Ik heb ontzettend last van stuwing. Lynn drinkt maar 1 borst per keer als ik haar de andere nog geef dan komt spuugt ze best veel terug.
De borsten zitten ook erg vol dat ze heel veel moeite heeft om het allemaal te drinken zo snel.
Is het verstandig om te kolven? of zeggen jullie ff doorbijten
kaar ik heb het maar bij 1 borst stuwing of veel melk geen idee hij is big
de andere kant is zachter en als ze 10 min drinkt is het goed en kan ik er weer 3 uur
tegen aan
ben benieuwd wat andere zeggen ik wist niet dat bv zo lastig kon zijn
maar mooi is het wel als ik dit had geweten had nikki het ook gehad
Ik zou niet afkolven, tenzij je het echt niet meer red. Je borsten moeten wennen he, aan de hoeveelheid die je kindje drinkt. Als je kolft denkt je borst (jaja, hele slimme dingen ;)) dat die melk nodig is en blijf je die produceren.
Maar je zit ook op dag 4 ofzo geloof ik he? Dan is de stuwing ook te verwachten, even doorbijten of zoals ik zei als je het niet meer red toch even de druk eraf kolven.
(maar ik ben een leek he)
Je kindje is nog maar 4 dagen dus ik zou er nu niet teveel aan doen. Kolven kan, maar dan moet je goed weten wat je doet, anders stimuleer je productie steeds meer, waardoor je juist ergere stuwing kan krijgen.
Te veel melk: hoe merk je dat
Meestal merk je dat je te veel melk hebt omdat je bijvoorbeeld steeds volle gespannen borsten (stuwing) hebt en als je borsten na de voeding nog steeds vol aanvoelen of voortdurend lekken. Vaak verstopte melkkanaaltjes of terugkerende borstontstekingen kunnen ook wijzen op overproductie. Soms zie je dat je kindje onrustig drinkt, zich vaak verslikt, tijdens de voedingen melk uit zijn mondje laat lopen of veel spuugt. Mogelijk is hij na de voedingen onrustig en ontevreden en heeft hij darmkrampen of veel groene en/of schuimige ontlasting en/of spuitluiers. Het kan zijn dat hij heel veel of juist onvoldoende groeit.
Hier staat halverwege de pagina een stuk over BLOKvoeden:http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/veelmelk.html
Bij blokvoeden deel je de voeding op in blokken van drie of vier uur. Je blijft op verzoek voeden, maar gedurende 'een blok' geef je steeds dezelfde borst. Je kindje drinkt dus uit dezelfde borst en frequente wisseling tussen borsten, dus stimulering, wordt vermeden. Soms is het nodig om, voorafgaande aan een blok je borsten een of meerdere keren volledig 'leeg' te kolven. We raden je aan dit blokvoeden alleen te doen in overleg met je lactatiekundige.
Eigenlijk rem je zo je eigen productie wat af. Misschien kun je telefonisch overleggen met een lactatiekundige?
Als je weer meer productie nodig hebt:
Als je melkproductie te laag lijkt te worden
Zodra je melkproductie niet meer te-veel is, is het goed. Toch kan je op een goed moment het gevoel krijgen dat je productie te veel terugloopt. Dat is niet vreemd en kan iedereen gebeuren. Het is normaal dat je kindje op een bepaald moment behoefte krijgt aan meer voeding. Hij wil dan misschien vaker wisselen van borst, of is niet meer tevreden met één borst per keer. Of hij gaat clusteren. Je baby wil dan in een paar uur steeds kleine beetjes drinken. Hiermee verhoogt hij zelf de productie van de moedermelk. Natuurlijk is het verstandig naar je baby te luisteren. Je productie zal inderdaad toenemen en er ontstaat weer een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod.
Dankjullie wel meiden
IK had bij Ivan ook stuwing maar naar mijn idee lang niet zo erg als nu. het duurde ook wat langer voordat wij het borstvoeden door hadden. En Lynn hapte gelijk vanaf het begin goed aan en ik wist natuurlijk van Ivan nog hoe het moest. Maar ze heeft net 1 borst goed gedronken en de andere borst de druk eraf gedronken.
