stuwing en afbouwen, help! Ervaring en tips gevraagd

onze dochter is nu 3 weken en ze wil niet zelf aan de tepel drinken, ze pakt niet goed zeg maar. Daarom heeft ze afgekolfde melk in de fles gehad. Nu doet het kolven zo zeer dat ik er helemaal klaar mee ben, ik wil gaan afbouwen. Ik kolfde omstreeks 9 uur, 13 uur, 18 uur, 22 uur en 's nachts wanneer ze kwam. In principe na iedere fles. Nu heeft ze gisteren een flesje kunstvoeding gehad, waar ze heerlijk op geslapen heeft. Maar ik wilde eigenlijk het kolven van vannacht overslaan. Nu had ik echt zo vreselijk veel stuwing, kon er niet van slapen, het deed echt heel erg pijn. Dus om 5 uur maar weer aan het apparaat. Toen dacht ik dan sla ik die van vanochtend over, maar weer zelfde verhaal, plus een rode plek in de ene borst en onwijs rillerig en hoofdpijn. Dus net maar weer aan het apparaat, wel wat later dan normaal. Heb de borsten niet leeggekolfd, want ik dacht dan stimuleer ik de produktie alleen maar meer. Wel is de rode harde plek wat soepeler geworden. Maar hoe kan ik nu afbouwen als ik steeds zo’n pijnlijke stuwing heb. Kan mijn dochter niet eens lekker tegen mij aanhouden :frowning:

Hefet iemand tips? Zit er nu over te denken om dan die vanmiddag uit te stellen zodat ik uiteindelijk toch op een keer kolven minder zit.

Misschien eerst een keer overdag laten vallen? Daar zit minder tijd tussen dan tussen 22.00u en 9.00u.

Of anders misschien steeds een uurtje langer er tussen laten? Dus eerst een aantal dagen 5 uur er tussen, dan na een paar dagen zes uur, enz.

Lucky, jammer dat de bv niet lukt met zo’n goede productie! Ik kan me voorstellen dat als het met zoveel pijn moet gaan, je er snel klaar mee bent! Heb je niet zoiets van proberen het aanleg probleem op te lossen?

Als ik het zo lees lijkt het een ‘goede aanleg’ probleem te zijn.

Niet dat ik je over wil halen hoor, maar het lijkt me zo zonde om met zo’n goede productie door een aanleg probleem te stoppen die misschien verholpen kan worden dmv een lactatiedeskundige oid?

Wat betreft de stuwing, ik heb wel gehoord dat je idd de druk eraf moet kolven en niet meer, anders stimuleer je je borsten idd. En dan alleen bij stuwing en rode/harde plekken in je borst. Denk er wel om hoor! Het klinkt nl als een borstontsteking.

Ik wens je suc6 met het afbouwen (en anders met het ‘aanleg’ probleem als je idd besluit om dat aan te pakken)!

hoihoi

alleen de druk eraf kolven als je meer kolft blijven je borsten meer geven.

Het helpt om te koelen als ze zo zeer doen gewoon met een koelpak. Tenminste dat hielp bij mij

Heb je trouwens al een tepelhoedje geprobeerd. Bij mij kan ze niet drinken zonder omdat ze anders niet goed kan pakken

groetjes

marlies

bedankt voor jullie reacties!

Memmie: we hebben alles al geprobeerd, tepelhoedjes, met een slangetje erbij, met een speentje erop. Dat laatste ging redelijk, een speen pakt ze wel maar dat is ook erg pijnlijk als je tepels door een speen heengezogen worden :frowning:

Het probleem zit hem erin dat ze steeds haar tongetje ervoor gooit. Waarschijnlijk heeft ze in de buiik veel met haar vingers in haar mond gezeten waardoor haar tongetje vrij ver achterin de mond zit. De lactatieverpleegkundige is gebeld door de kraamverpleegster, en het enige advies wat die nog kon geven was om voor haar te gaan zitten en de tong uit te steken, zodat zij dat nagaat doen. Klinkt toch wat onnozel. De kraamverpleegster zit al 47 jaar in het vak en die had dit nog nooit meegemaakt. Dus we kunnen niets meer verzinnen. En eigenlijk ben ik er wel klaar mee nu. Heb ook het idee dat ze op de kunstvoeding (ze heeft nu een paar keer een flesje Frisolac gehad) ook langer doorkan. Dus ik vraag me ook af of ik nog wel zoveel voedingstoffen erin heb zitten.

Lucky, ik snap het helemaal hoor!

Het lijkt me alleen zo’n dubbel gevoel… veel productie maar toch wil het niet lukken… :hug:

Suc6 met afbouwen! Ik hoop dat je snel van de stuwing af bent!

dankje…