van het einde, achteraf gezien. Heb me nu beter voorbereid door inderdaad maar op voorhand een kolf in huis te hebben, zodat ik straks de eerste spanning eraf kan kolven en frutsel goed kan aanhappen…

Kou werkt vaak prettig als je stuwing hebt (zakjes met appelstroop in de koelkast leggen, stroop wordt wel koud maar blijft buigzaam). Toch moet je er ook een beetje mee oppassen, omdat je melkkanaaltjes ervan dicht trekken. Als je het doet tegen de pijn, zou ik ze dus weghalen voordat je gaat voeden en dan juist even zorgen dat je goed warm wordt met een warme douche of warme doeken. Dan stroomt de melk weer goed als je gaat voeden.

Als je echt veel pijn hebt, mag je ook paracetamol nemen. Dat kan geen kwaad in kleine hoeveelheden.

Als je niet teveel kolft (alleen de spanning eraf), dan gaat het in een paar dagen vanzelf over.

@beebiedroom wrote:

Ik zou inderdaad ook niet helemaal leegkolven hoor, zo hou je dus die hoge productie gewoon in stand… Gewoon net de ergste spanning ervanaf kolven… tot het weer draaglijk is dus…

Ik had bij lucas ook echt last van flinke stuwing, hij kon niet eens meer aanhappen… Mijn kraamverzorgster heeft toen tepelhoedjes aangeraden, nou dat was het begin van het einde, achteraf gezien. Heb me nu beter voorbereid door inderdaad maar op voorhand een kolf in huis te hebben, zodat ik straks de eerste spanning eraf kan kolven en frutsel goed kan aanhappen…

De stuwing is gelukkig al een stuk beter. Tepelhoedjes is iets waar ik op dit moment absoluut nog niet zonder kan. Mijn borsten en tepels kloppen niet qua verhouding. Heb grote boobies en hele kleine tepels. Daar door kan Moreno niet aanhappen. Zou dan geen lucht meer kunnen krijgen. Bij ons is de lk geweest en zelfs die zag geen andere oplossing op dit moment. Als het goed is kan ik met een week of wat het zonder tepelhoedje proberen.

Jij heel veel succes met Frutsel straks

Ook alle andere bella’s bedankt voor de reacties.

x

Ik hoop ook serieus dat het voeden bij frutsel straks een stuk beter gaat als bij lucas… toen heb ik het met 5 weken op moeten geven, ging er aan onderdoor(ook door de tepelhoedjes…)… We zullen het zien binnen ongeveer een maandje :mrgreen:

Meld je maar hier Marieke, wij helpen je erdoorheen :-* :smiley: .

Vandaag bezoek gehad van het cb Moreno is sinds afgelopen vrijdag 3 ons gegroeid. De tepelhoedjes werken hier dus ontzettend goed. Meneer drinkt er goed mee. Dus ik ga zo lekker door. Ben zo trots op de kleine man.

x

@lena3 wrote:

Meld je maar hier Marieke, wij helpen je erdoorheen :-* :smiley: .

Owkee… wat vergeet je als moeder toch gauw de negatieve dingen van je kraamtijd… Ja hoor, ook ik moet er aan geloven… Daantje krijgt het niet weggedronken… Rechts krijgt ie na veel moeite en geharrewar aangepakt(goddank) maar rechts moet ik eerst effe met een kolf bewerken. En dan nog is het flink stoeien voor hij eindelijk aanpakt…

Ben wel een beetje trots… mede dank zij mijn rijke colostrum, en ondanks de eerste dag misselijkheid van Daan, is hij maar 95 gram afgevallen in de eerste dagen!!

Maar goed, wat te doen als je kindje compleet uitgeteld bij je borst ligt… als ie kon praten kon ie in elk geval geen pap meer zeggen… en je vergaat nog van de pijn?(nouja, vergaan … bevallen doet nog altijd zeerder :mrgreen: )

hoi,

ik ben zelf redelijk door mijn stuwing gekomen door celies zo vaak mogelijk aan te leggen.

ze was ook bekaf hoor!

maar anders idd leegkolfen…

en ik had een kool in de koelkast klaarliggen…mijn kraam zei dat koude koolbladeren ideaal waren voor of eigelijk tegen :lol: de stuwing…

he het dus niet nodig gehad want het ging wel,had het alleen een beetje warm de hele tijd en was me erug bewust dat ik borsten had :mrgreen:

sterkte meis!!!

nog even volhouden…

:-*

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al_even_bezig/overige_behandeling_van_problemen_bij_borstvoeding.html

Bij mij ging de stuwing direct over in een borstontsteking en dat was geen pretje. :thumbdown: Heb je misschien iets aan bovenstaande tips?