Tot nu toe is het vol te houden
Heb al wel ijspacks gemaakt van maandverband
Ze groeit trouwens goed, was afgevallen naar 3216 gram (geboorte gewicht 3464) en nu 3300 gram
Hoi Karin,
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :inlove: Is alles verlopen zoals je had gehoopt?
Tijdens die eerste dagen na de geboorte wordt de melkproductie volop in gang gezet. Vervolgens moet het aanbod zich afstemmen op de vraag van je kindje, dat heeft tijd nodig. Je baby kan je door de stuwing heen helpen door haar zo vaak mogelijk bij je te laten drinken. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, omdat je voor je gevoel je productie daardoor juist aan het stimuleren zou zijn. Dat gaat zeker in de eerste dagen na de geboorte echter niet op, het is juist nu heel belangrijk dat je borsten frequent en zo goed mogelijk worden geleegd. Zo kunnen problemen als verstopte melkkanaaltjes worden voorkomen. Daarnaast zullen te gespannen borsten een signaal krijgen om minder melk te gaan aanmaken, de melkproductie wordt dan eigenlijk door een vals signaal ongewenst afgeremd. Leg haar dus gerust zo vaak mogelijk aan en laat haar de borst idd zo goed mogelijk leegdrinken. Voeden op verzoek is een breed begrip. Het betekent voeden op verzoek van je kindje (waarbij je reageert op de eerste hongersignalen die ze afgeeft), maar het kan in bepaalde situaties ook inhouden dat je op jouw verzoek voedt. Stuwing kan een reden zijn om je kindje misschien wat eerder, dus op jouw verzoek, aan te leggen. Om ervoor te zorgen dat ze effectief aan de borst drinkt, is het belangrijk dat je dochtertje goed is aangelegd. Hoe verloopt het aanleggen bij jullie, voelt het voeden prettig voor jou? En hoe gaat het met je dochtertje, groeit ze goed, maakt ze al mooie plasluiers, is haar ontlasting al aan het veranderen (van donkere, kleverige meconium naar lichtgekleurde, zachte borstvoedingsontlasting) en is ze tevreden en alert?
Als je merkt dat de stuwing jullie belemmert, kun je je borsten eenmalig zo goed mogelijk leegkolven en vanaf dat punt rustig met een schone lei opnieuw met aanleggen beginnen. Soms kan het nodig zijn om dit ‘resetten van je borsten’ de volgende dag te herhalen. In principe moeten jullie het vervolgens samen door gewoon live te voeden steeds beter kunnen bijbenen. Wanneer deze manier van resetten incidenteel wordt toegepast, zal dit geen overstimulans zijn voor de melkproductie. Frequent kolven geeft wel een extra impuls om meer melk te gaan aanmaken. Hier kun je meer informatie en tips vinden om het kolven te vergemakkelijken:Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk Heb je op dit moment een kolf in huis en zo ja, wat voor één?
En hier nog een paar pagina’s met informatie en tips m.b.t. stuwing:
Borstvoedingorganisatie LLL-Stuwing
Eurolac-Stuwing in het kraambed
@Yvonne Z. wrote:
Hoi Karin,
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :inlove: Is alles verlopen zoals je had gehoopt?
Tijdens die eerste dagen na de geboorte wordt de melkproductie volop in gang gezet. Vervolgens moet het aanbod zich afstemmen op de vraag van je kindje, dat heeft tijd nodig. Je baby kan je door de stuwing heen helpen door haar zo vaak mogelijk bij je te laten drinken. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, omdat je voor je gevoel je productie daardoor juist aan het stimuleren zou zijn. Dat gaat zeker in de eerste dagen na de geboorte echter niet op, het is juist nu heel belangrijk dat je borsten frequent en zo goed mogelijk worden geleegd. Zo kunnen problemen als verstopte melkkanaaltjes worden voorkomen. Daarnaast zullen te gespannen borsten een signaal krijgen om minder melk te gaan aanmaken, de melkproductie wordt dan eigenlijk door een vals signaal ongewenst afgeremd. Leg haar dus gerust zo vaak mogelijk aan en laat haar de borst idd zo goed mogelijk leegdrinken. Voeden op verzoek is een breed begrip. Het betekent voeden op verzoek van je kindje (waarbij je reageert op de eerste hongersignalen die ze afgeeft), maar het kan in bepaalde situaties ook inhouden dat je op jouw verzoek voedt. Stuwing kan een reden zijn om je kindje misschien wat eerder, dus op jouw verzoek, aan te leggen. Om ervoor te zorgen dat ze effectief aan de borst drinkt, is het belangrijk dat je dochtertje goed is aangelegd. Hoe verloopt het aanleggen bij jullie, voelt het voeden prettig voor jou? En hoe gaat het met je dochtertje, groeit ze goed, maakt ze al mooie plasluiers, is haar ontlasting al aan het veranderen (van donkere, kleverige meconium naar lichtgekleurde, zachte borstvoedingsontlasting) en is ze tevreden en alert?
Als je merkt dat de stuwing jullie belemmert, kun je je borsten eenmalig zo goed mogelijk leegkolven en vanaf dat punt rustig met een schone lei opnieuw met aanleggen beginnen. Soms kan het nodig zijn om dit ‘resetten van je borsten’ de volgende dag te herhalen. In principe moeten jullie het vervolgens samen door gewoon live te voeden steeds beter kunnen bijbenen. Wanneer deze manier van resetten incidenteel wordt toegepast, zal dit geen overstimulans zijn voor de melkproductie. Frequent kolven geeft wel een extra impuls om meer melk te gaan aanmaken. Hier kun je meer informatie en tips vinden om het kolven te vergemakkelijken:Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk Heb je op dit moment een kolf in huis en zo ja, wat voor één?
En hier nog een paar pagina’s met informatie en tips m.b.t. stuwing:
Borstvoedingorganisatie LLL-Stuwing
Eurolac-Stuwing in het kraambed
Heel erg bedankt voor je info Yvonne
Alles is gelukkig gegaan zou als wij het wilden. Gelijk bij me gelegd en bloot bij me gedronken. Gelijk hapte ze erg goed aan.
Ze had blijkbaar uit de buik al honger :mrgreen:
Het aanleggen gaat eigenlijk erg goed, hapt met een groot mondje, alleen het aanzuigen is wat gevoelig maar dat is vrij snel weg. Ze heeft bijna elke luier een plasluier en een mooi spuitluier :mrgreen: :mrgreen: Ze was 3464 gram bij geboorte en is afgevallen tot 3216 gram maar zat nu al op 3300 gram. Ze heel helder als ze wakker is en kijkt mooi in het rond. Wel valt ze vaak in slaap bij de voeding
Heb haar vanavond al vaker aangelegd omdat ze zelf graag wilde drinken en ik de druk eraf wilde. Ga maar niet kolven (nog niet)
@Karin1981 wrote:
Alles is gelukkig gegaan zou als wij het wilden. Gelijk bij me gelegd en bloot bij me gedronken. Gelijk hapte ze erg goed aan.
Ze had blijkbaar uit de buik al honger :mrgreen:
Wauw, wat super om te lezen, fantastisch! :inlove:
@Karin1981 wrote:
Het aanleggen gaat eigenlijk erg goed, hapt met een groot mondje, alleen het aanzuigen is wat gevoelig maar dat is vrij snel weg. Ze heeft bijna elke luier een plasluier en een mooi spuitluier :mrgreen: :mrgreen: Ze was 3464 gram bij geboorte en is afgevallen tot 3216 gram maar zat nu al op 3300 gram. Ze heel helder als ze wakker is en kijkt mooi in het rond. Wel valt ze vaak in slaap bij de voeding
Heb haar vanavond al vaker aangelegd omdat ze zelf graag wilde drinken en ik de druk eraf wilde. Ga maar niet kolven (nog niet)
Dat klinkt allemaal heel goed, Karin
Jonge baby’s die tijdens het voeden te snel weer in slaap vallen, heel veel slapen en moeilijk wakker te krijgen zijn, kunnen soms wat hulp nodig hebben om ervoor te zorgen dat ze toch voldoende melk binnen krijgen. Afgaande op wat je hierboven aangaf, is dat bij jullie niet aan de orde